hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > حلقه جلیلی پیروز خواهد شد؟

حلقه جلیلی پیروز خواهد شد؟

جلیلی شکست خورد و پزشکیان به پاستور رفت. اما در «جناح سایه» بازی همچنان ادامه دارد. آن‌ها هنوز قالیباف را برای ماندن در انتخابات و کنار نکشیدن به نفع سعید جلیلی نبخشیدند و فعلا درگیری را به مجلس آورده‌اند.

فرارو – انتخابات ریاست‌جمهوری هرچند روی کاغذ و بر اساس قانون به پایان رسید، رئیس‌جمهور تنفیذ و تحلیف شد و به زودی دولت جدید کار خود را آغاز خواهد کرد، اما در «جناح سایه» بازی همچنان ادامه دارد. بازی سایه‌ها فعلا بر مساله رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت و آنچه در مجلس می‌گذرد، تمرکز دارد. مشاوران و نزدیکان جلیلی در مجلس بازی می‌کنند و شخص او با دولت سایه بیرون از مجلس این بازی را هدایت می‌کند. به طور مشخص حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده نمایندگان نزدیک به پایداری از تهران، امیرحسین ثابتی منفرد مجری سابق شبکه افق و دیگر نماینده پایتخت، بازیگران این جنگ قدرت در صحن و لابی پارلمان هستند.

به گزارش فرارو، یکی دوماه منتهی به انتخابات مجلس دوازدهم، سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور و آنچه در انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد، کلاف سردرگمی از بازی قدرت را به یادگار گذاشت. اختلاف طیف تندروی اصولگرا که مجموعه‌ای از نیرو‌های پایداری و نزدیک به آن تفکر، موسسه علی‌اکبر رائفی‌پور و تعدادی دیگر از نیرو‌های پراکنده را شامل می‌شد، با محمدباقر قالیباف بالا گرفت، اما در نهایت نتوانستند مانع ورود او به مجلس شوند.

پس از آن نیز دور خیز کردند که جلوی ریاست قالیباف بر مجلس را بگیرند، اما باز هم موفق نشدند. انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری، با این کلاف اختلافات برخورد و آن را ادامه‌دار کرد. قالیباف کنار نرفت، انتخابات به دور دوم کشیده شد، جلیلی شکست خورد و پزشکیان به پاستور رفت.

نتیجه انتخابات ۱۵ تیر فاصله و اختلاف این جریان‌ها را با یکدیگر بیشتر کرد. آن‌ها هنوز قالیباف را برای ماندن در انتخابات و کنار نکشیدن به نفع سعید جلیلی نبخشیدند و فعلا درگیری را به مجلس آورده‌اند. با شنیده شدن زمزمه‌هایی مبنی بر هماهنگی و توافق پزشکیان – قالیباف، جریان سایه بیشتر تحت فشار قرار گرفت است. 

قدرت‌نمایی پزشکیان – قالیباف

روزنامه اعتماد در تحلیلی راجع به هماهنگی قالیباف و پزشکیان نوشت: «پزشکیان از مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه‌ای که قانون برای دفاع از کابینه پیشنهادی‌اش در اختیارش قرار داده، یک ساعت و ربع آن را استفاده کرد و در اقدامی بی سابقه، باقی مانده وقت خود را میان نمایندگان موافق خود، به بخش‌های ۵ دقیقه‌ای تقسیم کرد. تاکنون سابقه نداشته که رئیس جمهوری زمان خود را به این تعداد از نمایندگان مجلس بدهد. اما عجیب‌تر از این اقدام، ترکیب نمایندگانی بود که برای دفاع از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم و البته خط مشی و برنامه‌های این دولت، پشت تریبون رفتند؛ از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا همه در حمایت از پزشکیان صحبت کردند.

حلقه جلیلی پیروز خواهد شد؟

از این تیم فقط مرتضی آقاتهرانی توانست به مجلس یازدهم وارد شود که دغدغه‌های او در این دوره بیشتر به مسائل حجاب و اینترنت معطوف بود. در مجلس دوازدهم، کوچکزاده و رسایی به مجلس برگشتند و یک نیروی جوان نیز با خود به نام امیرحسین ثابتی را وارد پارلمان کردند. در حال حاضر سعید جلیلی در شورای راهبری روابط خارجی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای راهبردی روابط خارجی است و احتمالاً این تیم پرسروصدا مثل دوران مجلس نهم بار دیگر تشکیل شود و در سه مسیر سنگ‌اندازی کند؛ سیاست خارجی، مسائل اجتماعی و ارتباطات. مجلس نهم در سنگ‌اندازی در مسیر سیاست خارجی ناکام ماند.

مجلس دهم با اکثریت اصلاح‌طلب ضعیف بود، اما مجلس یازدهم در بعضی مسائل مثل اعمال محدودیت‌های بیشتر موفق بود. باید دید که بازی قدرت بین قالیباف – پزشکیان و سعید جلیلی به کجا ختم می‌شود و دولت چهاردهم – مجلس دوازدهم چه وضعیتی را رقم می‌زنند.

منبع: fararu-765769

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد
آخرین اخبار مربوط به بیمه دات کام