hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > برخی نماینده‌ها در حال نفاق‌پراکنی و توهین هستند/ حمله به عراقچی حرفه‌ای نبود

برخی نماینده‌ها در حال نفاق‌پراکنی و توهین هستند/ حمله به عراقچی حرفه‌ای نبود

مصالح ملی نباید فدای مصالح حزبی و درگیری‌های جناحی شود. کشور را نمی‌شود با درگیری و عقده گشایی، رشد و توسعه داد. آن‌هایی که توییت می‌زنند، پیش بینی می‌کنند و می‌گویند وزیر بهداشت یا وزیر کار از هم اکنون رد می‌شوند و رای نمی‌آورند درواقع روند قانونی مجلس را تضعیف کرده و زیر سوال می‌برند.
بیشتر بخوانید

فرارو- جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس در شرایطی برگزار می‌شود که برخی نمایندگان با مواضعی تند در فضای مجازی و در صحن علنی مجلس به وزرای پیشنهادی حمله می‌کنند. یکی از جلوه‌های بارز این برخورد‌ها به جلسه بررسی صلاحیت عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه و برخورد امیرحسین ثابتی مشاور انتخاباتی سعید جلیلی با او بر می‌گردد.

به گزارش فرارو، حمید رسایی نیز، تذکری را درباره عباس عراقچی مطرح و اعلام کرد؛ سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه با خطاب قرار دادن امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس به گونه‌ای صحبت کرد که گویا نقد برنامه و کارنامه وی به معنای زیر سوال بردن ولایت پذیری مجلس است.

اگرچه این انتقاد رسایی با مخالفت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس رو به رو شد، ولی واکنش‌های طیف فکری رسایی و ثابتی با وزیر امور خارجه، با تحلیل‌های مختلفی همراه شده است. همچنین پرسش‌هایی در این زمینه ایجاد شده که آیا برخورد‌های این‌چنینی با وزرای پیشنهادی در راستای مطالبه گری است یا سهم خواهی و تخریب مسعود پزشکیان؟ عزت الله یوسفیان ملا، نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو به این پرسش ها پاسخ داده است:

نمایندگان متخلف باید تذکر بگیرند

برخی نمایندگان مصالح ملی را فدای مصالح حزبی می‌کنندعزت الله یوسفیان ملا به فرارو گفت: «طی ۴ دوره‌ای که نماینده مجلس بوده ام، حدود ۳ و نیم دوره را رئیس کمیسیون آیین نامه بودم. یعنی قانون آیین نامه مجلس را ما در این کمیسیون تنظیم می‌کردیم. بر اساس همین قوانین، نمایندگان مکلف به رعایت نزاکت و شئونات هستند. این تکلیف چه در مذاکرات و چه در نطق‌ها و صحبت‌ها الزامیست. این که از طریق شبکه‌های اجتماعی کنایه‌هایی زده شود نیز خارج از شأن نمایندگان مجلس است. قانون، هیئت رئیسه مجلس را مکلف کرده که اگر سخنی گفته شود که خارج از موضوع بررسی وزرا باشد با نمایندگان برخورد شود. برخی از سخنان نمایندگان موافق و مخالف و حتی برخی تذکراتی که داده می‌شود، اصلا خارج از موضوع است. مثلا حین نطق می‌گویند چرا مطالبات کشاورزان رسیدگی نشده است. اخطار قانون اساسی یعنی هیئت رئیسه مجلس یا افرادی که دست اندرکار مجلس هستند تذکر دهند چرا امور خلاف قانون انجام شده است. یا تذکر آیین نامه یعنی این که نمایندگان به مغایرت‌ها با آیین نامه معترض شوند. این در حالیست که در جلسات اخیر مجلس شاهد اعتراض‌هایی بودیم که اصلا ربطی به این موضوعات نداشت.»

وی افزود: «وظایف هیئت رئیسه تضامنی است و حتما انتظار می‌رود که تذکر دهد و اجازه ندهد شان مجلس با حملات بی پایه و سخیف، نازل شود. هر نوع توهین، حرف‌های بی ربط به بررسی صلاحیت وزرا یا تهمت زنی توسط نمایندگان باید فورا از سوی هیئت رئیسه تذکر بگیرد. یک زمانی رسم شده بود عده‌ای که موافق وزیر پیشنهادی بودند، در فهرست مخالفان ثبت نام می‌کردند، تا فرصت نقد وزیر پیشنهادی را از مخالفان بگیرند. در چنین شرایطی تذکر دادن ۲۹۰ نفر نماینده یا هیئت رئیسه وارد است. اما متاسفانه در جلسه‌های این چند روز می‌بینیم که بسیاری از تذکر‌ها یا صحبت‌ها اصلا منطقی نیست. این حق برای نمایندگان محترم محفوظ است که در کسوت موافق یا مخالف درباره کاندیدا‌ها صحبت کنند و اتفاقاً جانانه هم نقد کنند، اما این حق که با اتهام زنی و توهین به دنبال جذب رای منفی علیه یک وزیر پیشنهادی باشند اصلا خلاف قوانین مجلس است.»

نماینده باید مطالبه گر حقوق مردم باشد نه تسویه حساب گر دعوا‌های جناحی 

این نماینده پیشین در ادوار مجلس گفت: «برخی، از همین حالا به دنبال ایجاد کدورت بین نمایندگان و وزرا هستند. دود اختلاف بین نمایندگان مجلس و وزرا در نهایت به چشم مردم خواهد رفت. وقتی درگیری شدید بین نمایندگان و وزرا از همین حال شروع شود و تخم نفاق کاشته شود، همین گزینه پیشنهادی اگر به وزارت برسد، چگونه قرار است مطالبات نماینده توهین کننده یا نفاق پراکن را انجام دهد؟ نماینده باید مطالبه گر حق و حقوق مردم باشد، نه تسویه حساب گر دعوا‌های جناحی و شخصی خود. یک نماینده حق دارد در چارچوب وظایف خود و برای دفاع از مطالبات حوزه انتخابیه خود سخت‌ترین و تندترین مخالفت‌ها را با وزیر پیشنهادی داشته باشد و حتی اگر وزیری که مخالف او بوده به وزارت برسد هم مطالبه گری را با شدت ادامه دهد. اصلا وظیفه نماینده، مطالبه حقوق مردم فارغ از گرایش حزبی است. وزیر هم باید درک کند بین مطالبه گری و درگیری تفاوت است. اما برخی نمایندگان خاص، متاسفانه به جای مطالبه گری در حال نفاق پراکنی و توهین هستند.»

وی افزود: «نمایندگان برای رای اعتماد دادن یا ندادن باید به وجدان کاری خود نیز مراجعه کرده و از خود بپرسند این برخورد‌ها و حملات به برخی وزرا اصلا ربطی به مسائل حرفه‌ای دارد یا ندارد. برای مثال حمله اخیری که به وزیر امور خارجه رخ داد اصلا حرفه‌ای نبود. وزیر امور خارجه یکی از حساس‌ترین پست‌های دولت است و بسیار مهم بود که نمایندگان از دریچه حساسیت‌های بین المللی به آقای عراقچی نگاه می‌کردند نه مشکلات جناحی و شخصی. متاسفانه برخی نمایندگان فراموش کرده اند که اول باید نماینده مردم باشند و بعد به مصالح حزبی فکر کنند. درواقع مصالح ملی نباید فدای مصالح حزبی و درگیری‌های جناحی شود. کشور را نمی‌شود با درگیری و عقده گشایی، رشد و توسعه داد. آن‌هایی که توییت می‌زنند، پیش بینی می‌کنند و می‌گویند وزیر بهداشت یا وزیر کار از هم اکنون رد می‌شوند و رای نمی‌آورند درواقع روند قانونی مجلس را تضعیف کرده و زیر سوال می‌برند. من به هیئت رئیسه مجلس هم انتقاد دارم و انتظار دارم هیئت رئیسه مجلس هم در ابتدای هر جلسه نسبت به رفتار‌های خارج از عرف برخی نمایندگان در فضای مجازی هشدار دهد. حتی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌تواند بر رفتار مجازی نمایندگان نظارت کرده و تذکر دهد. متاسفانه برخی عافیت طلبی‌ها باعث می‌شود با افراد متخلف برخورد نشود.»

منبع: fararu-765787

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد