hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > عراق میانجی مناقشات ایران و آمریکا می‌شود؟

عراق میانجی مناقشات ایران و آمریکا می‌شود؟

محمدعلی سبحانی گفت: این احتمال وجود دارد که عراق در مسیر تنش‌زدایی ایران با کشورهای منطقه و فراتر از آن با ایالات‌متحده گام‌هایی بردارد یا در این زمینه مشورت‌هایی با طرف عراقی صورت بگیرد.

محمدعلی سبحانی سفیر اسبق ایران در لبنان با روزنامه اعتماد درباره سفر پزشکیان به عراق گفت‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

  • این احتمال وجود دارد که عراق در مسیر تنش‌زدایی ایران با کشورهای منطقه و فراتر از آن با ایالات‌متحده گام‌هایی بردارد یا در این زمینه مشورت‌هایی با طرف عراقی صورت بگیرد. عراق همیشه تمایل داشته است شرایط ما با امریکا و روابط پرمناقشه ما با اروپا در وضعیتی عادی قرار بگیرد و این کشور در این زمینه نقشی برجسته ایفا کند تا بتواند در روال عادی‌سازی تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه عراق هم با ایران دارای روابط مناسبی است و هم با طرف‌های غربی، بنابراین این ظرفیت در این بازیگر وجود دارد که نقش مثبتی در این مورد ایفا کند.
  • بعد از انتخاب آقای پزشکیان هم مردم و هم ناظران بین‌الملل به اصل تنش‌زدایی با غرب و منطقه چشم دوخته‌اند و منتظر هستند ببینند که رییس‌جمهور جدید ایران چگونه وعده‌های خود از‌جمله مساله عادی‌سازی و متناسب نمودن روابط ایران با شرق و غرب و به ویژه احیای روابط با غرب را اجرایی خواهد کرد. 
  • احتمال دارد که یکی از محورهای این سفر موضوع میانجیگری عراق باشد. هرچند که آقای پزشکیان زیارت را از‌جمله اهداف خود ذکر کردند. 
  • برای حل اقتصاد رفع تحریم‌ها ضرورتی مهم و واجب است. اساسا این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگر هستند. برای رفع تحریم‌ها گفت‌وگو‌های متوازن خارجی لازم است. این گفت‌وگو باید با همه کشورها ازجمله عراق انجام شود.
  • مناقشاتی که میان ما و کشورهای غربی و امریکا وجود دارد باید برطرف شود و سوءتفاهم‌ها رفع گردد. باید مذاکرات ازسر گرفته شود تا هر چه سریع‌تر مساله تحریم‌ها پیگیری شود. درنهایت باید به نقطه‌ای برسیم که کشور بتواند از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند.
  • ایران باید بتواند در مراودات مالی خود به راحتی وارد عمل شود و مشکلی در این زمینه نداشته باشد. این اقدامات بدون اجرای FATF و به علاوه گفت‌وگوهای جدی با طرف‌های مربوطه امکان‌پذیر نیست.

منبع: etemadonline-673952

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد