به گزارش اکوایران، روند رکود معاملاتی و ریزش متداوم شاخص‌های سهامی با محدودیت برق صنایع و رشد ریسک‌های سیاسی اوراق سهام که با محدودیت دامنه نوسان قیمتی از عمق بالاتری برخوردار شده است؛ علاقه سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در موقعیت‌های درآمدثابت افزایش داده است.

در هفته‌های اخیر با تضعیف چشم‌انداز کوتاه مدت اوراق سهام به دلیل عملکرد مالی نامطلوب شرکت‌ها در سه ماهه ابتدایی 1403 و محدودیت‌های برقی صنایع در تابستان، بورس تهران با اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های با پشتوانه طلا مواجه شد. از سوی دیگر نیز تشدید تنش‌های نظامی و سیاسی در خاورمیانه تأثیر منفی شدید بر ارزش کوتاه مدت بورس تهران داشت و سازمان بورس بعد از دو روز ریزش شدید قیمت‌ها، تصمیم به محدود کردن دامنه نوسان گرفت. حال که محدود کردن دامنه نوسان قیمتی اوراق سهام رکود معاملاتی را بیش از پیش تشدید کرده است و با تضعیف چشم‌انداز‌های کوتاه مدت اوراق سهام، اقبال سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمدثابت تشدید شده است.

مثلثی که به سقوط دلار منجر شد

دلیل حرکت پول حقیقی به صندوق‌های درآمدثابت چیست؟

بورس تهران معمولا در روز‌های شنبه شاهد خروج جریان پول حقیقی از صندوق‌های درآمدثابت بود و در روز‌های چهارشنبه نیز معکوس این روند اتفاق می‌افتاد. سرمایه‌گذاران در ابتدای هر هفته سرمایه خود را از موقعیت بدون ریسک خارج کرده و تا انتهای هفته سعی به کسب بازدهی بیشتر با پذیرش ریسک بیشتر داشتند و در انتهای هفته نیز برای استفاده از سود بدون ریسک در تعطیلات انتهای رفته به سمت صندوق‌ها حرکت می‌کردند.

با این حال در سیزده روز معاملاتی اخیر خروج پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمدثابت نداشتیم و سرمایه‌گذاران حقیقی ترجیح دادند که به سود بدون ریسک رضایت دهند. در این مدت 4 هزار و 974 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های درآمدثابت تزریق شده و 4 هزار و 626 میلیارد تومان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی خارج شده است. رکود معاملاتی نیز در این روز‌ها یکی از سنگین‌ترین حالت‌های چند سال اخیر را رقم زده است و ارزش معاملات خردی که در اردیبهشت ماه 1402 تا بالای 24 هزار میلیارد تومان در روز پیش رفته بود، در حال حاضر در سطح هزار و 684 میلیارد تومانی قرار دارد.

کاهش دستوری نرخ اخزا