hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > ناظم دباغ: با افتخار پزشکیان را یک سیاستمدار کُرد می‌دانیم

ناظم دباغ: با افتخار پزشکیان را یک سیاستمدار کُرد می‌دانیم

«پزشکیان کرد است و کردی بلد است، او در مهاباد به دنیا آمده است؛ بنابراین می‌شود با افتخار پزشکیان را کرد حساب کنیم و کردی بلد است، قطعا احساسات و زندگی او بین کرد‌ها اثر می‌گذارد، به این معنی که تا چه اندازه کرد‌ها و غیرکرد‌ها را دوست دارد.»

سفر پزشکیان، رئیس جمهوری کشورمان به دو منطقه سبز و زرد اقلیم کردستان که اولین سفر رئیس جمهوری ایران بعد از انقلاب اسلامی بوده است از نگاه ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران پیام مهمی داشت.

به گزارش خبرآنلاین، آنچه در زیر می‌خوانید، متن مصاحبه ناظم دباغ است:

سفر اخیر آقای پزشکیان به اقلیم کردستان که اولین سفر رئیسی جمهوری ایران طی ۴۵ سال اخیر بوده را چطور ارزیابی می‌کنید؟ فکر می‌کنید این هوشمندی شخص رئیس جمهور و بخاطر رگه‌هایی از کُرد بودن او باشد یا سیاست‌های کلان نظام است؟

به نظرم سفر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران که شروع کارش با این سفر بود، خود به خود اهمیت دارد یعنی هر رئیس جمهور جدیدی که روی کار بیاید مجدداً پیرو همین سیاست‌ها یعنی سیاست جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط با عراق در سطح سیاسی، امنیتی و فرهنگی، به این کشور سفر می‌کند.

اما ویژگی مهم سفر پزشکیان به عراق این بود که برای اولین بار یک رئیس جمهور اسلامی ایران سفر به اقلیم کردستان را در دستور کار داشت و سپس به بصره، نجف و استان‌های دیگر رفت. البته در اقلیم کردستان ویژگی خاص دیگری بود مبنی بر اینکه برای اولین بار مسئولین خارجی قبل از اینکه به عراق بروند، به اربیل به عنوان پایتخت اقلیم کردستان رفتند و علاوه بر این به سلیمانیه هم رفتند چراکه سلیمانیه در چارچوب اداره اقلیم کردستان ویژگی خاصی دارد.

این سفر نشان داد که ایران برای تقویت روابط خودش با اقلیم کردستان اهمیت قائل است. به عبارتی هم سلیمانیه و هم اربیل همسو و همتای یکدیگر هستند، لذا نیاز به تقویت روابط با این دو استان است و سلیمانیه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد.

کُرد بودن پزشکیان تا چه اندازه می‌تواند به نزدیک شدن روابط ایران با قسمت سبز و زرد اقلیم کردستان کمک کند؟

بهرحال این نکته وجود دارد که در سیاست وقتی یک سیاستمدار کُرد است، شاید دوست داشته باشد روابط قوی‌تری با کردها داشته باشد، چراکه این سیاست بر روی کردهای ایران تاثیر می‌گذارد، از این جهت که محبت بیشتری به پزشکیان داشته باشند، چراکه کردی صحبت می‌کند و به عنوان کرد به اربیل و سلیمانیه رفته است.

در حال حاضر مشکلاتی میان قسمت زرد و سبز در اقلیم کردستان وجود دارد اما پزشکیان نشان داد که برای او تفاوتی آنچنانی ندارد و همین سیاست و توجهی که به اربیل به عنوان پایتخت حکومت اقلیم کردستان در قسمت زرد داشته، به سلیمانیه به عنوان قسمت سبز نیز نشان داد و به همین علت جلسات و ناهار را در سلیمانیه برگزار کرد.

این اقدام پزشکیان به این معنی است که اقلیم کردستان کلا با همه استان‌هایش اهمیت خاصی برای برقراری امینت و آسایش منطقه که منجر به امنیت و آسایش ایران می‌شود، دارد، لذا این رفتار پزشکیان اثر مثبتی دارد.

در واقع به نوعی آقای پزشکیان در جریان سفر به اقلیم کردستان از کارت کُرد بودن خود برای ایجاد یک وحدت و همبستگی بهره گرفته است؟

پزشکیان کرد است و کردی بلد است، او در مهاباد به دنیا آمده است. بنابراین می‌شود با افتخار پزشکیان را کرد حساب کنیم و کردی بلد است، قطعا احساسات و زندگی او بین کردها اثر می‌گذارد، به این معنی که تا چه اندازه کردها و غیرکردها را دوست دارد.

منبع: fararu-774926

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد