جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > تیرهای 3 هزارساله‌ای که راز قدیمی‌ترین جنگ اروپا را فاش می‌کنند

تیرهای 3 هزارساله‌ای که راز قدیمی‌ترین جنگ اروپا را فاش می‌کنند

نوک تیرهای فلزی کشف‌شده در دره تولِنس آلمان، نشان می‌دهند چه کسانی در درگیری‌های باستانی حدود سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد جنگیدند.

فرادید| بیش از ۳۰۰۰ سال پیش، دو ارتش باستانی در دره‌ای در شمال آلمان کنونی با هم درگیر شدند. هیچ‌کس مطمئن نیست چه کسی در این درگیری یا اختلافی که منجر به خونریزی شده بود شرکت داشته است. این قدیمی‌ترین نبرد شناخته‌شده‌ی اروپا و بزرگترین نبرد آن زمان است. اکنون یک مطالعه جدید نشان داده که برخی از تیرهای کشف‌شده در میدان این نبرد باستانی، در جایی بسیار دور از میدان نبرد یعنی در جنوب اروپای مرکزی ساخته شده بودند. بنابراین آن ارتش‌های ماقبل تاریخی از جایی دور به آن منطقه آمده بودند.

به گزارش فرادید، برخی مطالعات قبلی ادعا کرده بودند که فقط افراد محلی در این درگیری شرکت داشتند، اما تحقیقات جدید نشان داده که برخی از آن‌ها جنگجویان خارجی، حتی شاید بخشی از یک ارتش مهاجم بوده باشند. 

لیف اینسِلمان، باستان‌شناس و دانشجوی دکترای دانشگاه برلین و نویسنده اصلی این مطالعه گفته: «شاید یک جنگ‌سالار یا یک رهبر کاریزماتیک به همراه پیروانش بوده که به عنوان مزدور کار می‌کردند یا اینکه شاید آن زمان نوعی پادشاهی با یک سلسله یا شاید ائتلافی از قبایل زیاد وجود داشته است».

در یک حفاری به نام محوطه‌ی وِلتزین ۲۰ در میدان نبرد دره تولنس بقایای ۹۰ نفر کشف شد

در آخرین تحقیق، نوک‌تیرهای محوطه‌ی دره‌ی تولنس با بیش از ۴۷۰۰ نوک‌تیر از محوطه‌های معاصر در سراسر اروپا مقایسه شد. بیشتر آن‌ها شبیه سایر مواردی هستند که در این منطقه یافت می‌شوند که اکنون در ایالت مکلنبورگ-پومرانی غربی است، اما برخی نوک‌تیرها اشکال متمایزی دارند، از جمله پایه‌های لوزی و خارهایی که نشان می‌دهد احتمالاً در جنوب بایرن در آلمان مدرن یا در موراویا در چک مدرن ساخته شدند. 

چنین نوک‌تیرهایی به عنوان پیشکش در گورهای محلی یافت نمی‌شوند، یعنی مردم محلی آن‌ها را از راه تجارت به دست نیاورده‌اند، بلکه جنگجویان جنوبی احتمالاً این تیرها را برای جنگیدن در نبرد با خود آورده بودند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-206968

برچسب ها
نسخه اصل مطلب