hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > بررسی به صلاحیت صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ/ موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی/ وزیر پیشنهادی فرهنگ مخالفی نداشت/ صالحی: نمی‌توانیم در حوزه زنان تحولات را نبینیم و به آن فکر نکنیم/ باید کاری کنیم که مردم دولت را از خود بدانند

بررسی به صلاحیت صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ/ موافقت کمیسیون فرهنگی مجلس با صلاحیت وزیر پیشنهادی/ وزیر پیشنهادی فرهنگ مخالفی نداشت/ صالحی: نمی‌توانیم در حوزه زنان تحولات را نبینیم و به آن فکر نکنیم/ باید کاری کنیم که مردم دولت را از خود بدانند

جلسه بررسی صلاحیت سید عباس صالحی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش شبکه شرق، احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون متبوع خود درباره برنامه و صلاحیت سید عباس صالحی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد.

هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت نکردند و مطابق با آئین نامه مجلس، موافقین وزیر نیز صحبت نکردند و سیدعباس صالحی پشت تریبون رفت.

 

 

 سید عباس صالح شریعتی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است. همین هم دولت پزشکیان را از دولت‌های قبل متمایز کرده است. وفاق ملی هم در سطح نظام حکمرانی و هم رابطه دولت و ملت.

 

کاهش سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت، فضای نگران کننده‌ای را نشان می‌دهد. گروه‌های مرجع از جمله پیشکسوتان رسانه و فرهنگ با ارکان حکمرانی فاصله گرفته‌اند

 

یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای وفاق دولت و ملت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اینجانب در پرتو نگرش رهبری، دلسوزی‌های مراجع تقلید و ظرفیت نخبگان و اصحاب رسانه، وزارت ارشاد دولت چهاردهم را در حوزه وفاق ملی موثر و سهیم خواهم کرد. گرچه در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی مثل دینداری و زبان فارسی، هم زیستی ادیان و مذاهب اسلامی، اقوام مختلف و ... وجود دارد و موجب ماندگاری ایران شده اما تغییرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست. این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند که راهبردهایی برای آن پیدا کنیم.

 

جامعه ایران جامعه 100 سال 50 سال و حتی 10 سال قبل نیست. در سال 55 از مجموعه افراد بالای 20 سال 4 درصد و در سال 95 ، 18 درصد افراد تحصیلات دانشگاهی دارند. این شکل گیری طبقه متوسط است که سبک زندگیش با افراد بی‌سواد و کم‌سواد متفاوت است و با جهان بیرون تعامل دارد.

 

زنان ایرانی در سال 65 حدود 65 درصد بی‌سواد بودند اما بعد از انقلاب اسلامی و در سال 95 حدود 93 درصد زنان با سواد هستند. در سال 49-50 در کل ایران 190 دانشجوی دختر داشتیم و در سال 95 یک و نیم میلیون دانشجوی دختر داشته‌ایم. این یعنی جامعه زنان ایرانی تغییر کرده و نمی‌توانیم جامعه متحول زنان را نبینیم.

 

نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده بیش از دو برابر نرخ بیکاری مردان است. زنان سطح توقع حضور در مدیریت ارشد و سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کرده‌اند. نمی‌توانیم در حوزه زنان تحولات را نبینیم و به آن فکر نکنیم.

 

نوع و میزان مصرف فرهنگی متفاوت شده است. در سال 95 حدود 60 درصد مردم ایران و جوانان حدود 73 درصد از اینترنت استفاده می‌کردند. این یعنی مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجهی پیدا کرده است.

 

جامعه ایرانی در دو دهه اخیر از منظر تحصیلات، ترکیب جنسیتی در میدان تحصیل و عمل و از نظر مصرف فرهنگی تغییرات قابل توجهی داشته پس ما باید به راهکارهای جدید فکر کنیم. دغدغه‌ها و اصول و چشم انداز ثابت است اما مسیر می‌تواند تغییرات خودش را داشته باشد.

 

با این تغییرات گسترده فرهنگ و هنر، هنرمند و رسانه می‌تواند مفصل ارتباطی دولت و ملت باشد. در این میان اصحاب فرهنگ و رسانه هستند که میدان‌دار این عرصه هستند. باید این اصحاب را ، منزلت و حقوق و تشکل‌هایشان را مورد توجه قرار داد.

 

دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکلی‌گیری است. باید کاری کنیم که مردم دولت را از خود بدانند، به آن اعتماد کنند و رابطه همدلانه چون دهه اول انقلاب با نظام حکمرانی پیدا کنند. مثل زمان جنگ که دولت را از خود می‌دانستند و فاصله‌ای میان دولت و مردم قائل نبودند.

 

  

 

 

 

 

 

منبع: sharghdaily-940677

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد