hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > کشف آب مایع در مریخ!

کشف آب مایع در مریخ!

به گفته محققان، مقدار این آب مایع آنقدر است که کل این سیاره را به عمق ۱ تا ۲ کیلومتری از آب بپوشاند.

محققان با تجزیه‌وتحلیل داده‌های کاوشگر Insight دریافتند که حدود ۱۱ تا ۲۰ کیلومتری زیر سطح مریخ آب مایع وجود دارد. مقدار این آب مایع آن‌قدر است که کل سیاره سرخ را به عمق ۱ تا ۲ کیلومتری از آب بپوشاند. البته پیش‌ازاین نیز دراین سیاره یخ‌آب کشف یا شواهدی از بخار در جو آن دیده شده بود، اما این بار نشانه‌هایی از آب مایع در مریخ یافت شده است.

به گزارش BBC، محققان با بررسی امواج لرزه‌ای ثبت‌شده توسط کاوشگر اینسایت می‌گویند ۱۱.۵ تا ۲۰ کیلومتر زیر سطح مریخ، منافذ و شکستگی‌ها با آب مایع پر شده است؛ این خبر خوبی برای کسانی است که می‌خواهند تاریخ این سیاره را مطالعه کنند، اما این آب برای کسانی که قصد دارند این سیاره را قابل‌سکونت کنند، تقریباً بلااستفاده خواهد بود؛ چراکه حتی در زمین هم حفاری یک سوراخ به عمق یک کیلومتر نیز کار بسیار دشواری است.

کشف مخازن آب مایع در مریخ

کشف آب مایع در مریخ!

مطالعات سطح مریخ، باتوجه‌به کانال‌ها و شیار‌ها نشان می‌دهد در زمان‌های قدیم، این سیاره حاوی رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی بوده است. اما اکنون حدود ۳ میلیارد سال است که سیاره سرخ بیابانی است. زمانی که مریخ جو خودش را از دست داد، بخشی از آن آب در فضا تبخیر شد. اما اکنون می‌دانیم بخش قابل‌توجهی از آن به زیر سطح رفته است.

بااین‌حال به گفته پروفسور مانگا، دستیابی به این مخازن آب کار ساده‌ای نیست. او به BBC گفت: «حفاری در عمق ۱۰ کیلومتری مریخ، حتی برای [ایلان]ماسک نیز دشوار خواهد بود.» بااین‌حال این کشف می‌تواند برای جستجوی حیات در مریخ سودمند باشد.

منبع: fararu-763762

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد