hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > شناسایی 20ساختمان پُر ریسک در شیراز

در یک نشست خبری مشترک عنوان شد: 

شناسایی 20ساختمان پُر ریسک در شیراز

در نشست خبری مشترک معاون خدمات شهری شهردار شیراز، رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی و رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز، با اشاره به بررسی وضعیت ساختمانهای قدیمی، از شناسایی ۲۰ ساختمان پرریسک در این کلانشهر خبر داده شد.

در این نشست خبری عیدی پور رئیس آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردار شیراز گفت: بودجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۰۹ میلیارد بود که ۹۵ درصد آن جذب شده است و امسال با یک بودجه ۲۰۷ میلیاردی در حال پیشبرد اهداف این سازمان هستیم.

عیدی‌پور بیان کرد: در حوزه پیشگیری، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۴ هزار ماموریت و اعزام تیم آتش‌نشانی در نقاط مختلف شهر شیراز داشتیم که بعضاً در خارج از محدوده شهری نیز بودند.

وی  با اشاره به پویش چهارشنبه‌سوری که در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ منتهی به ۸۰ درصد کاهش حوادث و بدون فوتی شد، گفت: این یک آمار فوق‌العاده‌ در سطح کشور است و شیراز یکی از شهرهایی بود که هیچ‌گونه فوتی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نداشت.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با بیان اینکه پویش زمستانی «زمستان را به شادی و ایمن بگذرانیم» در خصوص موضوع گازگرفتگی اجرا شده است، گفت: با آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی صورت گرفته، سال گذشته تنها یک نفر فوتی بر اثر گازگرفتگی گزارش شده است.

عیدی پور با بیان اینکه آموزش مدارس و مهد کودک‌ها در دستور کار قرار دارد، گفت: بالغ بر ۱۰۸ هزار ساعت آموزش داشتیم که از این زمان، ۵۸ هزار ساعت در مدارس و مهدکودک‌ها بوده است. امسال سازمان آتش‌نشانی یک گام فراتر رفته است و با «شعار شیراز من، شیراز ایمن» اقدامات ویژه‌ای را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ در حوزه آتش‌سوزی در عرصه‌های مختلف، ۳۸ درصد کاهش حادثه داشتیم.‌ در خصوص آتش‌سوزی طبیعت و مراتع در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته، کاهش ۴۵ درصدی داشتیم و این مهم به دلیل فرهنگ‌سازی‌ در بین عموم مردم بوده است.

عیدی‌پور با تأکید بر بحث آمادگی نیروها و رسیدن به محل حادثه، اظهار کرد: ۴ ایستگاه آتش‌نشانی در حال ساخت و ۵ ایستگاه در حال تجدید بنا است. در حوزه زیرساختی، ماشین آلات و تجهیزات آتش‌نشانی اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۱۴۰ شیر هیدرانت شامل این تجهیزات می‌شود، لازم به ذکر اینکه برای اولین بار در شیراز به سمت شیرهای دفنی که در زیر زمین کار می‌شود، رفته‌ایم. این شیرها برای معابر باریک و بافت تاریخی و فرسوده استفاده می‌شود و نصب آن آغاز شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز همچنین از شناسایی ۲۰ ساختمان پر ریسک در این کلان‌شهر خبر داد و بیان کرد: آتش‌نشانی ضوابط سختگیرانه‌ای نسبت به پایان کار ساختمان‌ها دارد.

در ادامه این نشست خبری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز نیز از افزایش ۳۰۰ درصدی بودجه آتش‌نشانی شیراز نسبت به سال گذشته خبر داد.

روح‌الله خوشبختبا بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تابع شهرداری، آتش‌نشانی است، گفت: بودجه این سازمان نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش داشته است که البته این بوجه شامل ساخت و بهسازی ساختمان‌ها و ایستگاه‌ها نمی‌شود.

خوشبخت ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اتفاقات خوبی در این سازمان رقم خورد. ۲۴ هزار تماس و عملیات در سازمان آتش‌نشانی ثبت شده و اقدامات خوبی در تهیه تجهیزات برای عملیات‌ها انجام شده است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز از اعتماد به تولیدات داخلی گفت و افزود: چه در شهرداری و چه کمیسیون معاملات، اولویت با خرید تجهیزات داخلی است و شیراز جزو شهرهایی است که به نوع داخلی اعتماد کرده است.

خوشبخت بیان کرد: ۱۵ پروژه که جدیداً به ۱۸ پروژه تبدیل شده، ساخت و بازسازی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، خرید تجهیزات و نردبان ۵۶ متری همچنین بازنگری در طرح جامع پویش‌ها از اقدامات صورت گرفته در این سازمان است.

وی از شعار شهر ایمن، شهروند ایمن سخن گفت و ادامه داد: برنامه‌های نجات طبیعت، چهارشنبه سوری اصیل و پویش ۷ مهر از برنامه‌های خوب سازمان آتش‌نشانی است‌.

در ادامه رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز بیان کرد: متولیان امر به این موضوع توجه کنند که مبادا با دادن مجوز به ساختمان‌های ناایمن مردم را دچار سانحه کنند.

مسعود زارعی بیان کرد: شورا و شهرداری پروژه‌های ۱۵ گانه‌ای را که در واقع مهم و مطالبه مردم هستند را در دستور کار دارد که تلاش می‌شود این پروژه‌ها به صورت اساسی و زیر بنایی به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: تصویب طرح جامع آتش‌نشانی باید با استفاده از نیروهای نخبه برنامه‌ریزی بر اساس یک برنامه جامع، کامل، علمی، کاربردی مشخص کنند که ۲۵ سال آینده، سازمان آتش‌نشانی باید به چه شکل باشد و این طرح را به برش‌های کوتاه مدت تقسیم کنند.

زارعی با بیان اینکه مجموعه اقدامات یک سازمان در آمار آن سازمان مشخص می‌شود، گفت: در حوزه تجهیزات و اقدامات اجرایی اتفاقات مهمی در حوزه آتش‌نشانی به وقوع پیوسته است.

ناظر شورای شهر شیراز بر سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری در خصوص ناایمن بودن ساختمان‌ها، گفت: متولیان امر به این موضوع توجه کنند که مبادا با مجوز ساختمان‌های ناایمن مردم دچار سانحه شوند.

زارعی همچنین به تعطیلی مدرسه مهر تابان اشاره و اضافه کرد: در خصوص موضوع مدرسه «مهرتابان» مطالبات جدی وجود دارد، اگر فردی که ادعا دارد این ساختمان مشکلی ندارد، مسئولیت آن را بر عهده بگیرد و بی خطر بودن این ساختمان را ضمانت کند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد