hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > حمام وکیل شیراز در قرق مرمتگران

حمام وکیل شیراز در قرق مرمتگران

عملیات اجرایی مرمت حمام وکیل شیراز به عنوان یکی از آثار مهم تاریخی دوره زندیه، با پیش بینی اعتبارات مورد نیاز، آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در حاشیه بازدید از حمام وکیل شیراز ضمن بیان اینکه اعتبار مرمت این اثر تاریخی، دویست و هفتاد میلیون تومان است، گفت: مرمت و تزئینات وابسته به معماری بخش‌های موردنیاز این حمام تاریخی همچنين مرمت آهک‌بری بدنه بخش سربینه حمام ازجمله اقداماتی است که در این بنای ملی انجام می‌شود.

محمد ثابت‌اقلیدی بابیان اینکه حمام وکیل که به موزه گرمابه تبدیل‌شده است یکی از جاذبه‌های تأثیرگذار و مهم گردشگری استان محسوب می‌شود، گفت: صرف نظر از قدمت و اصالت بنا که به دوره زنديه برمی‌گردد و به دستور وکیل‌الرعایا شيراز ساخته‌شده و در واقع این حمام با کاربری موزه بخشی از آداب‌ورسوم مردم شیراز و فارس را روايت‌گری می‌کند و همواره مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش رویداد ایران، حمام وكيل به عنوان يكي از بناهاي دوره زنديه که در كنار مسجد و بازار ساخته شد، به باور فعالان و كارشناسان، از شاهكارهاي معماري دوره زنديه است.

این حمام داراي ستون‌های يكپارچه سنگي و مقرنس‌های گچي با عمق كم بوده و مانند ديگر حمام‌های احداث شده در دوره زندیه داراي حوض بزرگ هشت‌ضلعی با دیواره‌هایی از سنگ‌های يكپارچه است.

همچنين داراي آهک‌بری‌ها و گچ‌بری‌های متفاوت و زيبايي است كه داستان اساطيري معراج پيامبر (ص)، داستان شيرين و فرهاد و بيژن و منيژه را روايت می‌کند.

يكي از ویژگی‌های اين حمام تاريخي، وجود گاو چاه در ضلع غربي بناست كه آب‌رسانی به حمام را انجام می‌داده است.

حمام وكيل در سال 1351 به شماره 917 در فهرست ملي به ثبت رسيده و هم‌اینک نيز به يكي از جاذبه‌های گردشگري شيراز موزه گرمابه فارس تبدیل است.

در این موزه، با استفاده از مجسمه‌های مومي، آداب‌ورسوم مردم شيراز به نمايش گذاشته‌شده است.

در این بنای ملی مجسمه‌هایی از اقشار مختلف مردم با توجه به شخصیت‌های قديم شيراز من‌جمله پهلوان، درویش، دهقان، کدخدا، گزمه، داروغه، حمال، تاجر و ديگر گروه‌ها که هر یک معرف شخصیت و فرهنگ خاصی از مردم فارس و شیراز قدیم بوده‌اند در فضای سربینه حمام به نمایش گذاشته‌شده است. در این فضا بازدیدکنندگان از موزه بافرهنگ و نحوه استحمام اقشار مختلف مردم و با مشاغلی مربوط به گرمابه آشنا می‌شوند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد