hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > بهترین فیلم‌های لی سون کیون؛ ستاره‌ی فقید فیلم «انگل»

بهترین فیلم‌های لی سون کیون؛ ستاره‌ی فقید فیلم «انگل»

لی سون کیون (Lee Sun-kyun) بازیگر فقید فیلم «انگل» و ستاره‌ی مطرح کره‌ای برنده‌ی جایزه‌ی اسکار و نامزد جایزه‌ی امی، سال ۱۹۷۵ در سئول، پایتخت کره جنوبی متولد شد و در سال 2023 در سن 48 سالگی، خود کشی کرد.

‌فیلم‌های لی سون کیون شامل طیف متنوع و جالب توجهی از آثار فاخر و تحسین‌ شده‌ی کره جنوبی است که بدون تردید تماشای آنها برای تمامی علاقه‌مندان به سینما تجربه‌ای ارزشمند و به‌یادماندنی را رقم خواهد زد. لی سون کیون (Lee Sun-kyun) بازیگر فقید فیلم «انگل» و ستاره‌ی مطرح کره‌ای برنده‌ی جایزه‌ی اسکار و نامزد جایزه‌ی امی، سال ۱۹۷۵ در سئول، پایتخت کره جنوبی متولد شد.

او یکی از برجسته‌ترین بازیگران تلویزیون و سینمای این کشور بود که شوربختانه در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ با مرگ خودخواسته‌اش در سن ۴۸ سالگی، همه‌ی طرفداران و علاقه‌مندان به سینما را در بهت و اندوه فرو برد.

لی سون کیون چند ماه پیش از آن‌که به زندگی خود پایان دهد، به دلیل سوءمصرف مواد مخدر مورد بازجویی‌های مکرر قرار گرفت و جزئیات پرونده‌‌ی او و مسائل خصوصی‌ حول محورش، بدون در نظر گرفتن ملاحظات، توسط پلیس و رسانه‌ها نزد عموم مردم آشکار شد. همین امر باعث افزایش فشار افکار عمومی و موج نفرت‌پراکنی‌های گسترده گردید و در نهایت آماج این حملات بی‌رحمانه، او را به کام مرگ فرستاد.

اگرچه هالیوود همیشه مملو از انواع رسوایی‌ها بوده است، ولی اغلب مردم این جنجال‌ها را به عنوان بخش گریزناپذیر دنیای شهرت پذیرفته‌اند؛ اما رسانه‌های کره جنوبی و طرفداران کره‌ای، با حساسیت بیش از اندازه درباره‌ی مسائل شخصی سلبریتی‌ها و سرک کشیدن در امور خصوصی افراد سرشناس، زندگی روزمره را برای هنرمندان، بازیگران و خوانندگان خود، دشوار و طاقت‌فرسا کرده‌اند.

نام‌های آشنای زیادی قربانی فرهنگ معیوب کنسل کردن در کره جنوبی هستند که یو آه این، بازیگر مستعد فیلم «سوزاندن» نیز به دلیل مصرف مواد مخدر در میان آنها است. «سوزاندن» یا «سوختن» در سال ۲۰۱۸ تحسین‌شده‌ترین فیلم منتقدان جشنواره‌ی کن نام گرفت و در بخش بهترین فیلم نامزد دریافت نخل طلا بود.

با موفقیت «سوختن»، دروازه‌های ورود به سینمای جهان به روی یو آه این گشوده شد، اما متأسفانه درخشش ستاره‌ی اقبال او دیری نپایید و او نیز همچون لی سون کیون، از تمامی پروژه‌های خود کنار گذاشته شد و علی‌رغم آن که به دلیل ابتلا به افسردگی شدید به مواد مخدر روی آورده بود، به تحمل ۴ سال حبس در زندان محکوم گردید.

در صنعت سرگرمی کره جنوبی مهم نیست که یک هنرمند چقدر مشهور، ثروتمند و محبوب است، تنها یک اشتباه کافی است تا تمام زحمات یک عمر فعالیت هنری‌‌اش نابود شود و برای همیشه خانه‌نشین‌‌ گردد.

بدین‌ترتیب اگر فردی در صنعت کی‌پاپ یا کی‌دراما فعال باشد و اشتباهاتی نظیر مصرف مواد مخدر و رانندگی در حال مستی مرتکب شود یا در دوران نوجوانی برای همکلاسی‌هایش قلدری کند و یا به هر دلیلی مطابق سلیقه‌ی عموم زندگی نکند و جزئیات رابطه‌ی عاطفی‌ و یا روابط خارج از چارچوبش برای عموم برملا شود، زندگی هنری او می‌تواند به طرفه العینی به پایان برسد و در برخی موارد تلخ‌تر، این رسوایی ممکن است به قیمت جانش تمام شود.

12

مراسم تشییع جنازه‌ی لی سون کیون در سال ۲۰۲۳ (سالن تشییع بیمارستان دانشگاه ملی سئول)

هنرمندان کره‌ای پرآوازه‌ی بسیاری، قربانی فرهنگ غلط و سنگدلانه‌ی کنسل کردن بوده‌اند و لی سون کیون نیز یکی از نامدارترین آنها است. در فرهنگی که به نحوی بیمارگونه کمال‌گرا است و از هنرمندان انتظار دارد که همچون بت‌هایی ستودنی، بی‌عیب و نقص و کامل عمل کنند؛ پذیرش اشتباه و لغزش افراد سرشناس، یک امر تقریبا ناممکن محسوب می‌شود و هر خطای آنها، می‌تواند به آخرین خطای‌شان تبدیل شود و منجر به لغو مادام‌العمر همه‌ی فعالیت‌های حرفه‌ای آنها گردد و چه بسا در وضعیتی تراژیک و غیرقابل‌بازگشت به خودکشی‌های غم‌انگیز از این دست منتهی شود.

اگرچه پس از خودکشی لی سون کیون، وضعیت اسفناک رسیدگی به اتهامات اشخاص مشهور در کره جنوبی، مورد توجه و نقد جامعه‌ی جهانی قرار گرفت، اما همچنان این رفتار جمعی در کره جنوبی، قربانیان بسیاری را به کام خود فرو می‌برد. بسیاری نیز بر این عقیده‌اند که علنی کردن اتهامات به اثبات نرسیده‌ی بازیگران و خوانندگان معروف توسط پلیس و دستگاه قضایی، گواهی بر ضعف سیستم و دست‌آویزی برای سرپوش گذاشتن بر روی فسادهای کلان و فراگیر سیاسی در این کشور است.

لی سون کیون در حالی به اتهام مصرف مواد مخدر بازداشت شد که خود قربانی باج‌خواهی شده بود و برای متوقف کردن تهدیدهای باج‌گیران و دستگیری آنها، به ادراه‌ی پلیس مراجعه کرده بود.

او ساعات طولانی مورد بازجویی قرار گرفت و پیش از آن‌که اتهاماتش ثابت و محرز گردد، جزئیات پرونده‌اش به طور عمومی منتشر شد و علی‌رغم منفی بودن تمامی تست‌های تشخیص سوءمصرف مواد مخدر، موج حملات منفی ناعادلانه‌ و سیل انتقادات بی‌رحمانه‌ از سوی مردم و رسانه‌های کره جنوبی، به سوی او روانه گشت.

نقض قوانین سختگیرانه‌ی مواد مخدر در کره جنوبی، علاوه بر اتمام فعالیت حرفه‌ای، می‌تواند به شش ماه تا ۱۴ سال حبس برای متخلفان منجر شود. لی سون کیون که به مصرف ماریجوانا و کتامین متهم شده بود، بارها مصرف آگاهانه‌ی مواد را تکذیب کرد و اعلام داشت که قربانی فریب و اخاذی زنی به نام مادام کیم (مدیر یک مرکز سرگرمی بزرگسالان) بوده است. او حتی برای اثبات صحبت‌های خود برای آزمایش دروغ‌سنجی اعلام آمادگی کرد، اما با این‌همه درخواست او توسط سازمان‌های مجری قانون رد شد و رفت‌وآمدش به چنین مرکزی نیز مورد انتقاد مردم قرار گرفت.

اگرچه پرونده‌ی لی سون کیون ناقص و دارای ابهامات بسیاری بود و اتهامات او هرگز به اثبات نرسید، اما شهرت و محبوبیت حرفه‌ای این بازیگر توانا برای همیشه خدشه‌دار شد و آسیب‌های روحی فراوان و تبعات جبران‌ناپذیر فردی، خانوادگی و اجتماعی بسیاری را به او تحمیل کرد. پیتر جونگ هو نا، متخصص روانپزشک در این‌باره به بی‌بی‌سی گفت: «توجه فراوان و فشار اجتماعی که سلبریتی‌های کره جنوبی در جریان تحقیقات پلیس با آن مواجه می‌شوند، منجر به شرمی مخرب می‌شود.»

طی تحقیقات، پلیس درخواست مکرر این بازیگر برای حفظ حریم شخصی و محرمانه طی شدن مراحل پیگیری پرونده را نپذیرفت و خیلی زود تمام مردم کره در جریان جزئیات پرونده‌‌ی او قرار گرفتند و حتی محتوای مکالمات و پیام‌های خصوصی این بازیگر نیز توسط شبکه‌های سراسری تلویزیون کره جنوبی افشا شد و زندگی شخصی او را در معرض دید انبوهی از خبرنگاران و عکاسان قرار داد.

لی سون کیون در جریان بررسی این پرونده رسوایی پر سر و صدا، بارها مورد بازجویی قرار گرفت. او در یکی از جلسات، ۱۹ ساعت پیاپی تحت بازجویی پرفشار اداره‎ی پلیس بود. او همچنین مجبور بود هر بار یک کنفرانس مطبوعاتی تحقیرآمیز را پشت سر بگذارد؛ رویه‌ای که طی آن متهم را وادار می‌کنند تا در مقابل دوربین‌ رسانه‌ها بایستد و به سؤالات‌شان پاسخ دهد.

طبق مقررات پلیس کره جنوبی رسانه‌ها مجاز نیستند از مظنونی که داوطلبانه خود را به پلیس معرفی کرده است، فیلمبرداری و عکس‌برداری کنند و قانون موظف است که اقدامات احتیاطی لازم را برای پنهان نگاه داشتن هویت مظنونین به طور یکسان، رعایت کند. اما با این حال، طبق گزارش‌های رسیده، این قوانین اغلب توسط مقامات جویای نام پلیس و روزنامه‌نگاران مداخله‌گر نادیده گرفته می‌شود.

بلافاصله پس از انتشار عمومی اخبار، این ستاره‌‌ی کره‌ای از تمامی پروژه‌های تبلیغاتی، تلویزیونی و سینمایی کنار گذاشته شد و در باقی موارد نیز به‌طور داوطلبانه اعلام کناره‌گیری کرد. او به همین سبب با ضررهای مالی سنگین و غیرقابل‌جبرانی مواجه گشت و برخی از رسانه‌ها نیز از شکایت‌های نجومی علیه این بازیگر خبر دادند.

لی سون کیون پس از این حواشی جنجالی، در مقابل دوربین خبرنگاران با تعظیم در مقابل مردم، ابراز تأسف و شرمساری کرد و گفت: «من صمیمانه عذرخواهی می‌کنم که با درگیر شدن در چنین اتفاق ناخوشایندی، باعث ناامیدی بسیاری از مردم شدم. برای خانواده‌ام متأسفم که در این لحظه، چنین درد سختی را تحمل می‌کنند.» این هنرپیشه در سال ۲۰۰۹ با جون هه جین بازیگر سینما و تلویزیون ازدواج کرده و صاحب دو فرزند پسر بود.

علت مرگ لی سون کیون

13

به گزارش خبرگزاری کره‌ای یونهاپ، ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه‌ی صبح ۲۷ دسامبر سال ۲۰۲۳، پیکر بی‌جان لی سون کیون در خودروی شخصی او در پارک واریونگ در منطقه جونگ‌روی در مرکز سئول پیدا شد. پلیس پس از دریافت گزارش یک تماس، در محل وقوع حادثه حاضر شد. علت مرگ لی سون کیون مسمومیت در اثر استنشاق گاز مونواکسیدکربن تشخیص داده شد؛ زیرا روی صندلی مسافر یک بریکت زغالی دیده شد که معمولا در کره جنوبی برای اقدام به خودکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلیس سئول طی گزارش‌های خود ذکر کرده بود که همسر لی سون کیون پس از خروج وی از خانه، با فوریت‌های پلیس تماس گرفته و اظهار داشته که نامه‌ای شبیه به وصیت‌نامه‌ از سوی شوهرش پیدا کرده است. او در این یادداشت خودکشی ضمن اظهار پشیمانی دوباره، مجددا از اعضای خانواده‌ی خود، طرفداران، و همچین کمپانی‌اش برای ناامید کردن آنها و تحمیل هزینه‌های گزاف لغو قراردادها عذرخواهی کرده بود.

مراسم تدفین لی سون کیون در سالن تشییع جنازه‌ی بیمارستان دانشگاه ملی سئول برگزار شد. مرگ او در بحبوحه‌ی خودکشی‌های مشکوک سلبریتی‌های کره جنوبی اتفاق افتاد و موجی از اعتراضات و انتقادها را برانگیخت.

رئیس جمهور اسبق کره جنوبی طی پیامی، ضمن ابراز تأسف و انتقاد از ضعف سازمان‌های مجری قانون و رفتار غیراخلاقی رسانه‌ها، بر حفظ آبرو و حیثیت افراد در شرایط این‌چنینی تأکید کرد. همچنین بونگ جون هو کارگردان فیلم «انگل» و جمعی از هنرمندان و شخصیت‌های برجسته نیز، خواستار تحقیق درباره‌ی نقش رسانه‌ها و پلیس کره جنوبی در مرگ این بازیگر شدند.

یک مقاله‌‌ی تحلیلی از سوی «CNN» در این باره می‌گوید: این واقعه‌ی تلخ سبب شد تا محیط پرفشار صنعت سرگرمی کره جنوبی کانون توجه مردم و رسانه‌ها قرار گیرد. چند ماه پس از مرگ لی سون کیون، زنی در ارتباط با پرونده‌ی اخاذی از این بازیگر دستگیر شد.

بهترین سریال‌ها و فیلم‌های لی سون کیون که باید تماشا کنید

اکنون پس از بررسی زندگی‌نامه لی سون کیون و حواشی خودکشی تأسف‌بار او، وقت آن است که به سراغ معرفی میراث‌های جاودانه و ارزشمند این بازیگر کره‌ای برویم و بهترین فیلم‌های لی سون کیون و بهترین سریال‌های او را بشناسیم.

۱- پشت برج سفید (Behind the White Tower)

14

  • سال پخش: ۲۰۰۷
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: آن پان سوک
  • سایر بازیگران: کیم میونگ مین، هانگ سانگ جین، چا این پیو
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۳ از ۱۰

سریال کره‌ای «پشت برج سفید» یک درام پزشکی و یکی از بهترین سریال‌های لی سون کیون است که با الهام از آثار «تویوکو یاماساکی»، رمان‌نویس ژاپنی و به کارگردانی آن پان سوک در سال ۲۰۰۷ از شبکه‌ی «MBC» پخش شد.

این مجموعه به بررسی مسائل مربوط به قصور پزشکی و رقابت‌های جراحان در بیمارستان دانشگاه میونگین می‌پردازد و با چرخشی طعنه‌آمیز و درخشان داستان جذاب خود را روایت می‌کند. این سریال به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد و در مجموع در ۱۱ رشته نامزد کسب جایزه بود.

لی سون کیون در سریال پزشکی «پشت برج سفید» نقش پزشکی دلسوز، خونگرم و فداکار را بازی می‌کند که فقط منافع بیمارانش را در نظر می‌گیرد و اغلب با مدیریت بیمارستان و کارکنان جاه‌طلب و بی‌اخلاقش درگیر می‌شود.

این بازیگر برای ایفای نقش هنرمندانه‌ی خود در این سریال جایزه «Golden Acting Award» در بخش بهترین بازیگر نقش اول مینی سریال را از جشنواره‌ی جوایز «MBC Drama» کسب کرد و نامزد بهترین بازیگر جدید در چهل و سومین جشنواره‌ی جوایز هنری «Baeksang » شد.

۲- خاطرات یک دادستان (Diary of a Prosecutor)

15

  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: لی ته گون
  • سایر بازیگران: جونگ ریو وون، آن اون جین، سونگ وو جون، لی سانگ هی
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰

دومین سریالی که از لی سون کیون معرفی می‌کنیم مجموعه‌ی تلویزیونی «خاطرات یک دادستان» است که به کارگردانی لی ته گون و بر اساس جستاری با همین نام از وکیل و سیاستمدار مشهور کره جنوبی کیم وونگ ساخته شده است. این سومین همکاری پارک یون سون و لی ته گون در مقام فیلمنامه‌نویس و کارگردان است. این دو نفر پیش از این در فصل‌های اول و دوم سریال‌ محبوب «دوران جوانی» با یکدیگر همکاری کرده بودند.

این درام حقوقی ۱۶ قسمتی، نخستین بار از شبکه‌ی «JTBC» پخش شد و داستان زندگی روزمره چندین دادستان را در شهر خیالی جین یونگ دنبال می‌کند که در تلاش مدام برای حل پرونده‌های مختلف قضایی و همچنین اجرای عدالت هستند.

لی سون کیون در این سریال نقش لی سان وونگ را ایفا می‌کند، یک دادستان مصمم که شخصیتی آرام دارد و به مدت ده سال در واحد جنایی شهر جین یونگ مشغول به کار بوده است. اما ماجراها از جایی به اوج خود می‌رسند که انتقال چا میونگ جو (جونگ ریو وون) که یک دادستان نخبه از شعبه‌ی سئول است، آتش اختلاف و کشمکش‌ را میان این دو نفر شعله‌ور می‌کندو شخصیت‌های متفاوت آنها اوضاع را برای هر دوی‌شان سخت می‌کنند. آیا این دو دادستان‌ موفق به همکاری مؤثر و رضایت‌بخش با یکدیگر می‌گردند؟

سریال کره‌ای «خاطرات یک دادستان» با ریتم آرام و ملایم خود، بیشتر به برشی از زندگی واقعی شبیه است تا یک اکشن هیجان‌انگیز. اما با این وجود این درام حقوقی به سبب کاوش در شخصیت‌ها همچنان اثری قابل‌تأمل و تماشایی به حساب می‌آید؛ زیرا نویسنده فراموش نمی‌کند تا در کنار ارائه‌ی تصویری واقع‌گرایانه از زندگی روزمره‌ی دادستان‌ها، به لایه‌های مختلف شخصیت‌های لی سان وونگ و چا میونگ جو نزدیک شود و پیچیدگی‌های رفتاری و دلایل اختلاف نظر این دو نفر را برای مخاطبان هویدا کند. «خاطرات دادستان» یکی از بهترین سریال‌های لی سون کیون است.

۳- خواب (Sleep)

16

  • تاریخ اکران: ۲۰۲۳
  • سازنده: جیسون یو
  • سایر بازیگران: جونگ یو می، جونگ سونگ یونگ، کیم گوم سون، اوه یون سو
  • محصول: کره جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز ۹۴ از ۱۰۰

سومین عنوان از فیلم‌های لی سون کیون، «خواب» به نویسندگی و کارگردانی جیسون یو، اثری در ژانر کمدی، ترسناک و معمایی است که در بخش دوربین طلایی و جایزه‌ی بزرگ هفته‌ی منتقدان جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ نامزد دریافت جایزه شد. این کمدی ترسناک معمایی اولین تجربه‌ی کارگردانی جیسون یو است. این کارگردان مؤلف به خاطر نوشتن فیلمنامه‌ی «خواب» جایزه‌ی بهترین فیلمنامه جشنواره‌ی جوایز بکسانگ را از آن خود کرد.

ماجراهای این فیلم تحسین شده درباره‌ی زوج خوشبخت سو جین (جونگ یومی) و هیون سو (لی سون کیون) است که زندگی شاد آنها، ناگهان به کابوسی وحشتناک تبدیل می‌شود، زیرا هیون سو در هنگام خواب علائم و رفتارهایی بسیار غیرعادی از خود بروز می‌دهد. سوجین باردار است و از عادات خواب عجیب شوهرش هیون سو (لی سون کیون) و راه رفتن‌های ناگهانی او در خواب می‌ترسد و وحشت دارد که همسرش به طور ناخواسته به او یا نوزادشان آسیب برساند.

اختلال خواب عجیب هیون سو به اندازه‌ای تشدید می‌شود که او را وادار به مشورت با یک متخصص خواب می‌کند اما تلاش‌های او و همسرش بی‌ثمر است و او تمام امیدش را برای درمان از دست رفته می‌بیند.

لی سون کیون به‌طور همزمان اضطراب، نگرانی، ناامیدی و شوخ‌طبعی این شخصیت را با تعادلی وصف‌ناشدنی به نمایش می‌گذارد و ناتوانی و استیصال او را به تماشاگر منتقل می‌کند. شیمی عالی لی سون کیون با جونگ یومی، به درخشش هرچه بیشتر او یاری رساند و به این بازیگر مستعد کمک کرد، تا دو جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را کسب کند.

فیلم کره‌ای «خواب» یکی از بهترین فیلم‌های لی سون کیون است که از مؤلفه‌های ژانر ترسناک به خوبی بهره می‌برد، اما در آنها متوقف نمی‌شود و با افزودن لایه‌های پیچیده‌ی روانشناختی و واکاوی عمیق مسائلی همچون بیماری اختلال خواب، ذهن ناخودآگاه و همچنین منشأ رویاهای بشر، از کلیشه‌های رایج فیلم‌های ترسناک فراتر می‌رود و اثری جسورانه و پیشرو را به مخاطبان و علاقه‌مندان ژانر وحشت عرضه می‌کند.

۴- کشتن عشق (Killing Romance)

17

  • تاریخ اکران: ۲۰۲۳
  • سازنده: لی وون سوک
  • سایر بازیگران: لی ها نی، گونگ میونگ، اوه جونگ سه، چوی دوک مون
  • محصول: کره جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۱۰۰ از ۱۰۰

یکی دیگر ار برترین فیلم‌های لی سون کیون «کشتن عشق» است. این کمدی رمانتیک موزیکال به تهیه‌کنندگی برادران وارنر و کارگردانی لی وون سوک در سال ۲۰۲۳ اکران شد و با واکنش‌های مثبت مخاطبان و منتقدان روبرو شد. وبسایت سینمایی «IndieWire» فیلم «کشتن عشق» را به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره‌ی «New York Asian Film Festival» معرفی کرد و ستاره‌ی زن این فیلم لی هانی نیز در همین جشنواره، جایزه‌ی بهترین بازیگر شرق را برنده شد.

«کشتن عشق» هنگام انتشار سر و صدای زیادی در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به راه انداخت و در آن زمان به یکی از موضاعات ترند در کره جنوبی تبدیل شد. این فیلم به آن‌چنان محبوبیتی دست پیدا کرد که بسیاری از تماشاگران بیش از ده‌ بار آن را در سال‌های سینما دیدند.

داستان فیلم کره‌ای «کشتن عشق» درباره‌ی هوانگ یو ره (لی هانی) بازیگر، خواننده و مدل محبوبی است که پس یک رسوایی اخلاقی، اعلام بازنشستگی می‌کند و به جزیره‌ای دورافتاده می‌گریزد؛ اما نهایتا در ازدواجی خفقان‌آور با سرمایه‌دار ثروتمند و به شدت کنترل‌گری به نام جاناتان نا (لی سون کیون) به دام می‌افتد.

زن بیچاره مدتی پس از ازدواج ناموفق خود، دوباره دلتنگ دنیای بازیگری می‌شود اما خود را در خانه‌ای که مثل زندانی پر زرق و برق است، اسیر می‌بیند و هیچ راه نجات و فراری پیدا نمی‌کند. هوانگ یو ره برای آن که زندگی خود را به روال سابق بازگرداند، از همسایه‌ی جوانش کیم بوم وو (گونگ میونگ) درخواست کمک می‌کند. آنها با همفکری یکدیگر نقشه‌ی قتل جاناتان را ترتیب می‌دهند.

جاناتان نا، با بازی بی‌عیب‌ و نقص لی سون کیون، مرد دیوانه و خودشیفته‌ای است که همسرش را حبس و با عادات عجیبش او را کنترل می‌کند؛ اما در عین حال تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در سطح جامعه چهره‌ای موجه، معقول و شایسته از خود به نمایش بگذارد.

بازی در نقش شخصیت شرور یک فیلم کمدی، انتخاب متفاوت و جسورانه‌ی لی سون کیون در مقام یک بازیگر بود و وجه تمایزهای بسیاری با نقش‌های همیشگی‌ او داشت. با وجود این که هیچ ویژگی مثبتی در مورد شخضیت خبیث جاناتان نا وجود ندارد، اما غیرممکن است که هنگام تماشای فیلم به این هیولای دیوانه نخندید؛ او حتی وقتی که مرتکب اعمالی وحشتناک می‌شود هم اسباب خنده‌ی شما را فراهم می‌کند؛ زیرا لی سون کیون، با بازی هوشمندانه و ظریف خود، شخصیت جاناتان را بسیار بامزه و  مضحک خلق کرده است.

۵- کافه پرنس (Coffee Prince)

18

  • سال پخش: ۲۰۰۷
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: لی یون جونگ
  • سایر بازیگران: گونگ یو، یون اون هه، لی اون، کیم جه ووک
  • امتیاز IMDb به سریال: ۸.۱ از ۱۰

سریال نوستالژیک و خاطره‌انگیز «کافه پرنس» نخستین بار در ۱۷ قسمت از شبکه‌ی تلویزیونی «MBC» پخش شد و با استقبال بینندگان مواجه گشت. این مجموعه‌ی عاشقانه ۱۰ جایزه، از جمله جایزه‌ی بهترین کارگردانی برای لی یون جونگ و جایزه‌ی بهترین درام سال را به دست آورد. «کافه پرنس» بر اساس رمانی به همین نام به نویسندگی لی سان‌ می، ساخته شد و یکی از بهترین سریال‌های لی سون کیون به شمار می‌رود.

ماجراهای سریال کره‌ای «کافه پرنس» حول محور رابطه‌ی عاشقانه‌ی گو یون چان (یون اون هه) و چوی هانگ یول (گونگ یو) روایت می‌شود. گو یون چان دختر جوان و سختکوشی است که برای تأمین هزینه‌های خانواده‌اش، همزمان در چند شغل پاره‌وقت فعالیت می‌کند و چوی هانگ یول (گونگ یو) پسری عیاش و خوش‌گذران و وارث خانواده‌ای ثروتمند است که مجبور است ریاست و اداره‌ی کافه‌ی خانوادگی‌شان را بر عهده بگیرد.

لی سون کیون در «کافه پرنس» نقش چوی ها سونگ پسر عمو و دوست صمیمی چوی هانگ یول را ایفا می‌کند. او تهیه کننده‌ای نابغه و موفق است که هنوز در گذشته زندگی می‌کند و ازخاطرات تلخ رابطه‌ی عاطفی سابق خود، رنج می‌برد.

او در ادامه درگیر یک مثلث عشقی پیچیده می‌گردد و احساساتی متناقض و مبهم را تجربه می‌کند. هرچند شخصیت لی سون کیون در این سریال نقش مکمل است، اما با این وجود مهره‌ای کلیدی و تأثیرگذار در پیشبرد داستان و برانگیختن عواطف تماشاگران به شمار می‌رود. «کافه پرنس» یکی از بهترین سریال‌های لی سون کیون است که باید حتما تماشا کنید.

۶- پاستا (Pasta)

19

  • سال پخش: ۲۰۱۰
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: کوانگ سوک جانگ
  • سایر بازیگران: گونگ هیو جین، لی هانی، چوی مین، بیون جونگ سو، الکس چو
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷.۵ از ۱۰

مجموعه‌ی تلویزونی «پاستا» یکی دیگر از بهترین و ماندگارترین نقش‌آفرینی‌های لی سون کیون است که در تلویزیون ایران نیز با همین عنوان چندین بار پخش شد و طرفداران بسیاری پیدا کرد. این کمدی رمانتیک جذاب و دیدنی، به کارگردانی کوانگ سوگ جانگ و نویسندگی سو سوک هیانگ نخستین بار در سال ۲۰۱۰ از طریق شبکه‌ی تلویزیونی «MBC» به مخاطبان ارائه شد.

اتفاقات سریال زندگی سو یو کیونگ (گونگ هیو جین) را دنبال می‌کند؛ کارگر آشپزخانه‌ای که در یک رستوران ایتالیایی سطح بالا، پس از سال‌ها به جایگاه دستیار آشپز ارتقا پیدا کرده و باید زیر دست سرآشپز ماهری که به تازگی از ایتالیا بازگشته و استخدام شده است؛ کار کند.

چوی هیون ووک سرآشپز جدید (لی سون کیون)، فردی بسیار سختگیر و زن‌ستیز است که به محض شروع کار خود در رستوران، تمام کارکنان زن را اخراج می‌کند؛ اما سو یو کیونگ که رویای تبدیل شدن به یک سرآشپز برجسته را در سر می‌پروراند، در مقابل او می‌ایستد و تلاش می‌کند تا موقعیت شغلی خود را به هرقیمتی که شده حفظ کند.

«پاستا» بدون تردید در شمار بهترین سریال‌های لی سون کیون جای می‌گیرد و تقابل و درگیری شخصیت‌‌های متفاوت سرآشپز و سو یو کیونگ، بر جنبه‌های سرگرم‌کننده و طنز سریال کره‌ای «پاستا» افزوده است و رابطه‌ی عاشقانه‌ی شیرین و پرکشش آنها نیز یکی از نقاط قوت برجسته‌ی این مجموعه تلویزیونی خاطره‌انگیز به شمار می‌رود.

لی سون کیون به خاطر ایفای نقش شخصیت مقتدر و کاریزماتیک سرآشپز چوی هیون ووک، نامزد دریافت جایزه‌ی عالی بهترین بازیگر شد و در فهرست ۱۰ ستاره‌ی برتر آسیا در سال ۲۰۱۰ قرار گرفت. شیمی فوق‌العاده او با گونگ هیو جین نیز جایزه‌ی بهترین زوج را برای این دو ستاره‌ی مطرح دنیای بازیگری به ارمغان آورد.

۷- بانوی کره‌ (Miss Korea)

20

  • سال پخش: ۲۰۱۴
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: کوان سوک جانگ
  • سایر بازیگران: لی یون هی، لی مین سوک، کو سانگ هی، ها یون جو
  • امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰

سریال کره‌ای «بانوی کره» درامی عاشقانه به کارگردانی کوان سوک جانگ و نویسندگی سو سوک هیانگ است که نخستین بار سال ۲۰۱۴ از شبکه‌ی «MBC» و در ۲۰ قسمت یک ساعته در اختیار عموم قرار گرفت و توجه مخاطبان و علاقه‌مندان سریال‌های کره‌ای را جلب کرد. «بانوی کره» نیز در لیست بهترین سریال‌های لی سون کیون جای می‌گیرد و تماشای آن به تمامی هواداران این بازیگر خوشنام توصیه می‌شود.

ماجراها در سال ۱۹۹۷ رخ می‌دهد، زمانی که یک شرکت محصولات آرایشی و بهداشتی با یک بحران مالی شدید دست و پنجه نرم می‌کند و در آستانه‌ی ورشکستگی قرار دارد. تنها راه نجات، طراحی یک مسابقه‌ زیبایی خلاقانه و استفاده از مدلی محبوب و زیبا است که تبلیغات شرکت را به عهده بگیرد و دوباره کسب و کار آن را سرپا کند.

«بانوی کره» یا «دختر شایسته‌ی کره» سریالی سراسر عشق و هیجان درباره‌ی جمعی از کارکنان یک شرکت شکست‌خورده و بی‌پول است که به زیباترین همکلاسی دوران دبیرستان خود کمک می‌کنند تا رتبه‌ی نخست بانوی شایسته‌ی کره جنوبی را از آن خود کند.

کیم هیونگ جون (لی سون کیون) کارمندی است که برای نجات شرکت، رهبری گروه را به عهده می‌گیرد و تمام سعی و کوشش خود را به کار می‌گیرد تا او جی یونگ (لی یون هی) را راهی مسابقات بانوی کره کند. لی سون کیون برای بازی در این سریال، از سوی جشنواره‌ی جوایز «MBC Drama» نامزد دریافت جایزه‌ی عالی بهترین بازیگری در بخش مینی سریال  شد.

۸- یک روز سخت (A Hard Day)

21

  • تاریخ اکران: ۲۰۱۴
  • سازنده: کیم سونگ هون
  • سایر بازیگران: چو جین وونگ، شین جونگ گون، جانگ مان شیک، شین دونگ می
  • محصول: کره جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۸۲ از ۱۰۰

یکی دیگر از برترین فیلم‌های لی سون کیون، اثر پرتعلیق و میخکوب‌کننده‌ی «یک روز سخت» است. «یک روز سخت» اکشنی مهیج به کارگردانی کیم سونگ هون است که با کسب ۱۸ جایزه همچون جایزه‌ی بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری، در فهرست ۱۰ فیلم برتر انجمن منتقدان فیلم کره قرار گرفت.

«یک روز سخت» برای اولین بار در جشنواره‌ی کن ۲۰۱۴ به نمایش درآمد و با واکنش‌های مثبت فراونی مواجه گشت و منتقدان بسیاری در تحسین و ستایش آن قلم زدند و فیلم را اثری خوش‌ساخت، هیجان‌انگیز، پرتعلیق و در عین حال حاوی لحظات درخشان طنز و کمدی برشمردند.

فیلم کره‌ای «یک روز سخت» در گیشه نیز خوش درخشید و به یکی از پرفروش‌ترین و پربیننده‌ترین فیلم‌های آن زمان بدل شد. این اثر اکشن دلهره‌آور با چنان اقبال قابل‌توجهی روبرو گردید که در چین با عنوان «صلح‌شکن»، در فیلیپین با نام «یک روز سخت»، در فرانسه با عنوان «بی قرار» و در ژاپن با اسم«روزهای سخت» بازسازی شده است.

لی سون کیون در «یک روز سخت» نقش کو گون سو شخصیت کلیدی و محوری را به تصویر می‌کشد. کو گون سو، یک کارآگاه پلیس فاسد است که ناگهان با مجموعه‌ای از بداقبالی‌های وحشتناک مواجه می‌شود؛ از بازجویی برای رشوه گرفتن و از دست دادن مادرش گرفته تا تصادف و به قتل رساندن یک مرد بی‌خانمان هنگام رانندگی در حالت مستی.

کو گون سو، برای خلاصی از مهلکه و فرار از مجازات، به جای اعلام گزارش تصادف، جنازه‌ را در تابوت مادر خود پنهان می‌کند؛ اما از بخت بد او، تلفن همراه مرد بی‌خانمان هنوز روشن است و اوضاع هرلحظه برای پلیس بدشانس داستان‌مان وخیم‌تر و ترسناک‌تر می‌شود.

لی سون کیون با نمایش استثنایی و استادانه‌ی خود از نقش چالش‌برانگیز شخصیت کو گون سو، شما را مبهوت و شگفت‌زده می‌کند. او به خاطر بازی هوشمندانه و سرشار از ظرایف خود، نامزد چندین جایزه‌ی معتبر بازیگری شد و در پنجاه و یکمین دوره‌ی جشنواره‌ی جوایز هنری «Baeksang» جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را با شایستگی تمام از آن خود کرد.

۹- آجوشی من (My Mister)

22

  • سال پخش: ۲۰۱۸
  • تعداد فصل‌ها: ۱
  • سازنده: کیم وون سوک
  • سایر بازیگران: لی جی اون (آیو)، لی جی ها، پارک هو سان، جانگ کی یونگ
  • امتیاز IMDb به سریال: ۹.۱ از ۱۰

سریال کره‌ای «آجوشی من» یا «آقای من» به جرأت در صدر فهرست بهترین سریال‌های لی سون کیون قرار می‌گیرد. این مجموعه‌ی تلویزیونی نه تنها در کره جنبی مورد اقبال مخاطبان واقع شد، بلکه به یکی از سریال‌های محبوب مخاطبان جهانی کی‌درما نیز بدل شد.

بازی بی‌عیب‌ونقص لی سون کیون یکی از ویژگی‌های مهم و برجسته‌ی این درام روانشناختی است که توسط جمع کثیری از منتقدان و تماشاگران مورد ستایش و تمجید قرار گرفت. او با چنان مهارتی به این نقش دشوار و پیچیده روح بخشید که تصور بازیگری به جز خود او، برای ایفای نقش شخصیت پارک دونگ هون محال و ناممکن به‌نظر می‌رسد.

مجموعه‌ی تلویزیونی تحسین شده «آجوشی من» در سال ۲۰۱۸، طبق انتظارات، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین درام سال شد و جایزه‌‌ی دِسانگ (بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جایزه‌ی جشنواره‌های کره‌ای) برترین سریال را نیز از آن خود کرد.

داستان عمیق و بی‌آلایش این مجموعه‌ی تلویزیونی پیرامون زندگی و روابط دو شخصیت محوری است، مرد میانسال ۴۵ ساله‌ای به نام پارک دونگ هون (لی سون کیون) که در شرکتی معتبر به عنوان مهندس سازه فعالیت می‌کند و دختر ۲۱ ساله‌ی منزوی و سرسختی به نام لی جی آن (آیو) که در همان شرکت شغلی پاره‌وقت دارد.

هر کدام از این شخصیت‌ها به شکلی بار جانکاه زندگی‌ روزمره‌ی دشوارشان را در سکوت به دوش می‌کشند و با مسائلی همچون خیانت، بدهی و نگرانی در مورد گذشته‌ی تاریک و اضطراب برای آینده‌ی مبهم و نامعلوم دست و پنجه نرم می‌کنند.

این دو نفر پس از آشنایی و ارتباط با یکدیگر، بر زخم‌های‌شان مرهم می‌گذارند و سبک زندگی و طرز تفکرشان را بهبود می‌بخشند. «آجوشی من» یکی از خاطره‌انگیزترین پروژه‌های لی سون کیون است. این مجموعه با داستان معنادار و شخصیت‌های دوست‌داشتنی و همدلی‌برانگیزش، قلب شما را گرم می‌کند و نگاهتان را به معنای زندگی تغییر می‌دهد.

هنوز هم بسیاری از طرفدارن کی‌دراما، با نقش تأثیرگذار و به‌یادماندنی آجوشی از لی سون کیون یاد می‌کنند. پس از مرگ دردناک و غمبار این ستاره‌ی بازیگری، شبکه‌های اجتماعی از سکانس‌ها و دیالوگ‌های مشهور او در سریال کره‌ای «آجوشی من» آکنده شدند و واکنش‌های زیادی را از سوی بینندگان برانگیختند.

کاربران اینترنتی سوگ‌مندانه آرزو می‌کردند که ای کاش لی سون کیون نیز مانند پارک دونگ هون، مشکلات و مصائب زندگی‌اش را تاب می‌آورد و به دلیل هجمه‌ی نظرات منفی و فشارهای روانی ناشی از آن، به زندگی خود پایان نمی‌داد؛ آرزویی که  متأسفانه هرگز به حقیقت نمی‌پیوندد.

۱۰- انگل (Parasite)

23

  • تاریخ اکران: ۲۰۱۹
  • سازنده: بونگ جون هو
  • سایر بازیگران: سونگ کانگ هو، چو یو جونگ، پارک سو داک، چوی وو شیک، لی جونگ اون، پارک سو جون
  • محصول: کره جنوبی
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: ۸.۵ از ۱۰
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: ۹۹ از ۱۰۰

فیلم «انگل» برگی دیگر از افتخارات کارنامه‌ی پربار بازیگری لی سون کیون است. این کمدی سیاه به کارگردانی بونگ جون هو سال ۲۰۱۹ در جشنواره‌ی کن به نمایش درآمد و به اولین فیلم سینمایی محصول کره جنوبی تبدیل شد، که نخل طلای کن را تصاحب می‌کرد.

«انگل» چهار جایزه‌ی اسکار را نیز از آن خود کرد. جایزه‌ی بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم بین‌المللی. این نخستین بار بود که فیلمی از کره جنوبی در رویداد مهمی چون مراسم اسکار، صاحب جایزه‌ی اصلی بهترین فیلم می‌شد.

فیلم «انگل» به مضمون فاصله‌ی طبقاتی و خشم ماحصل آن در کره‌ی جنوبی می‌پردازد. فیلمساز با داستان جهان‌شمول، شخصیت‌پردازی ظریف و همچنین تقدس‌زدایی از مسئله‌ی فقر، به تفاوت‌های بنیادین و تراژیک قشر ثروتمند و فقیر می‌پردازد و با کالبدشکافی نابرابری اجتماعی و نمایش تناقض‌ها و تقابل‌های میان این دو خانواده، لحظاتی درخشان و به‌یادماندنی را خلق می‌کند. «انگل» در ابتدا به یک کمدی سیاه و تاریک شباهت دارد، اما با پیشروی داستان، به یک تراژدی پزخاشگر، اندوهبار و تلخ بدل می‌شود.

ماجراها پیرامون یک خانواده‌ی چهار نفره‌ی فقیر و فرصت‌طلب است. پسر خانواده با دوز و کلک خود را به عنوان معلم خصوصی جا می‌زند و به این وسیله به خانه و زندگی فردی بسیار ثروتمند به نام آقای پارک (لی سون کیون) نفوذ می‌کند.

در ادامه‌ی داستان رفته رفته پدر، مادر و خواهر او نیز، به بهانه‌ی انجام شغل‌های مختلف به محل سکونت خانواده‌ی پارک رسوخ می‌کنند و مانند انگل به آنها می‌چسبند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از امکانات آنها به نان و نوایی برسند و در نهایت زندگی‌ مرفه‌شان را تصاحب کنند.

فیلم کره‌ای «انگل» بدون شک در صدر فهرست بهترین فیلم‌های لی سون کیون قرار می‌گیرد. او با نقش‌آفرینی چیره‌دستانه و بی‌نظیر خود، تصویری فراموش‌ناشدنی و بسیار باورپذیر از شخصیت آقای پارک ارائه می‌کند.

هرچند بازی در نقش آقای پارک، لی سون کیون را به سوی تبدیل شدن به یک سوپراستار جهانی سوق داد، اما متأسفانه این مجال برای او فراهم نشد تا از شهرت چشمگیری که با ایفای هنرمندانه‌ی این نقش دشوار به دست آورد، بهره ببرد.

در انتها باید گفت که مرگ زودهنگام و خودخواسته‌ی لی سون کیون، پایانی بر تأثیر دنباله‌دار شخصیت فرهنگی و هنری‌ او نیست، زیرا این هنرمند همچنان به خاطر بازی‌های فوق‌العاده، نقش‌های متنوع و ارتباط خوبی که با همکارانش داشت، در اذهان سینمادوستان و علاقه‌مندانش، به نیکی باقی خواهد ماند.

منبع: خبرآنلاین

منبع: faradeed-200568

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد