قیمت اونس و رکورد جدید در بازار طلای جهانی دوباره در بازار ارز و سکه پارازیت ایجاد کرد؛ قیمت دلار به کاهش خود ادامه داد و به نرخ قبل از تنفیذ آقای پزشکیان برگشت، اما قیمت طلا و سکه کاهش آن‌چنانی نداشت.

در روز شنبه چهار عدد در بازار به چشم می‌خورد؛ اولین عدد ثبت‌نام خودرو و شرکت در این طرح ایرانخودرو بود که از یکشنبه هفته قبل بازار ارز و سکه را تحت تاثیر قرار داده است. در روز شنبه ثبت نام برای ایرانخودرو تا روز دوشنبه تمدید شد. از هفته گذشته گمانه‌زنی‌هایی درمورد اینکه چند نفر در این ثبت نام شرکت کرده‌اند در بازار شکل گرفته است. در هفته گذشته در فضای مجازی ادعا شده بود سه میلیون نفر شرکت کردند که گفته شد بزرگی این عدد نشان می‌دهد که شایعه‌ است. اما در روز شنبه گمانه‌زنی می‌شد که میزان ثبت نامی‌ها به یک و نیم میلیون رسیده و تا روز دوشنبه به دو میلیون می‌رسد. با این حساب اگر دو میلیون نفر شرکت کنند 460 همت پول در بانک‌ها بلوکه می‌شود که عدد قابل توجهی است. معامله‌گران معتقدند بعد از تعیین تکلیف برنده‌ها با توجه به درشت بودن پول پارک شده در بانک‌ها، این خارج شدن پول از بلوکه به هر بازاری که برود آن‌جا نوسان شکل خواهد گرفت. حالا باید ببینیم بازارساز برای این پول‌ها برنامه‌ای خواهد داشت یا نه.

عدد دوم در بازار اونس طلا جدید بود و موجب حرکت الاکلنگی اونس طلا و قیمت دلار شد. در روز جمعه بعد از داده‌های منتشر شده در هفته گذشته، اعتماد به تصویر اقتصادی در آمریکا احیا شد و قیمت اونس طلا سقف جدیدی را به ثبت رساند.این اتفاق موجب ثبت عدد جدیدی در بازار شد. قیمت اونس طلا در هفته گذشته بعد از دو بار درگیری با سقف قبلی، در روز جمعه از این سقف عبور کرد و به عدد جدید 2507 دلار رسید. در هفته گذشته بازار منتظر سه آمار از اقتصاد آمریکا بود؛ داده اول تورم تولیدکننده، بعدی تورم مصرف‌کننده و داده سوم شاخص خرده‌فروشی آمریکا بود که بعد از این داده‌ها بازارهای جهانی سیگنال عدم رکود دریافت کرد. اولین سیگنال رکود، تقریبا دو هفته گذشته بعد از انتشار داده بیکاری در آمریکا بود که به بازار داده شد. در هفته پیش‌رو بازارهای جهانی منتظر جلسه یک ساله بانک مرکزی در جکسون هول هستند؛ اگر پاول در این جلسه درمورد کاهش نرخ بهره صحبت کند می‌تواند در بازار طلا نوسان ایجاد کند.

قیمت دلار هرات که در انتهای هفته با کاهش وارد کانال 58 هزار تومان شده بود با این رکورد اونس به کاهش خودش ادامه داد و به کانال 57 هزار تومان نزول پیدا کرد.

چرا بین بازار اونس طلا و دلارحرکت الاکلنگی ایجاد می‌شود؟

تحلیلگران معتقدند در شرایطی که بازار ارز در رکود قرار دارد و بی‌رمق دنبال می‌شود، نوسان اونس در بازار طلا و سکه، نوسان ایجاد می‌کند. در روز گذشته با افزایش قیمت اونس طلای جهانی، ارزش ذاتی طلا و سکه بالا رفت و حباب آن‌ها به اعداد خیلی پایینی رسید. به همین خاطر برای تعدیل حباب سکه یا باید دلار پایین می‌آمد یا اینکه اونس با کاهش از سقف دور می‌شد.

تزریق و حضور بازارساز در بازار عدد جدیدی را رقم زد و آن قیمت تزریق درهم در یکی از کانال ها بود. در روز شنبه یکی از کانال‌های تحلیلی که مدعی بود از قیمت درهم تزریقی خبر دارد و از قبل نرخ تزریق درهم را اعلام می‌کرد، قیمت درهم در کانال‌های نرخ‌دهی هم با وقفه یک ساعته به آن عدد می‌رسید.

عدد چهارم، حمایت تمام قد بانک مرکزی از بازار سهام بود. از هفته گذشته انواع خبرها و حمایت‌ها در این باره به بازار رسید. در روز شنبه بازار سهام بعد از دوم اردیبهشت شاهد ورود بیشترین پول حقیقی به بازار بود. این میزان ورود به 160 میلیارد تومان رسید. البته تحلیلگران با مقایسه این میزان با میانگین خروج پول از بازار سهام معتقدند که این میزان ورود زیاد سنگین نیست و نشان می‌دهد همچنان حقیقی‌ها نسبت به این بازار تردید دارند و بدبین هستند. از منظر آن‌ها اگر این تردید از بازار سهام کم شود و ورود پول به بالای میانگین خروج روزانه برگردد، این بازار می‌تواند یکی از گزینه‌های پول‌های پارک شده در بانک‌ها برای ثبت نام خودرو باشد.

قیمت دلار هرات شنبه را در گپ منفی و کف کانال 58 هزار تومان شروع کرد که این حرکت ابتدایی در بازار ارز سیگنال نزول به بازار داد. در ادامه قیمت دلار هرات با کاهش این کانال را از دست داد و به 57 هزار و 850 تومان رسید. با ورود قیمت دلار هرات به کانال 57 هزار تومان، قیمت دلار تهران هم با کاهش از 59 هزار تومان دور شد و به سمت کف 58 هزار تومان حرکت داشت.

قیمت درهم با گپ منفی 60 تومانی در کف 16 هزار تومان شروع کرد و با کاهش تا 15 هزار و 890 تومان پایین رفت.

قیمت سکه به خاطر کاهش قیمت دلار با گپ منفی در 41 میلیون و 100 هزار تومان آغاز به کار کرد و بعد از یک بالایی دوباره به نرخ بازگشایی برگشت. حباب سکه همچنان 16 درصد بود که کمترین میزان حباب در این بازار است.

قیمت طلا آبشده که در پایان هفته کانال 15 میلیون را از دست داده بود شنبه را دوباره در کانال 15 میلیون بازگشایی کرد. به نظر می‌رسد با بالا رفتن ارزش ذاتی در بازار طلا، اگر قیمت طلای آبشده با کاهش دلار همکاری می‌کرد حباب این بازار به منفی 400 هزار تومان می‌رسید. قیمت طلای آبشده هم مثل سکه نوسان ریزی داشت و بیشتر درجا زد و فعلا کانال 15 میلیون را حفظ کرده است. حباب طلای آبشده همچنان منفی بود و به بیش از 200 هزار تومان رسید.

به عقیده معامله‌گران فنی، بازار ارز به محدوده کف نزدیک شده و بی‌‌پول است؛ اگر این کف حفظ شود می‌تواند حرکت نرخ به سمت بالا باشد. محدوده حمایتی مهم دلار هرات در 57 هزار و 300 تا 500 تومان قرار دارد و اولین محدوده مقاومت بازار 58 هزار و 300 تومان است. اگر محدوده کف از دست برود بازار ارز می‌تواند تا دو کانال پایینتر برود. البته در محدوده کف یک اشباع فروشی هم شکل گرفته که بازار اول باید آن را تخلیه کند.

نکته بازار شکاف قیمت سکه حواله با سکه نقدی بود. در روز شنبه قیمت سکه حواله کانال 43 میلیون را حفظ کرد. برخی در بازار مدعی‌اند یکی از نهنگ‌های بازار، در روز یکشنبه هفته قبل کاغذی سکه را خریده و این مورد سد کاهش بازار سکه حواله شده است.