hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > به مناسبت۲۱ شهریور روز ملی سینما؛ میراثی که ماندگار نماند

به مناسبت۲۱ شهریور روز ملی سینما؛ میراثی که ماندگار نماند

بیست و یکم شهریور، روز ملی سینما نام گذاری شده و در این روز شایسته است از پیشکسوتان سینما یاد و  قدردانی شود.

اگرچه امروزه شاهد تقدیرهایی مانند هدیه دستمان توالت و مایه دستشویی به عکاسان و خبرنگاران و سرویس چای خوری به ورزشکاران هستیم، اما باید بدانیم بسیاری تلاش کرده اند که روز سینما فقط مختص تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران، عوامل تولید و سیاهی لشکرها نباشد و به نوعی از افراد و اشخاصی دیگر که از این قافله جا مانده یا به طور کلی فراموش شده اند نیز اختصاص داده شود و مورد تقدیر قرار گیرند؛ مثلا آپارات چی ها که سال ها چراغ های سینماها را روشن نگه داشتند. 

«علی ناجی» تهیه کننده و کارگردان سینما و تلویزیون چند سال قبل با تولید فیلم مستند «سینما و سینماداران» به زحمتکشان این عرصه در شیراز پرداخت.

وی که یکی از تاثیرگذارترین دلایل فروش و بهتر دیده شدن فیلم ها را آپارات چی ها و عوامل پشت صحنه سالن نمایش می داند در خصوص تولید مستند سینما و سینما داران شیراز، می گوید: در سال ۱۳۸۴ تحقیق و پژوهش را آغاز کردم و به ۹۰ سال سینما و سینماداری پرداختم که نویسندگی آن در حدود یک سال  به طول انجامید.

ناجی که برای تحقیق این مستند به سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس مراجعه کرده است، ادامه می دهد: این نهادها پس از سال ها مدیریت و کنترل سینماها حتی یک عکس هم از دست اندرکاران سالن ها و آپاراتچی ها و هیچ گونه اطلاعی از سرنوشت کارکنان سینماها نداشتند.

وی که بیش از ۵ هزار دقیقه برنامه تلویزیونی و سریال و ۱۵۰ فیلم مستند ساخته و در ۳۳ جشنواره ملی و بین المللی حضور داشته و برنده ۲۷ جایزه شده است، می افزاید: ۶ ماه دیگر طول کشید تا از آپارتچی های در حال کار و بلیت  فروشان و سینماداران قدیمی، آدرس یا شماره تلفن هایی از این عزیزان پیدا کنم و البته با مشکلات فراوان مانند جابجا شدن آدرس، کهولت سن و بیماری های سخت آنها روبرو شدم.

ناجی با بیان اینکه برخی از آپارات چی ها بعد از ۷۵ سال کار در یک اتاقک تاریک با صدای آپارات های قدیمی زغالی تا لامپی دیگر حافظه خوبی نداشتند، اضافه می کند: آنها طی سال ها چراغ سینماهای شیراز را روشن نگه داشته بودند و در کنار آپارات های قدیمی که صدایی شبیه تراکتور داشتند از سانس ابتدای صبح تا آخرین سانس نیمه  شب به صورت یکسره حاضر بودند؛ همان آپارتچی هایی که وقتی فیلم پاره یا قطع می شد باید صدای سوت، فریاد و حتی ناسزاگویی تماشاچیان را نیز تحمل می کردند.

این کارگردان مطرح کشور و فارس که با تولید فیلم سینما و سینماداران تاریخ جامع و کاملی از نمایش ۹۰ ساله فیلم در شیراز را برای اولین بار مقابل دوربین برده و ماندگار کرده است، می گوید: این فیلم را برای این نساختم که مورد تقدیر قرار گیرم، بلکه قصدم بازسازی و نگهداری سینماهای خاطره انگیز شهر و رسیدگی به آپاراتچی ها و عوامل دست اندرکار بود تا مسئولان پیگیر وضعیت سلامت و بیمه آنها باشند و به محافل و جشنواره‌های سینمایی استان دعوت شوند.

ناجی اضافه می کند: هدف دیگرم، تقدیر از این شخصیت ها، خانواده آنها به خصوص همسران این عزیزان بی ادعا بود که متاسفانه هیچکدام محقق نشد.

 وی که طی دو سال با بودجه شخصی در حدود ۳۰ میلیون تومانِ اواسط دهه هشتاد، مستند سینما و سینماداران را تولید کرده است، ادامه می دهد: نهادهای متولی هیچ هزینه ای بابت این مستند پرداخت نکرده اند، اما در هر همایش و روز سینما این فیلم را بدون اجازه پخش یا در سایت بارگذاری می کنند و به تولید چنین اثر ارزشمندی فخر می فروشند.

ناجی از رسانه ها خواست که در روز سینما یاد این عزیزان را نیز گرامی بدارند و از سینماهای خاطره انگیز شهر که امروز به پارکینگ و مجتمع های تجاری یا ویرانه تبدیل شده اند، یاد کنند.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد