hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > پرونده باز تونل توحید

پرونده باز تونل توحید

عمر کوتاه مدیریت‌ها در شهرداری، درخواست مطالعات احداث خط تراموا در تهران، دو تذکر تکراری این سال‌های اعضای شورای شهر تهران بوده است. در تمام این سال‌ها هم هر سال شهردار تهران برای مدیران زیادی حکم زده، برخی از مدیرانش را جابه‌جا کرده و با برخی نیز خداحافظی کرده است.

نورا حسینی: عمر کوتاه مدیریت‌ها در شهرداری، درخواست مطالعات احداث خط تراموا در تهران، دو تذکر تکراری این سال‌های اعضای شورای شهر تهران بوده است. در تمام این سال‌ها هم هر سال شهردار تهران برای مدیران زیادی حکم زده، برخی از مدیرانش را جابه‌جا کرده و با برخی نیز خداحافظی  کرده است. گاهی عمر احکام شهردار کمتر از یک سال هم بوده و کم نداریم سازمان یا شرکتی که حتی پنج مدیر را هم طی این سه سالی که از عمر مدیریت شهری ششم می‌گذرد، تجربه کرده‌اند. برخی سبک تغییرات در شهرداری را به صندلی‌بازی تشبیه می‌کنند.

هفته گذشته هم شهردار تهران برخی از شهرداران مناطق را تغییر داد. محمد فلاحی را به‌عنوان دستیار ویژه خود در موضوعات و پرونده‌های خاص انتخاب کرد و معاون خدمات شهری نیز تغییر کرد. سرپرست چند‌روزه سازمان فاوا هم در فهرست تغییرات سال آخری شهردار بود. روز گذشته حبیب کاشانی به انتصابات در شهرداری واکنش نشان داد و در تذکری درباره نحوه انتصابات و تغییر زودهنگام مسئولان و چندگانگی ناشی از آن گفت: پس از سه سال بحث و گفت‌وگو درباره ناتوانی مدیریت فاوا، عمر مدیریت جدید تنها یک هفته بود و این اتفاق خوشایندی در عملکرد شهرداری نیست. در مناطق نیز شاهد آمار بالا و درخورتوجهی از تغییر و تحول‌ها در مدیریت‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری بوده‌ایم. این بی‌ثباتی‌ها صورت خوشی نداشته و راندمان کار شهرداری را تقلیل می‌دهد. مشکلاتی از قبیل جمع‌آوری‌نکردن مناسب پسماند در سطح شهر موجب نارضایتی و گله شهروندان شده است. نتیجه این تغییر و تحول‌ها مفید نبوده است. شهرداری تهران با ۷۵۰ کیلومتر محل آزمایش و آزمون و خطا نیست. این مسیر را گذشتگان در مدت صد سال گذشته طی کرده‌اند، بنابراین درخواست می‌شود از تجربیات افراد استفاده شود. اما مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، ترجیح داد درباره تغییرات مدیران در شهرداری اظهارنظری نکند. او تأکید کرد که این جابه‌جایی ارتباطی به شورا ندارد و شهرداری تهران در این زمینه تصمیم می‌گیرد. شورای شهر تنها بر عملکرد شهرداری‌ها نظارت دارد.

اتوبوس‌های برقی به مقصد می‌رسند؟

چمران درباره اتوبوس‌های برقی که گفته می‌شود به‌زودی به تهران می‌رسند هم توضیح داد. او که هفته گذشته به رسانه‌ها گفته بود تا اتوبوس‌ها را به چشم خود نبیند، نمی‌تواند درباره وعده‌های ترافیکی مدیران شهری اظهارنظر کند، این بار هم گفت: گفته می‌شود تعدادی از این اتوبوس‌ها حمل شده و در راه تهران هستند و تعدادی از آنها نیز در کشتی‌های حامل بوده و در راه ورود به کشور هستند و چون تعداد این اتوبوس‌ها بسیار است، امکان جابه‌جایی و حمل همه دستگاه‌ها به طور یکجا وجود ندارد. در‌حال‌حاضر تعداد اتوبوس‌هایی که در این دوره تحویل گرفته می‌شوند، ۱۱۰ دستگاه خواهد بود که به‌عنوان رونمایی در نظر گرفته می‌شوند و تنها در ناوگان حمل‌ونقل تهران به کار گرفته خواهند شد. قرار بود همراه این اتوبوس‌ها، دو تراموای چرخ لاستیکی هم به تهران برسد که موضوع تذکر یکی از اعضای شورای شهر نیز بود.

ورود تراموا با مجوز شورا باشد

سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، گفت: گویا در گفت‌وگوی معاونت حمل‌ونقل با اصحاب رسانه اعلام شده که هم‌زمان با ورود اتوبوس‌ها تراموا هم وارد کشور خواهد شد، در‌حالی‌که هنوز این موضوع در شورا بررسی نشده و باید حتما در شورا بررسی شود و بعد شهرداری اقدام به انجام چنین کاری کند. او ادامه داد: اینکه شهرداری این تجهیزات را خریداری کند یا به صورت رایگان در اختیارشان قرار گیرد و بعد به شورا لایحه ارائه کنند که حالا ما خریداری کردیم یا راه‌اندازی کردیم و شما هم موافقت کنید، این رویه درستی نیست و باید این موضوع به صورت علمی مطالعه و لایحه آن به صورت قانونی به شورا ارائه شود.

روز حساب در شورا

روز گذشته روز بررسی حساب‌و‌کتاب‌های شهرداری در سال 1402 بود. گزارش حسابرس رسمی شورای شهر تهران درباره حسابرسی شرکت پیام رسا برای سال مالی 1402 مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته و بندهای تکلیفی آن تأیید شد. همچنین گزارش حسابرسی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران برای سال مالی 1402، بررسی شد و بندهای تکلیفی آن تأیید شد.

حساب باز و بلاتکلیف 89 پروژه عمرانی

گزارش حسابرس شامل چندین بند درباره وضعیت پروژه‌های راکد، دعاوی حقوقی و مشکلات مالیاتی سازمان بوده و مواردی از‌جمله شفافیت در حساب‌ها و پیگیری مطالبات از پیمانکاران مورد تأکید قرار گرفت. در بندهای مختلف گزارش حسابرس به وضعیت‌های مالی و پروژه‌های در جریان سازمان اشاره شد. طبق این گزارش، ۸۹ پروژه با پیشرفت صددرصد فیزیکی در دفاتر شهرداری همچنان باز و بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

همچنین مشکلات مالیاتی و اختلافات با پیمانکاران از‌جمله موارد مطرح‌شده بودند. سازمان مالیاتی از بابت مطالبات برخی پیمانکاران، نظیر شرکت پرلیت، اقدام به صدور بازداشت‌نامه‌ای به مبلغ ۲۶۴ میلیارد تومان کرده است که هنوز تعیین تکلیف نشده است. بند دیگری از این گزارش به دارایی‌های ثابت سازمان اشاره داشت که شامل معدن ماسه‌ای بود که از سال ۹۵ به دلیل صادرنشدن مجوز برداشت، فعالیتی نداشته است و همچنان پیگیری‌ها برای صدور مجوز ادامه دارد. در بخش دیگری از این گزارش، حسابرس رسمی بر ابهامات موجود در دعاوی حقوقی و مالیاتی سازمان تأکید کرد. در یادداشت‌های پیوست گزارش اشاره شده که وضعیت حساب‌های مرتبط با شرکت پرلیت و دعاوی حقوقی آن در دادگاه تجدید‌نظر استان تهران در انتظار حکم نهایی است. میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در قرائت بندهای تکلیفی عنوان کرد: سازمان باید در مدت یک ماه کارگروهی تشکیل داده و درباره رفع مشکلات مالیاتی، پیگیری مطالبات از مناطق و سازمان‌ها و تعیین تکلیف بدهی‌های پیمانکاران اقدام کند. مظفر به مطالبات انباشته از شرکت‌های پیمانکار اشاره کرد، از‌جمله شرکت آذران که مطالباتی از پروژه پل جوادیه دارد و تأخیرات پرداخت را نیز بر مطالبات خود اضافه کرده است.

شکایت  از  پیمانکار  تونل توحید

او توضیح داد که به دلیل اقدامات ناقص پیمانکار تونل توحید، طول عمر این تونل کاهش یافته و شکایتی در این زمینه مطرح شده که هنوز در دادگاه در جریان است.

سازمان در حال پیگیری مالکیت شش قطعه زمین مورد استفاده در پروژه‌هاست که هنوز مالکیت آنها به نام سازمان ثبت نشده است. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: اقدامات لازم برای رفع مشکلات گزارش‌شده در حال انجام است و انتظار می‌رود در حسابرسی سال آینده بسیاری از این مشکلات حل‌وفصل شده باشند. او همچنین اضافه کرد: برخی پروژه‌های در جریان با ارزش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان طی یک تا دو ماه آینده تکمیل خواهند شد. در این جلسه گزارش حسابرسی شرکت خدمات کالای شهروند برای سال 1402 هم بررسی شد. احمد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا، درباره بندهای تکلیفی این شرکت گفت: شرکت ملزم به ارائه گزارشی درباره وضعیت نهایی انتقال مالکیت ۹ فقره از فروشگاه‌های واگذار‌شده از طریق شهرداری تهران و سازمان مرکزی شهروند و نیز موظف به ارائه گزارش درباره آخرین وضعیت دعاوی حقوقی مطروحه علیه شرکت و شرکت علیه دیگران (به‌ویژه قرارداد منعقده با شرکت خاک و کلوخ پرشین) و همچنین ملزم به ایجاد زیرساخت برای رعایت مفاد قانون ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد است. در ادامه گزارش حسابرسی سازمان زیباسازی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ بررسی شد.

میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران نیز در قرائت بندهای تکلیفی عنوان کرد: سازمان از ابتدای تأسیس در پوشش بیمه و مالیات کار مؤثری انجام نداده و عقب‌ماندگی زیادی دارد. از‌این‌رو موظف است با تشکیل کارگروه ویژه تا پایان شهریورماه سال 1403 به رفع مواردی مانند تعیین تکلیف پوشش بیمه‌ای، مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای تأسیس تاکنون، اقدامات مقتضی را عملیاتی کند. او لزوم تعیین تکلیف نتایج و آثار مالی ناشی از دعاوی حقوقی مطروحه و الزام به ارائه گزارش درباره وضعیت نهایی انتقال سند مالکیت رسمی ملک باغ اتحادیه را از دیگر تکالیف این سازمان برشمرد.

عضو شورا ضمن اشاره به اینکه سازمان 295 میلیارد ریال از شرکت‌ها و سازمان‌ها و 570 میلیارد ریال از اشخاص دیگر طلبکار است که متأسفانه رقم بالایی است و باید تعیین تکلیف شود، گفت: تعیین تکلیف وضعیت حساب‌های دریافتی، پیش‌پرداخت‌ها و وصول مطالبات راکد از مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری و همچنین ارائه دلایل تعویق وصول مطالبات، الزام به ارائه دلایل مغایرت درآمد و هزینه‌های تحقق‌یافته با سرفصل کلی بودجه 1402 و انجام مأموریت‌های لازم برای رفع آن، الزام به انجام تکالیف مقرر در شورای عادی سالانه و الزام ایجاد زیرساخت‌های لازم در اجرای دستور‌العمل مبارزه با پول‌شویی، از دیگر تکالیف این سازمان است که باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده و گزارش آن را به شوراى اسلامی شهر تهران ارائه دهد. مهدی مذهبی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، با اعلام اینکه رقم پوشش بیمه‌ای و مالیاتی ۳۳۵ میلیارد تومان بوده که ۲۵۰ میلیارد تومان تعیین تکلیف شده و مابقی ارقام نیز در حال پیگیری است، گفت: ملک باغ اتحادیه نیز در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مورد پیگیری بود. تعیین حدود در سازمان اسناد انجام نشده بود و امکان صدور سند تک‌برگ وجود نداشت اما با رفع مشکلات، دادستان نماینده قانونی را برای انتقال سند مشخص کرده و در چند ماه آینده سند به نام سازمان ثبت خواهد شد. او در ادامه یادآور شد: وضعیت حساب‌های دریافتی از ۵۵۴ میلیارد تومان به ۳۶۷ میلیارد تومان کاهش یافته و تعیین تکلیف شده که این روند ادامه خواهد داشت.

بندهای تکلیفی گزارش حسابرسی سازمان زیباسازی شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ تأیید شد.

 

منبع: sharghdaily-944923

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد