hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > بازار قیصریه لار آماده مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی فارس: 

بازار قیصریه لار آماده مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: مرمت بازار تاریخی قیصریه لارستان به‌زودی آغاز می‌شود. 

به گزارش رویدادایران به نقل از میراث فرهنگی فارس، محمد ثابت‌اقلیدی امروز 29 مرادماه بابیان اینکه قیصریه لارستان یکی از بازارهای مهم و تاریخی فارس و کشور است، گفت: طبق برآوردهای انجام‌شده مرمت این بازار به اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و 600 میلیون تومان نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در خصوص پروژه مرمتی این بنای ملی گفت: سبک‌سازی، اجرای اندود کاه‌گل بروی راسته اصلی بازار، اجرای سنگ آبچک، اجرای اندود سفیدکاری بدنه خارجی، راسته اصلی بازار و اجرای پوشش موقت بر روی سردر ورودی بازار با نظارت مستقیم کارشناسان فنی حوزه معاونت میراث فرهنگی استان انجام می‌شود.

ثابت اقلیدی افزود: بازار قیصریه لار یک مجموعه تاریخی به شمار می‌رود که شیوه معماری آن مربوط به ادوار تاریخی صفویه تا قاجاریه است، این بازار را می‌توان یک مجموعه نفیس و پرتنوع معماری قدیم ایران به شمار آورد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس خاطرنشان کرد: جلوه‌های بارزی از شیوه‌ها و شگردهای معماری گذشته از پیش از صفویه تا قاجاریه در بازار تاریخی قیصریه لار دیده می‌شود.

به گزارش رویدادایران، ابتدای تیرماه 1400، معین؛ سرپرست وقت اداره کل میراث فرهنگی فارس از اجرای طرح مرمت بازار قیصریه لار خبر داده و اعلام کرده بود که مرمت استحفاظی و اضطراری بازار قیصریه لار با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 468 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی با نظارت مستقیم کارشناسان فنی حوزه معاونت میراث فرهنگی آغاز شده است.

 

بازار تاریخی قیصریه لار با شماره ۳۱۵ در سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

علاوه بر بازار قیصریه، قلعه اژدهاپیکر (دژ اشکانی- ساسانی)، مقبره مادر نادرشاه، بازار قیصریه، کاروان‌سراهای نو و گلشن و باغ نشاط نیز از آثار تاریخی واقع در شهر قدیمی لار است.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در ۳۷۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد