hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > امنیت سرویس دانش‌آموزان

امنیت سرویس دانش‌آموزان

با شروع سال تحصیلی جدید، یکی از موارد بسیار مهم که باید مورد توجه مسئولان آموزش‌وپرورش، مدیران مدارس و خانواده‌ها باشد، برقراری امنیت دانش‌آموزان است. به تجربه در طول سال‌های مسئولیتم شاهد وقوع حوادث تلخی بودم که دانش‌آموزان، این عزیزان معصوم، قربانی آن می‌شدند.

با شروع سال تحصیلی جدید، یکی از موارد بسیار مهم که باید مورد توجه مسئولان آموزش‌وپرورش، مدیران مدارس و خانواده‌ها باشد، برقراری امنیت دانش‌آموزان است. به تجربه در طول سال‌های مسئولیتم شاهد وقوع حوادث تلخی بودم که دانش‌آموزان، این عزیزان معصوم، قربانی آن می‌شدند. یکی از مباحث درخور توجه در تأمین امنیت، لزوم اعمال دقت کافی و لازم بر حمل‌ونقل (سرویس) دانش‌آموزان است. وقوع تصادف‌های خسارتی که موجب ایراد صدمات روحی می‌شود، تصادفات جرحی و در مواردی تصادف فوتی، آزارواذیت کلامی و جنسی، ارتباطات خارج از عرف و غیرشرعی با خانواده‌ها، کلاهبرداری، سرقت، خیانت در امانت و... نمونه‌هایی از جرائمی هستند که متأسفانه برخی افراد بزهکار یا مستعد بزهکاری با پیش‌آمدن شرایطی در پوشش سرویس مدارس مرتکب آن می‌شوند. برای پیشگیری از وقوع این آسیب‌ها، هیئت وزیران در جلسه 8/۶/1402 آیین‌نامه اجرائی حمل‌ونقل دانش‌آموزان را در ۳۸ ماده به تصویب رساند که از سال تحصیلی جاری احکام آن صرفا مطابق این آیین‌نامه اقدام می‌شود. وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، کشور، صمت، فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پلیس راهنمایی و رانندگی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، سازمان بهزیستی کشور، صدا‌و‌سیما و سایر رسانه‌های دولتی در این آیین‌نامه مکلف هستند برای تأمین امنیت و خدمات‌رسانی مطلوب به حمل‌ونقل دانش‌آموزان، وظایف مشخص‌شده خود را انجام دهند. سامانه پایش ناوگان دانش‌آموز (سپند)، سامانه الکترونیکی متعلق به وزارت کشور است که به منظور اجرا، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد تمامی دستگاه‌های متولی، شرکت‌ها و رانندگان مجاز حمل‌ونقل دانش‌آموزی، اولیای متقاضی حمل‌ونقل (سرویس) و همچنین تجمیع و به­‌روزرسانی و پایش اطلاعات مربوط در چارچوب این آیین‌نامه و دستورالعمل‌های آن، توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور از طریق اتحادیه‌های تابعه و به نام همین سامانه فعالیت می‌کند. رانندگان سرویس مدارس که توسط پیمانکاران مربوطه بر‌اساس مقررات این آیین‌نامه به‌کار‌گیری می‌شوند، باید‌ شرایط هفت‌گانه ذیل را داشته باشند که در ماده ۲ اشاره شده است:

 ۱ـ دارا‌بودن گواهینامه رانندگی معتبر در طول دوره فعالیت که حداقل سه سال از صدور آن گذشته باشد. ۲ـ دارا‌بودن گواهی سلامت جسمانی و روانی. ۳ـ دارا‌بودن گواهی عدم سوءپیشینه مؤثر کیفری. ۴ـ عدم محکومیت به محرومیت یا محدودیت‌های رانندگی. ۵ ـ دارا‌بودن گواهی معتبر عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان. ۶ ـ داشتن تحصیلات حداقل پایان دوره اول متوسطه یا سوم راهنمایی نظام قدیم. ۷ـ تابعیت جمهوری اسلامی ایران. براساس تبصره‌های ۴ و ۲ ماده ۲، ارائه خدمات حمل‌‌و‌نقل به دانش‌‌آموزان پسر در مقطع متوسطه اول و دوم برعهده رانندگان مرد است و اولویت در دانش‌آموزان مدارس دخترانه با رانندگان خانم است و در صورت استفاده از رانندگان مرد، شرط تأهل باید رعایت شود. براساس ماده ۴، هرگاه راننده‌ یکی از شرایط یادشده در این آیین‌‌نامه را از دست بدهد، آموزش‌وپرورش، شهرداری، دهیاری و والدین دانش‌آموزان حسب مورد موظف هستند مراتب را ظرف یک هفته به پیمانکار و راننده مربوط اعلام کنند و در صورت اثبات موضوع، گواهی صلاحیت ابطال می‌شود. حسب ماده ۲۴ آیین‌نامه، هرگونه دخالت مدیر یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارات کل آموزش‌وپرورش در حوزه حمل‌ونقل دانش­‌آموزی‌ خارج از موارد تعیین‌شده در این آیین‌نامه‌ یا انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران ممنوع است. یکی دیگر از نکات مهم آن است که بر‌اساس ماده ۳۳، مسئولیت و عواقب سوء ناشی از به‌کارگیری هر نوع خودرو یا راننده‌ای که در چارچوب ضوابط این آیین‌نامه نباشد، متوجه شخص یا اشخاص به‌کار‌گیرنده خواهد بود. بنابراین اگر خانواده‌ها در غیر از مواردی که در این آیین‌نامه اشاره شده است، شخصا یا به وسیله اشخاص دیگر اقدام به گرفتن سرویس برای فرزندان کنند، 

خود مسئول هستند.

 

منبع: sharghdaily-943694

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد