hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > اندر مصائب زرقان؛ از ماندگاری ابر آلاینده‌ها تا فرودگاهی که تعطیل شد

اندر مصائب زرقان؛ از ماندگاری ابر آلاینده‌ها تا فرودگاهی که تعطیل شد

علی‌رغم وعده‌های فراوانی که از سوی مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس پیرامون کمک به کاهش و رفع مصائب عدیده شهرستان و به‌ویژه شهر زرقان به مردم داده شده، ساکنان این شهر همچنان با مشکلات پیدا و پنهان مانده از گذشته و دردسرهای تصمیمات جدید، دست و پنجه نرم می‌کنند؛ هرچند دریچه امید به آینده‌ای روشن همچنان باز است.

شهردار، رئیس شورا و سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان، با طرح این گلایه‌ بار دیگر دست به دامان رسانه‌ها شدند تا ضمن بازگویی مصائب این شهر، ضرورت عمل به وعده‌ها را یادآوری کرده و مطالبات شهروندان این شهر را مطرح کنند.

محمود صانعی شهردار زرقان، با بیان اینکه انتظار برای رفع معضل ترافیکی ورودی این شهر از سوی دستگاه‌های متولی نتیجه مناسبی نداشت، گفت: با توجه به اهمیت جان شهروندان و ضرورت ایمن‌سازی تقاطع غیرهمسطح ورودی زرقان، شهرداری این شهر راسا اقدام به بهسازی این پل کرد.

صانعی با یادآوری اینکه اداره کل راهداری فارس، در این اقدام همراهی داشت و آسفالت را تامین کرد! گفت: شهرداری به لحاظ قانونی هیچ وظیفه‌ای در خصوص بهسازی و تعریض پل ارتباطی بین شیراز-زرقان-لپویی، برعهده نداشت اما اگر همت نمی‌کرد، ایمنی تردد با مخاطرات بیشتری مواجه می‌شد.

او با انتقاد از صنایعی که ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی به عنوان حداقل مسئولیت اجتماعی شده‌اند، اما از انجام آن طفره می‌روند، گفت: صنایع شیمیایی و کاشی که بیشترین میزان آلودگی هوا و صوتی را مسبب هستند، حاضر به تمکین از قانون نشده و عوارض آلایندگی را پرداخت نمی‌کنند. عوارضی که می‌توانیم صرف توسعه فضای سبز برای کاهش آلودگی‌ها کنیم.

صانعی با ابراز مسرت از اینکه بعد از 21 سال، شاهد ارتقاء درجه شهرداری زرقان از سوی وزارت کشور بودیم، گفت: شهرداری زرقان سال 1382 موفق به اخذ درجه 7 شده بود، مردادماه امسال و با تلاش ها و سیاست گذاری های انجام شده به گرید 8 ارتقاء یافت.

او همچنین گفت: طی سه سال اخیر بیش از 50 پروژه متوسط و بزرگ مقیاس در دست احداث و به بهره برداری رسیده است که از مهمترین آنها می توان به پردیس سینمایی، پمپ بنزین، سردیس سردار حیدر، پارک کوهپایه، تالار بزرگ شهر و غیره اشاره کرد.

 

لزوم احیای فرودگاه زرقان

رئیس شورای شهر زرقان نیز ضمن بیان اینکه به دنبال مکانیسم عدالت محور هستیم تا صنایع نتوانند مدیریت شهری را دور بزنند، گفت: مقابله با آلایندگی شهر زرقان یکی از این خواسته ها و مطالبه های مردمی است که به صورت ویژه باید به آن پرداخت.

 قاسم جمالی عنوان کرد: هنگامی که درصد قابل توجهی از صنایع استان پیرامون این شهر قرار گرفته اند باید کارگروه استانی تشکیل و مسائل و معضلات آلایندگی شهر زرقان رصد و دنبال شود.

جمالی اضافه کرد: برخی صنایع مستقر در شهرستان زرقان پایبند به استانداردهای زیست محیطی نیستند و به نوعی فرافکنی کرده و فرار رو به جلو دارند و خودشان را در چارچوب و ضابطه مشخص قرار نمی‌دهند.

رئیس شورای شهر زرقان گام بعدی این کارگروه را نظارت و بروزرسانی پسماندهای فاضلایی شهرک صنعتی زرقان دانست و افزود: بسیاری از شهروندان متوجه ارتباط برخی بیماری ها و صنایع آلاینده در این شهر شده اند اما متاسفانه در این رابطه متولیان رسمی که باید آرامش روحی را به مردم اقناع کنند وارد میدان نمی شوند و فقط موضوعات را تکذیب و آمارها را کمتر اعلام می کنند.

وی افزود: پیشنهاد شده مجوزهای آزمایشگاه علوم پزشکی که مورد اعتماد است از محیط زیست گرفته شود و در خصوص تعارضات بوجود آمده بین مدیریت شهری و شرکت ها پا درمیانی کنند و حرف آخر را آنها بزنند تا حق شهروندان تضییع نشود.

جمالی با اشاره به اینکه 98 درصد صنایع پیرامون شهرستان زرقان عوارض آلایندگی پرداخت نمی‌کنند؛ تصریح کرد: یک تا دو مورد از صنایعی هم که موظف به پرداخت عوارض شدند سعی کردند به گونه ای از زیر پرداخت آن شانه خالی کنند.

وی ضمن یادآوری اینکه فرودگاه زرقان یکی از داشته‌های این شهرستان است، گفت: فرودگاه زرقان یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های آموزشی تفریحی کشور و سرمایه‌ای مهم برای این شهرستان به شمار می‌رود اما مدتی آن را به مبحث مولدسازی وارد کردند و قصد حراجش را داشتند، تصمیمی که با پیگیری‌ها و پافشاری‌های مسئولان زرقان تاکنون انجام نشده است.

جمالی در ادامه با بیان اینکه فرودگاه زرقان از ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ با هدف انجام کار مدیریتی و حفاظتی پیرامون آن به این بهانه مختلف تعطیل شد، یادآورشد: پروپوزالی توسط شهرداری و شورای شهر زرقان طراحی و جلسه ای با مدیرعامل شرکت فرودگاه انجام گرفت و اعلام آمادگی شد تا شهرداری زرقان مدیریت این فرودگاه را به صورت فاینانس در اختیار بگیرد.

او از طرح پیشنهادی برای واگذاری مدیریت نگهداری و بهره‌برداری از این فرودگاه به مدیریت شهری زرقان خبر داد و تاکید کرد که شهرداری می‌تواند با انجام اقدامات اصلاحی و عمرانی، فرودگاه زرقان را به یک مکان درآمدزا برای این شهرستان تبدیل کند.

 

کاشی حافظ صنعتی با آلودگی صوتی

رئیس شورای شهر زرقان همچنین گفت: سنگ شکن کارخانه کاشی حافظ طبق مصوبه کمیسیون بند 20 و کارگروه محیط زیست شهرستان باید جابه جا شود چرا که در کنار منطقه مسکونی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: مدیرعامل کارخانه کاشی حافظ در آخرین اظهار نظر عنوان کرده زمینی مدنظر داشته است اما مسوولین استان با وی همکاری نکردند؛ این موضوع دلیل قانع کننده ای نیست و کارخانه باید به زمان و مهلتی که برای جابه جایی این سنگ شکن به آن داده شده پایبند باشد. مردم نباید تاوان بی کفایتی برخی افراد را بدهند که با وعده های مختلف فرصت و زمان را از ما گرفته اند.

حمایت از تولید بهانه‌ای برای ممانعت از حکم کمیسیون بند 20 شهرداری

جمالی خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر زرقان تمام تلاش خود را در کمیسیون بند 20 شهرداری انجام داده است و بسیاری از این صنایع آلاینده با توجه به نظر کارشناس دادگستری، آلایندگی آنها محرز شده است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی صنایع اقدامات لازم را انجام نداده اند و تذکرات زیادی به آنها داده شده است؛ در بعضی موارد حکم کمیسیون به تعطیلی واحد تولیدی آن صنعت منجر شده است اما مسئولین استانی و شهرستانی بنا به مصلحت اندیشی ها و به بهانه حمایت از تولید و یا بیکار شدن تعدادی از کارگران جلوی اجرای حکم را گرفته اند.

جمالی با بیان اینکه نیازمند کارگروه استانی در ارتباط با آلاینده های شهر زرقان هستیم، تاکید کرد: در این کارگروه باید عدم توسعه صنایع آلاینده پیرامون شهر زرقان در اولویت قرار گیرد؛ همانطور که در شورای ششم مجوز به هیچ صنعت دیگری در شهرستان داده نشد.

زیرساخت‌های ورزش در زرقان

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان نیز با اشاره به مشکلات حوزه زیرساختی در ورزش زرقان گفت: زرقان در بحث زیرساخت ها و سرانه ورزشی بسیار ضعیف است و آخرین آمار سرانه ما یک دهم سرانه استان است که نمایندگان محترم باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

نجاتی افزود: ما در یک سری رشته ها حرف هایی برای گفتن داریم اما متاسفانه نبود خوابگاه ورزشی و .. موجب شده نتوانیم میزبانی مسابقات را بر عهده بگیریم.

عضو و سخنگوی شورای اسلامی زرقان خاطرنشان کرد: با پیگیری های انجام شده، درصدد حل این مشکل هستیم تا بتوانیم میزبان شایسته ای برای برگزاری مسابقات باشیم.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد