hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > هنر و ادبیات > ادبیات > شعر به سراغ من آمد

گفتگو با مریم کرمی؛ شاعر دهه هفتادی

شعر به سراغ من آمد

مریم کرمی متولد 1374 یاسوج و دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی است. او که متخلص به احساس پاییزی و صاحب کتاب شعر «عصر پاییزی از احساس پاییزی» است

مریم کرمی متولد 1374 یاسوج و دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی است. او که متخلص به احساس پاییزی و صاحب کتاب شعر «عصر پاییزی از احساس پاییزی»  است، در کارنامه کاری خود، تجربه مدير مسئول نشریه شعر و ادبیات داستانی و دبیر کانون ادبی بهار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان ) را دارد. کتاب شعر عصر پاییزی با خط نستعلیق نوشته شده است. در مقدمه کتاب، شاعر از روز تولدش که بزرگترین برف روزگاران بود، تعریف می‌کند. این کتاب افسانه ای از کلک خیالی شاعر است در تک  تک مصرع و ابیاتش، مقدمه شعر، تا تجربیات شخصی شاعر، معنویت ونور الهی نمایان است و درخششی  بر عالم هستی که به زیباترین احساس در  جوارح عالمیان است.  در این کتاب شاعر از خاصیت باران می‌گوید؛ که تمام دنیا به موهبت الهی با رفت و آمد باران زنده است. در این کتاب همراه با هر شعر تصویر زمینه های واقعی  زندگی شاعر گنجانده شده که بر احساس خواننده می افزاید. همچنین شاعر استاد خود را سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار می‌داند، اعتقاد دارد او استادش است. او می گوید: «شعر فطری است و شاعر شعر را نمی آموزد مگر به اندک، چرا که  شعر، کلک خیالی است؛ از عصاره حس وجود شاعر نشات می‌گیرد و به  همین دلیل شعر، نماد روح یک شاعر است». با هم پاسخ های کرمی به پرسش های رویداد امروز را می خوانیم:

 

 

*مریم کرمی  را چقدر می شناسید؟ اگر بخواهید او  را در یک جمله و یا یک شعر  تعریف کنید، آن جمله و یا آن شعر کدام است؟

 مریم را احساس با رایحه گل های مریم و سپیدی گل مزرعه های مریمی می شناسم

و در شعر: «شاعرانه احساسم/ آآآ/ بغض عصر / نسیم و آسمانم / وقتی که گلها / همدرد دلم می شد / با درد دلم یکنوا می شد / مریمآنه شاعر / احساس پاییزی شهر / شاعر و شیوا شد». اگر جسارت نباشد وقتی به خودم فکر می کنم یاد حضرت مریم، معروف به مریم مقدس می افتم چرا که اسم من از رویای صادقه ای از طرف مادرم  انتخاب شد با این موضوع که روی پتو من نوشته شده بود مریم جان تولدت مبارک و اگر چه بی اذن ا... برگی از برگ درخت تکان نمی‌خورد اما با این موضوع انگار وجود خدا پررنگ نمایان شده اگر چه که این پررنگی رو در تک تک لحظه های زندگی تجربه کردم.

 

*شخصیت مریم کرمی شبیه قهرمان کدام یک از داستانهای معروف است؟

شخصیت او شبیه به قهرمان داستان واقعی سوره قرآن که یکی از بارزترین نماد این داستان پاکی حضرت مریم بود، است.

 

*دوران کودکی و نوجوانی شما چطور بود؟

دوران کودکی ام سرشار از احساس بود و عشق معنوی ا...  که با باران، گلها و طبیعت خوی شدید و تکرار نشدنی داشتم آنقدر غرق عشق و احساس بودم که باریکه نوری مرا به تفکر وا می‌داشت و اگر بیشتر توضیح بدهم؛ دریک جمله الحمدا...، ا... در زندگی ام جایگاه ویژه داشت اگرچه نماز واجب نبود با اذان وضو و نماز به پا داشتم و رمضانی نبود که روزه نگیرم و نکته جالب اینجاست اگر چه شخصیت شیطان را نمی‌شناختم وقتی اسم او را می‌شنیدیم به شدت بدحال و گرگرفتگی در اعضای بدنم رخ می‌داد و با دشمن خدا الحمدا...، سرجنگ داشتم خلاصه، دوران کودکی  نسیمی از موسیقی حس درونم شکوفا شد مرا به گوشه ای کشاند و شاعر شد و اکثر اشعارم زیر باران بود.

 

*در دوره کودکی و نوجوانی چه کتابهایی در دسترس شما بود؟

کتاب های  زیادی  اول از هر چیز کتاب قرآن کریم که بسیار عالی در تمامی جهت های زندگی خصوصا تقویت مغز هوش، ادراک دنیا، آخرت و هرآنچه در فکرم نمی گنجد و همچین  کتاب داستان کودکانه در کودکی و رمان های در ایام نوجوانی که متاسفانه تاثیرات بسیار منفی در من بوجود آمد و مؤلفین متاسفانه فقط درد و دوری رو برجسته می‌دانستند و از نظر بنده ما مسئول تک به تک سخنانمان در هر شرایطی هستیم و آرزو دارم رمانی بنویسم که پراز نکات مثبت، آموزنده و از هرلحاظ مفید که ان شاء ا... به زودی با توکل به خدا رمانی می نویسم.

 

 

*از نظر شما شعر چه تعریفی می تواند داشته باشد؟

شعر واژه هایی است، عمیق و رمانتیک با موسیقی احساس که از الهام روح شاعر، نشات می‌گیرد. از عصاره حس قلب او ساخته و بر روی دفتر خاطراتش به زیبا ترین واژگان تبدیل می‌شود که تا ابدها ماندگاربماند. می‌توان گفت که شعر عمیق ترین نماد روح یک شاعر است.

 

تصویر شعری از مریم کرمی 

*از نظر شما شاعر کیست؟

و شاعر کسی است به لطافت باران با مخیله بالای احساس که سعی می کند واژگان را مثل روح خود لطیف کند، با زیباترین موسیقی احساسش. آنقدر پراز حس و احساس که با بیان این واژگان رمانتیک زیبایی ها بنمایاند.

 

 

*شما برنامه و الگوی خاصی برای مطالعه دارید؟

علاوه بر وقت مطالعه هر ثانیه ای که وقت آزاد داشته باشم آن وقت صرف مطالعه می‌شود شده ده دقیقه به این امر اختصاص می دهم.

 

*شده است کتاب هایی که دوست ندارید را هم تا انتها بخوانید؟

 اگر مفید بوده بله.

 

*رابطه شما با فضای مجازی چطور است؟

 فضای مجازی رسانه سریع اطلاعاتی است که دراین حیطه اشعار و نوشته های ادبی در فراق مولایمان شاعران اهل بیت علیهم السلام بسیار تاثیر گذار است و شاعران فعالیت ویژه باید داشته باشند چرا که شاعران با حسی که دارند رابطه عمیق معنوی دارند و می‌توانند در این حیطه شکوفایی بسیاری داشته باشند از آنجایی که خداوند به قلم قسم خورد نون والقلم و مایسطرون و همچنین، روایتی از ائمه عليه‏السلام :هيچ سراينده‏اى درباره ما بيت شعرى نگفت، جز آن كه روح القدس كمكش كرد. پيامبر خدا صلى‏ ا... ‏عليه و ‏آله و سلم  فرمود: برخى شعرها حكمت‏آميز است و برخى بيانها افسونگر. همچنین از پيامبر خدا صلى‏ ا... ‏عليه و ‏آله و سلم در پاسخ بــه سؤال از شاعران، نقل شده که فرمودند: همانا مؤمن با شمشير و زبان خود جهاد مى‏كند؛ سوگند به آن كه جانم در دست اوست، سخنان شاعران (مؤمن) چون تيرى است كه به دشمن مى‏زنند .پس با یاری خدا حکمت های خدارا به شکل تیری حساس و شاعرانه به قلب دشمنان اسلام فرو بریم، ان شاء ا... 

*شما سراغ شعر رفتید یا شعر سراغ شما آمد؟

از آنجایی که شعر سراغم آمد شاعر را از بدو تولد شاعر می دانم البته فقط نظر بنده است چرا که خواستن توانستن است.

 

*نشریه شعر و ادبیات داستانی ققنوس از کجا کلید خورد و چه مراحلی را تا کنون طی کرده است؟

با فعالیت در دوره های توانمند سازی نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) کلید خورد و الحمدا... با انتشار نشریات ادبی شکوفایی خود را با مطالب ارزشمند و مفید به اوج رسید.

 

*در حالی است که معمولا تخلص، تک واژه است و شما برای تخلص خود از یک ترکیب دارای دو واژه استفاده کرده اید. چه شد که ترکیب «احساس پاییزی» را برای تخلص خود انتخاب کردید؟

 تخلص به معنی شهرت و رهایی است ازآنجایی که احساسی بودم خانواده و اکثر دوستانم مرا احساسی صدا می‌زدند و پاییز خلق من و شروع حس زمستانی بود و جدا ناپذیر از احساس همان احساس دروان کودکی هایم.

 

 

*عشق در اشعار شما چه نقشی را بازی می کند؟

 «عشق با شعر همراه است و آن/ عشق تنها پروردگار یکتاست»

 

 

طرح جلد مجموعه اشعار مریم کرمی
طرح جلد مجموعه اشعار مریم کرمی

 

 

*اگر قرار باشد تنها یک شعر از اشعار خودتان را انتخاب کنید، آن شعر کدام است؟

شعری که بعد از نمازم نوشتم: «نماز می‌خوانم و عاشقم / فرشته ها بوسه می‌زنند برچادرم»

 

*شما دلیل کم خواندن کتاب در جامعه  را چه می‌دانید؟

آموزش خانواده، مدارس و بعد برنامه ریزی غیر اصولی هر فرد

 

 *سهم مولفان و ناشران در این بین چقدر است؟

 همه ما به یک اندازه  موظف به جذابیت مفید برای جذب خواننده هستیم .

 

 تصویر شعری از  مریم کرمی 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد