به گزارش اکوایران، بازار سهام در دو هفته گذشته شاهد خروج متداوم پول حقیقی و افت تراز شاخص‌های سهامی بوده است. تراز شاخص کل بورس تهران در روز سه‌شنبه 9 مرداد ماه 2 میلیون و 120 هزار و 460 واحد بود و پس از دو هفته با 6.1 درصد ریزش به سطح 1 میلیون و 991 هزار و 84 واحدی رسیده است. شاخص کل هم‌وزن نیز در این مدت با 6.8 درصد افت تراز تا سطح 632 هزار و 453 واحدی پایین آمده است.

این افت تراز قابل توجه شاخص‌های سهامی در حالی به ثبت رسیده است که 7 روز از 9 روز معاملاتی طی شده را با محدودیت دامنه نوسان مثبت و منفی یک درصدی مواجه بودیم و حمایت‌های سازمان بورس توان حفظ سطح حمایتی 2 میلیون واحدی شاخص کل را نداشتند. در این مدت نزدیک به 4 هزار و 200 میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی خارج شده است. ارزش معاملات خرد بورس تهران نیز که تا قبل از تشدید تنش‌های خاورمیانه در سطح 3 همتی قرار داشت، با محدود شدن دامنه نوسان بورس تهران تا سطح 1 همتی ریزش داشته است.

آژیر قرمز در بورس تهران

نسخه دکتر فرزین به داد سهامداران می‌رسد؟!

دیروز در جلسه شورای عالی بورس تهران تصمیماتی در جهت کمک به بازار سهام و جلوگیری از ریزش بیشتر شاخص‌های سهامی گرفته شد. مطابق صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی، به نظر می‌رسد در روز‌های آتی خرید 5 همتی سهام از سوی بانک‌های کشور صورت پذیرد و اعتبار 45 همتی نیز به کارگزاری‌ها و صندوق تثبیت بازار سرمایه با نرخ حداقلی تزریق شود.

مشکلات عمیق بازار سهام که از فضای اقتصادی کشور و تصمیمات سیاست‌گذاران اقتصادی نشأت گرفته است؛ موجب شده تا کسب سود متناسب با ریسک از بورس تهران بسیار سخت شود، این مسئله موجب فرار سرمایه حقیقی از این بازار و بی‌اعتمادی عمومی نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام شود. بسیاری از تحلیلگران بازار سهام معتقدند که تا رفع این نوع مشکلات، بسته‌های حمایتی تنها موجب رشد مقطعی شاخص کل و حفظ آن می‌شود و تأثیر بسیار کوتاه مدتی بر روند جریان پول حقیقی دارد.

معاملات رمزارز از بورس تهران سبقت گرفت؟

خروج متداوم پول از سهام به 4.8 همت رسید!/ نشیب سرمایه حقیقی ادامه دارد؟!