hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > رنگ زبان درباره سلامتی شما چه می‌گوید؟

رنگ زبان درباره سلامتی شما چه می‌گوید؟

دانشمندان به کمک هوش مصنوعی برنامه‌ای برای تشخیص انواع بیماری‌های مختلف ساخته‌اند.
بیشتر بخوانید

فرارو- مهندسان برنامه‌ای توسعه داده‌اند که از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های مختلف از جمله دیابت و سکته قلبی فقط از عکس زبان فرد استفاده می‌کند.

به گزارش فرارو به نقل از اکسپرس، برنامه جدیدی که برای تشخیص بیماری‌ها از عکس زبان فرد استفاده می‌کند در ۹۸ درصد اوقات بیماری‌ها را به درستی تشخیص می‌دهد پزشکان قرن‌ها از زبان به عنوان شاخصی برای وضعیت سلامتی بیماران استفاده می‌کردند. از اکثر افراد نیز خواسته می‌شود به عنوان بخشی از تشخیص پزشکی، دهانشان را باز کنند. اکنون مهندسان کامپیوتر موفقی به ساخت یک برنامه کامپیوتری شده‌اند که می‌تواند این کار را انجام دهد. این برنامه با کمک هوش مصنوعی می‌تواند در ۹۸ ٪ بیماری فرد را به درستی تشخیص دهد. این گروه از تکنیک‌های پزشکی چینی استفاده کردند که به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل بازمی گردد.

محققان دانشگاه فنی میانه در عراق و دانشگاه استرالیای جنوبی یک سری آزمایش را انجام دادند که در آن از ۵۲۶۰ تصویر برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی رنگ زبان و بیماری مربوط به آن استفاده کردند. سپس در مجموع ۶۰ تصویر از زبان بیماران با شرایط مختلف سلامت توسط دو بیمارستان آموزشی در خاورمیانه تهیه شد. این مدل هوش مصنوعی تقریباً در تمام موارد رنگ زبان را با بیماری صحیح مطابقت دادند. مقاله جدیدی که در مجله تکنولوژیز منتشر شده است، چگونگی تجزیه و تحلیل رنگ زبان توسط سیستم پیشنهادی را برای تشخیص بیماری در محل نشان می‌دهد و تأیید کرده است هوش مصنوعی کلید بسیاری از پیشرفت‌ها در زمینه پزشکی است.

علی الناجی، نویسنده ارشد این پژوهش و دانشیار دانشگاه، توضیح داده است که چگونه هوش مصنوعی یک عمل ۲۰۰۰ ساله الهام گرفته از طب سنتی چینی را تکرار می‌کند. در این طب سنتی چینی نیز زبان برای تشخیص علائم بیماری بررسی می‌شد. او توضیح داد: «رنگ، شکل و ضخامت زبان می‌تواند وضعیت سلامتی را نشان دهد.»

رنگ زبان شما چه پیامی درباره سلامتیتان دارد؟

به گفته پروفسور الناجی، زبان می‌تواند تعدادی بیماری مختلف را نشان دهد. وی گفت: «به طور معمول، افراد مبتلا به دیابت زبان زرد رنگی دارند، بیمارانی که مبتلا به انواع سرطان هستند زبانی ارغوانی با پوشش ضخیم چربی دارند و بیمارانی که در معرض سکته مغزی حاد هستند زبان قرمز رنگ غیرمعمولی دارند. زبان سفید می‌تواند نشان دهنده کم خونی باشد. افراد مبتلا به موارد شدید کرونا احتمالاً زبان قرمز تیره رنگ دارند. زبان نیلی یا بنفش نشان‌دهنده مشکلات عروقی و گوارشی یا آسم است.»

در این پژوهش، دوربین‌هایی که در فاصله ۲۰ سانتی‌متری از یک بیمار قرار گرفته بودند، رنگ زبان آن‌ها را ثبت کردند و سیستم تصویربرداری وضعیت سلامتی آن‌ها را در زمانی کم پیش‌بینی کرد. یکی از نویسندگان این مطالعه، پروفسور جاوان چال می‌گوید در ادامه پژوهششان از یک گوشی هوشمند برای تشخیص بیماری به این روش استفاده خواهد شد. وی گفت: «ای نتایج تایید می‌کند که آنالیز زبان توسط کامپیوتر و هوش مصنوعی روشی مطمئن، کارآمد، کاربرپسند و مقرون به صرفه برای تشخیص بیماری افراد است که روش‌های مدرن را با یک رویه بسیار قدیمی ترکیب می‌کند.»

منبع: fararu-775023

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد