hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > تسهیلات مانع اصلی پیشبرد نهضت ملی است/ شفاف‌سازی پیرامون سکاف

مدیرکل راه و شهرسازی فارس:

تسهیلات مانع اصلی پیشبرد نهضت ملی است/ شفاف‌سازی پیرامون سکاف

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با یادآوری پیشتازی این استان در زمینه تامین زمین و شروع کار در طرح نهضت ملی مسکن، تاکید کرد که اکنون مشکل عمده تامین منابع مالی به ویژه تسهیلات وعده داده شده به متقاضیان برای تداوم اقدامات اجرایی است.

ناصر رضایی چهارشنبه هجدهم مهر در جمع خبرنگاران ضمن تصریح اینکه، در بیان مسائل و مشکلات و مباحث کارشناسی و اجرایی حوزه تحت مدیریت خود، شفاف و پاسخگوی مردم است، گفت: برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در کشور، 26 بانک مشخص شده است اما در فارس تنها 2 بانک تاکنون اقدام به پرداخت این تسهیلات کرده‌اند.

رضایی با اشاره به اینکه حدود 82 همت منابع مالی در بخش تسهیلات بانکی برای پاسخگویی به متقاضیان واجد شرایط نهضت ملی مسکن نیاز است، از برزمین مانده حدود 80 هزار پرونده تسهیلاتی در فارس خبر داد و گفت: اکنون بزرگترین پیمانکار این پروژه در فارس 1300 میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی مطالبه دارد.

او با یادآوری اینکه فارس در آخرین ارزیابی‌های انجام شده مربوط به نهضت ملی مسکن، به عنوان استان دوم کشور شناخته شده است، گفت: موضوع تسهیلات و منابع مالی، مشکل فارس تنها نیست و در سراسر کشور این مبحث به‌عنوان عامل کندی و بعضا توقف کار شناخته شده است.

رضایی با اشاره به پیشتازی فارس در تامین منابع برای ایجاد زیرساخت‌ها و اقدامات روبنایی طرح نهضت ملی مسکن، خاطرنشان کرد که تلاش در این مسیر است که همزمان با تکمیل واحدهای این طرح، نه تنها مشکلی به لحاظ تامین زیرساخت‌هایی نظیر آب و برق و گاز و ... وجود نداشته باشد بلکه روبناهایی نظیر مسجد، مدرسه و سایر امکانات مد نظر در این مراکز سکونتی نیز ایجاد شده باشد.

او اضافه کرد: راه و شهرسازی سهم یک سومی خود به میزان هزار میلیارد تومان را برای تامین و ایجاد زیرساخت‌ها ایفا کرده و مابقی سهم باید از سوی وزارت نیرو و استانداری پیگیری، تامین و انجام شود، البته وزارت نیرو سهم خود را در اجرا و پیمانکاری ایفا خواهد کرد.

رضایی ضمن یادآوری اینکه در فارس بالغ بر 4400 هکتار زمین برای طرح نهضت ملی و طرح‌های حمایتی از محل توافق با مالک تامین شده است، گفت: از محل تعریف شهرک‌های جدید دولتی با در تصویب 6 شهرک، 5912 هکتار، از محل تحول و تغییر اراضی ملی مربوط به سازمان جنگل‌ها و مراتع و مولدسازی 1770 هکتار زمین تامین شده است.

او ادامه داد: از محل اراضی روستاهای درون حریم شهرها 2460 هکتار با هدف ساخت مسکن روستایی و از محل مسکن محرومین نیز 950 واحد به بیناد مسکن واگذار شده است. از طرفی طی سال گذشته و 6 ماهه امسال 4432 واحد در اجرای قانون ایثارگران و از محل قانون جوانی جمعیت نیز 1065 واحد زمین تعریف شده است.

رضایی گفت: تاکنون 6 هزار واحد از قطعات مربوط به قانون جوانی جمعیت تامین و 4000 واحد آن واگذار شده که 2500 واحد آن مربوط به امسال بوده است. لذا نیاز کنونی در این بخش صفر شده و مابقی اراضی تامین شده برای آینده مد نظر خواهد بود.

شفاف‌سازی در مورد سکاف

او در خصوص متوقف و کند شدن پروژه‌‎های مربوط به یکی از پیمانکاران بزرگ نهضت ملی مسکن (سکاف) در فارس گفت: قطعا شفافیت را در کار مد نظر قرار داده‌ایم و در کنار مردم قرار داریم.

رضایی گفت: سال 1402 طی یک قرارداد که بخشی از قرارداد کشوری بود، احداث 16 هزار و 500 واحد از کل واحدهای طرح نهضت ملی مسکن فارس به سکاف واگذار شد، شرکتی که در سایر استان‌ها نیز سهم قابل توجهی در این اجرای این پروژه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با یادآوری اینکه ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی در 8 شهرستان این استان به شرکت پیمانکاری سکاف واگذار شد، گفت: پروژه‌های واگذار شده بین صفر تا بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما به دلایلی در بعضی نقاط، کار با کندی یا توقف مواجه شده است.

او با تصریح اینکه تجربه مسکن مهر ثابت کرد که واگذاری احداث تعداد زیادی از واحدهای مسکونی به یک پیمانکار، در عمل مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، گفت: اکنون به دلیل تامین مالی و تسهیلات، پرداختی متقاضیان و ممنوعیت استفاده از اتباع بیگانه به عنوان کارگر، در بعضی پروژه‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم.

رضایی با اشاره به اینکه در قرارداد اولیه هزینه پیش‌بینی شده هر واحد نهضت ملی مسکن به ازای هر مترمربع بین 2 میلیون و 400 تا 4 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است، گفت: امروز هزینه احداث هر متر مسکن بیش از 12 میلیون تومان است.

رسانه‌ها روایت کننده مسیر حل مشکلات باشند

مدیرکل راه و شهرسازی فارس با تاکید براینکه واهمه‌ای از شفافیت در بیان مسائل و مشکلات و چالش‌ها ندارد، از رسانه‌ها درخواست کرد که به جای پرداختن به تیترها و مطالب دامن زننده به تشویش اذهان، مسیر حل مشکلات را در روایت مسائل و موضوعات بیان شده دنبال کنند.

رضایی خود را میراث دار اتفاقات و تصمیماتی دانست که نمی‌تواند آنها را انکار کرده یا نادیده بگیرد، گفت: امروز در سطح ملی به دنبال منطقی شدن اعداد قراردادهای احداث واحدهای مسکونی هستیم اما در عمل اگر همه واقعیت را در نظر گرفته و اعمال کنیم به ازای هر واحد مسکن 500 تا 600 میلیون به هزینه ساخت، اضافه خواهد شد و آنوقت ضررکننده اصلی مردم خواهند بود.

او همچنین گفت: متاسفانه در بعضی از شهرستان‌های فارس، متقاضیان از پرداخت سهم آورده خود، امتناع کرده‌اند؛ بعضا مدعی هستند که 40 میلیون تومان اولیه‌ پرداختی آنان باید منجر به پیشبرد کار باشد حال آنکه به ازای هر یک واحد 50 میلیون تومان هزینه عوارض و دریافت پروانه ساخت می‌شود.

او میزان مطالبات راه و شهرسازی از محل آورده متقاضیان مسکن ملی در تعدادی از شهرستان‌های فارس را بالغ بر 110 میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد: محقق نشدن سهم کامل آورده متقاضیان در کنار تامین و پرداخت نشدن کامل تسهیلات مورد انتظار و البته سپردن تعداد زیادی از پروژه‌ها به یک پیمانکار منجر به بروز مشکلاتی شده است که باید با استفاده از راهکارهای مختلف نسبت به رفع آن تلاش کرد.

رضایی از رسانه‌ها درخواست کرد که با انعکاس دقیق و صحیح مسائل، ضمن پرهیز از دامن زدن به مسائل و مشکلات، راهکارهای حل مسئله را از مسئولان عالی و نمایندگان مجلس خواستار شده و در سطوح استانی و ملی این موضوع را به عنوان یک مطالبه جدی دنبال کنند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد