hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > شاه، پنج ماه پیش از پیروزی انقلاب: در ایران فقط هزار زندانی سیاسی وجود دارد

شاه، پنج ماه پیش از پیروزی انقلاب: در ایران فقط هزار زندانی سیاسی وجود دارد

«دستگاه حکومت ایران راه را برای یک دولت دموکراتیک و لیبرال هموار می‌سازد. دلیلی نمی‌بینم که ایران یک اقلیت پارلمانی نداشته باشد مشروط بر این‌که این اقلیت در انتخابات سال آینده انتخاب شود. با وجود این احزاب اقلیت باید نسبت به وفاداری به قانون اساسی و احترام به شاهنشاهی سوگند بخورند.»
بیشتر بخوانید

دستور داده‌ام زندانیان سیاسی شکنجه نشوند و اطمینان دارم این دستور رعایت می‌شود/ زندانیان سیاسی یعنی چه؟ اما فرض می‌کنیم که منظور شما را فهمیده‌ام. کمتر از هزار.

به گزارش خبرآنلاین، در تابستان ۱۳۵۷ حدود پنج شش ماه مانده به پیروزی انقلاب شاه در گفت‌وگویی با مجله‌ی آلمانی اشترن گفت که در ایران کمتر هزار زندانی سیاسی وجود دارد و درآمد سرانه‌ی ایرانیان در ۱۵ سال اخیر از ۱۶۰ دلار به ۲۲۵۰ دلار رسیده است. بخش‌هایی از این سخنان شاه در این گفت‌وگو را که روز پنج‌شنبه ۹ شهریور ۵۷ کیهان به نقل از رویتر از هامبورگ منتشر کرد در پی می‌خوانیدش:

دستور داده‌ام زندانیان سیاسی شکنجه نشوند و اطمینان دارم این دستور رعایت می‌شود.

(از شاهشنشاه درباره‌ی شمار زندانیان سیاسی سوال شد، ایشان فرمودند) زندانیان سیاسی یعنی چه؟ اما فرض می‌کنیم که منظور شما را فهمیده‌ام. کمتر از هزار.

شورش‌های اخیر در ایران توسط نیروهایی که دشمن کشور هستند تشدید شده است. همیشه چند نفری هستند که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تحریک کرد.

منظورم این است که تمام کشور سرگرم جنگ است. مسئله این است که آیا کشور می‌تواند آزاد و مستقل باقی بماند یا نه. … دستگاه حکومت ایران راه را برای یک دولت دموکراتیک و لیبرال هموار می‌سازد. دلیلی نمی‌بینم که ایران یک اقلیت پارلمانی نداشته باشد مشروط بر این‌که این اقلیت در انتخابات سال آینده انتخاب شود.

با وجود این احزاب اقلیت باید نسبت به وفاداری به قانون اساسی و احترام به شاهنشاهی سوگند بخورند.

(از شاهنشاه سوال شد آیا سیاست گسترش آزادی‌ها نتیجه‌ی فشار حکومت کارتر بوده است؟ ایشان فرموند) مستقیما نه، اما تحولات ایران تحت تاثیر این حقیقت قرار گرفته است که مسئله‌ی حقوق بشر روز به روز مهم‌تر شده است.

مانعی اساسی در راه مصالحه با رهبران مذهبی که با بعضی از جنبه‌های سیاست دولت ایران مخالف‌اند وجود ندارد.

درآمد سرانه‌ی ایرانیان از ۱۶۰ دلار[در ۱۵ سال اخیر] به ۲۲۵۰ دلار رسیده است.

شاه، پنج ماه پیش از پیروزی انقلاب: در ایران فقط هزار زندانی سیاسی وجود دارد

منبع: fararu-770146

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد