hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > گام‌های چهارگانه تغذیه‌ای موثر بر پیشگیری از سرطان

یک کارشناس ارشد تغذیه مطرح کرد:

گام‌های چهارگانه تغذیه‌ای موثر بر پیشگیری از سرطان

یک کارشناس ارشد تغذیه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه زمانی تصور می شد که رژیم های غذایی نقشی در مرگ های ناشی از سرطان ندارد، اما محققان ثابت کردند که رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد، چهار گام مهم را در این رابطه بیان کرد.

زهرا مغدانی سه‌شنبه 23 مرداد در یک کارگاه آموزشی گفت: تحقیقات نشان می دهد که حدود یک سوم سرطان هایی که در نهایت منجر به مرگ می شود با آنچه که می خوریم، ارتباط دارد. گرچه نمی توان بر محیط زندگی و عوامل به وجود آورنده سرطان پیروز شد، اما می توان با اصلاح و متعادل ساختن الگوهای غذایی مناسب احتمال ابتلا به سرطان را به مقدار زیادی کاهش داد.

او با بیان اینکه بین تغذیه و سرطان ارتباط پیچیده ای وجود دارد، خاطرنشان کرد: غذایی که می خوریم به نوعی می تواند دارای مواد سرطان زا و بر عکس دارای مواد ضد سرطانی باشد.

مغدانی گفت: پر خوری در بعضی کشورهای پیشرفته در آشکار شدن انواع سرطان ها نقش دارد؛ در حالی که در کشورهای در حال پیشرفت‏ کمبودهای تغذیه‌ای باعث‏ کم شدن ویتامین ها و مواد معدنی بدن می شود و در بروز سرطان نقش مهمی دارد.

 کارشناس ارشد گروه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: روش های نادرست نگهداری مواد، کیفیت غذای مصرفی مردم را به مقدار زیادی کاهش می دهد؛ به طوری که می تواند در به وجود آمدن سرطان نقش داشته باشد.

گام‌های چهارگانه تغذیه‌ای

مغدانی اولین گام را جلوگیری از چاقی ذکر و خاطرنشان کرد: افزایش وزن و چاقی با بسیاری از سرطان ها به ویژه سرطان های کیسه صفرا، معده، روده بزرگ و سینه ارتباط دارد. هرچه میزان اضافه وزن در یک فرد بیشتر باشد خطر ابتلا به سرطان بیشتر است بنابراین بایستی وزن را در حد طبیعی نگه داشت.

او یکی دیگر از گام‌ها را کاهش مصرف چربی در برنامه غذایی بیان و اضافه کرد: استفاده از غذاهای پر چرب می تواند باعث زیاد شدن چربی خون و آشکار شدن بعضی از سرطان ها مانند سرطان معده، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و سرطان پروستات شود. بنابراین باید از خوردن غذاهای سرخ شده و غذاهای با چربی بالا پرهیز کرد و به جای گوشت های پر چرب از گوشت های سفید مانند مرغ یا ماهی استفاده کرد.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها در برنامه غذایی یکی از گام‌های چهارگانه محسوب می‌شود؛ سبزی های سبز تیره و یا زرد تیره دارای موادی است که در بدن به ویتامینA  تبدیل شده و در پیشگیری از انواع سرطان نقش دارد. علاوه بر آن ویتامین C نیز در پیشگیری از سرطان ها موثر است که در سبزی ها و میوه ها به ویژه مرکبات موجود است.

مغدانی همچنین افزایش مصرف میزان فیبر در برنامه غذایی را گام چهارم دانست و گفت: فیبر قسمتی از ساختمان سلول گیاهی است که دستگاه گوارش انسان قادر به هضم آن نیست، ولی به حرکت غذا در لوله گوارش و خارج کردن مواد زائد غذا در بدن و در نتیجه به حفظ سلامتی دستگاه گوارش کمک می کند.

این کارشناس ارشد تغذی خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی فیبردار در کم کردن بسیاری از بیماری ها به ویژه سرطان موثر است. حبوبات، غلات کامل (سبوس دار) سبزی ها و میوه های تازه دارای‏ مقدار زیادی فیبر است.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد