hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > چینی‌ها در کرۀ ماه مولکول‌های «آب» پیدا کردند

چینی‌ها در کرۀ ماه مولکول‌های «آب» پیدا کردند

نمونه‌های مأموریت «چانگ‌ای ۵» چین منابعی از ماه را فاش کرده که می‌تواند برای مأموریت‌ها و سکونتگاه‌های آینده حیاتی باشد.

فرادید| روز ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰، کپسول بازگشت کاوشگر ماه «چانگ‌ای ۵» اداره ملی فضایی چین در علفزارهای مغولستان داخلی، منطقه‌ای خودمختار در چین، فرود آمد. این کپسول کمتر از چهار پوند سنگ و خاک ماه را حمل می‌کرد. اکنون تیمی از دانشمندان چینی به تازگی خبر از کشف مولکول‌های آب در آن نمونه‌های قمری داده‌اند. مطالعه آن‌ها ماه جولای گذشته در مجله Nature Astronomy منتشر شد. 

به گزارش فرادید؛ آکادمی علوم چین در بیانیه‌ای گفته: «تیمی از دانشمندان چینی نوعی ماده معدنی با آب را در ساختار مولکولی‌اش در نمونه‌ای از ماه که توسط چانگ‌ای ۵ آورده شده، شناسایی کرده‌اند.»

این تیم از پراش اشعه ایکس برای تجزیه و تحلیل دانه‌های خاک ماه استفاده کرد و در آن یک ماده معدنی قمری به نام ULM-1 یافت که جرم آن از بیش از ۴۰ درصد آب تشکیل شده و حاوی آمونیاک است. 

1

دو نمونه خاک قمری که کاوشگر ماه چانگ‌ای ۵ آورده است

شائولانگ چِن، از نویسندگان این مطالعه و محقق فیزیک در آکادمی علوم چین، گفته: «این شکل جدیدی از آب ذخیره شده در ماه است.» 

به نقل از جسی یونگ از CNN، آب روی ماه چیز جدیدی نیست. اگرچه نمونه‌هایی که مأموریت‌های آپولو ایالات متحده آورده بودند ماه را خشک و بی‌جان نشان می‌داد، این مطالعه تازه نشان داده که ممکن است آب یا هیدروکسیل در دانه‌های شیشه‌ای روی سطح ماه به دام افتاده باشند و بادهای خورشیدی می‌توانند هیدروکسیل (فرمول شیمیایی OH) را به H۲O تبدیل کنند. به گفته یونگ هر دو فضاپیمای آمریکایی و هندی به طور جداگانه آنچه را که تصور می‌شود آب در سطح ماه است ثبت کردند. 

با این حال، این کشف تازه، نخستین باری است که دانشمندان مولکول‌های کامل H۲O را در نمونه‌های قمری پیدا کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد که مولکول‌های آب می‌توانند در نواحی روشن‌شده از نور خورشید ماه به شکل نمک‌های هیدراته باقی بمانند. 

این کشف درک ما از منابع موجود در ماه را بیشتر می‌کند و این کشف می‌تواند برای مأموریت‌های فضایی آینده و حتی سکونت در ماه حیاتی باشد. برای نمونه، آمونیاک یکی از مواد تشکیل‌دهنده سوخت موشک است. 

نمونه‌های قمری می‌توانند نحوه شکل‌گیری ماه را نیز روشن کنند. برای نمونه، شباهت بین سنگ‌های آتشفشانی معدنی و زمینی نشان می‌دهد ULM-1 توسط آتشفشان‌های قمری منقرض‌شده تولید شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-200522

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد