hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > دوومیدانی ایران در المپیک؛ غریبه با رکورد و تجربه

دوومیدانی ایران در المپیک؛ غریبه با رکورد و تجربه

عملکرد دونده‌های ایرانی در بازی‌های المپیک پاریس نشان داد که دیگر نمی‌توان دوومیدانی این رشته مادر و مهم را به عنوان یک رشته مدال آور برای کاروان ایران به شمار آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، دوومیدانی ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس با دو نماینده که هر دوی آنها تجربه شرکت در این عرصه را داشتند حاضر شد. حسن تفتیان و فرزانه فصیحی دو نماینده دوومیدانی ایران بودند که برای رقابت در دوی ۱۰۰ متر عازم پاریس شدند. تفتیان برای سومین بار قدم در بازی‌های المپیک گذاشته بود و فصیحی هم اینبار با یک پله پیشرفت از طریق رنکینگ موفق به کسب سهمیه شده بود.

با توجه به رکوردها و شرایط این دو ورزشکار و حتی بی‌ثباتی فدراسیون در یک سال گذشته به دلیل اداره توسط سرپرست‌های موقتی، پرواضح بود که نباید امیدی به مدال آوری و یا حتی حضور آنها در فینال داشت ولی این انتظار می‌رفت که این دو دونده به دلیل اردوهایی که در خارج از کشور داشتند بتوانند حداقل رکوردهای بهتری را به ثبت برسانند.

دونده‌ای که رکورد خودش را هم نزد

فرزانه فصیحی ماه‌های زیادی را در صربستان حضور داشت و این انتظار می‌رفت که حداقل بتواند رکورد شخصی خود را در المپیک ثبت کند اما او نه تنها موفق به ثبت رکورد شخصی اش نشد بلکه حتی با یک پله سقوط در مقایسه با المپیک توکیو در جایگاه پنجاه و یکم ایستاد. فصیحی در المپیک پاریس در مرحله مقدماتی در گروه هشت مسابقات با ثبت زمان ۱۱.۵۱ ثانیه به مقام هفتم رسید و از صعود به مرحله نیمه نهایی باز ماند این درحالی است که این بانوی دونده در جریان مسابقات قهرمانی آسیای تایلند رکورد ۱۱:۳۹ ثانیه را به دست آورده بود.

تفتیان و تجربه‌ای که به کارش نیامد

دیگر نماینده ایران در المپیک پاریس حسن تفتیان بو، ورزشکاری که با تجربه بیشتری گام در پاریس گذاشت و در چند سال اخیر نیز در فرانسه حضور داشت و زیر نظر مربی جامائیکایی تمرین می‌کرد اما حاصل همه این تلاش‌ها و هزینه‌ها ایستادن در جایگاه سی و سوم در بین شصت و نه دونده بود. رکورددار دوی سرعت ایران در مرحله مقدماتی بازی‌های المپیک نیز رکورد ۱۰.۱۸ ثانیه را ثبت کرد و بین ۹ دونده در گروه خود پنجم شد.

اینگونه دوومیدانی ایران در هفدهمین تجربه حضور خود در بازی‌های المپیک بدون کسب مدال به کار خود پایان داد و هزینه‌های صرف شده و تجربه دونده‌ها نیز کمک چندانی به آنها نکرد.

دوومیدانی ایران در المپیک؛ غریبه با رکورد و تجربه

المپیک؛ میدانی که برای فصیحی بزرگ بود

قاسمعلی فیروزی، مربی سابق تیم ملی دوومیدانی در گفت وگو با خبرنگار مهر درخصوص ارزیابی خود از عملکرد دو دونده ایران در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس اظهار داشت: به اعتقاد من حسن تفتیان از نظر نتیجه در مقایسه با فرزانه فصیحی عملکرد بهتری داشت. این میدان برای فصیحی خیلی بزرگ بود او هیچ وقت جایی مسابقه نداده بود که ۸۰ هزار تماشاگر داشته باشد به نظرم اگر هر دوی آنها می‌توانستند قبل از المپیک در رویدادهای مهمتر و بزرگ‌تری شرکت کنند می‌توانستند نمایش بهتری را کسب کنند. فصیحی با نفرات برتر دنیا رقابت کرد و در ۴۰ متر آخر کم آورد.

وی با اشاره به اینکه هیچ یک از این دو دونده بی‌تجربه نبودند که با چنین فضایی آشنا نباشند، ادامه داد: تفتیان و فصیحی نیاز داشتند در مسابقات مهم قبل از شروع المپیک حضور پیدا کنند. حرف من اصلاً تجربه نیست چون هر دوی آنها تجربه المپیک را در کارنامه خود دارند. برای مثال هم تفتیان و هم فصیحی در رقابت‌هایی شرکت می‌کردند و اکثراً هم نفر اول و دوم می‌شدند اما کاش به جای آن رقابت‌ها در مسابقات مهمتر حضور داشتند و پنجم و ششم می‌شدند. این برایشان خیلی بهتر و مؤثر تر بود.

نقش فدراسیون در ناکامی دونده‌ها در پاریس

این کارشناس دوومیدانی اضافه کرد: دوی سرعت تاکتیکی نیست، ورزشکار زمان برای فکر کردن ندارد همه توان خود را باید بگذارد و در چند ثانیه از تمام اندوخته‌اش استفاده کند. فدراسیون باید مسابقات بزرگ‌تری را برای روند آماده سازی آنها تدارک می‌دید. معتقدم دو نماینده المپیکی ما راحت‌تر می‌توانستند خودشان را برای بازی‌ها آماده کنند چون هر دوی آنها در اروپا هستند و مشکلی برای ویزا نداشتند.

فیروزی درباره نقش فدراسیون دوومیدانی در ناکامی دونده‌های ایران در المپیک پاریس گفت: این حرف را قبول ندارم که فدراسیون برای آماده سازی این دونده‌ها کاری نکرد. درست است که خودشان هم خیلی تلاش کردند و در مسابقات مختلفی شرکت کردند اما این صحیح نیست که بگوییم فدراسیون برای آنها هزینه نکرده است. قبول ندارم که آنها خودشان به تنهایی موفق به کسب سهمیه شدند. در مورد عملکرد هم صرفاً فقط بحث آمادگی نیست چون توان بچه‌های ما همین بود نهایتاً کمی بهتر ظاهر می‌شدند.

دوومیدانی ایران در المپیک؛ غریبه با رکورد و تجربه

ژست‌هایی که با رکورد همخوانی نداشت

مربی سابق تیم ملی دوومیدانی در واکنش به ژست‌های عجیب فرزانه فصیحی در المپیک پاریس هم گفت: این یک مورد شخصی است و من نمی‌توانم دخالت کنم. خوشان باید بگویند این ژست و فیگورها با رکوردی که به دست آوردند هم خوانی داشته است یا خیر.

او در واکنش به انتقادهای مطرح شده به فصیحی به دلیل فعالیت زیاد در فضای مجازی گفت: کاری به فرزانه فصیحی ندارم کلاً معتقدم ورزشکاری که زیادی سرش در گوشی موبایل باشد از مسیر ورزش قهرمانی فاصله می‌گیرد. البته صرفاً این مورد را در مورد شخص فصیحی نمی‌گویم حتی شاگردان خودم را هم مورد خطاب قرار می‌دهم. چون در نهایت این کارها باعث می‌شود ورزشکار حرفه‌ای از جاده قهرمانی منحرف شود.

پول باید صرف استعدادها شود

فیروزی در پاسخ به این پرسش که آیا با نتایجی که در پاریس رقم خورد حدادی می‌تواند به قول خود برای کسب ۱۰ مدال در بازی‌های آسیایی ناگویا عمل کند؟ گفت: من نمی‌دانم بر اساس چه داشته‌هایی حدادی این حرف را زده است ولی احتمالاً برای رسیدن به این هدف برنامه دارند. تمرکز روی استعدادها از دید من می‌تواند یکی از همین برنامه‌ها باشد. پول باید صرف استعدادها شود تا این نتیجه در ناگویا به دست بیاید.

این مربی دوومیدانی در پایان در مورد گلایه حسن تفتیان از صحبت‌های جواد خیابانی نیز گفت: به اعتقاد من تفتیان باید تمرکزش را روی کارش بگذارد. این بهتر است تا اینکه بخواهد به حرف امثال جواد خیابانی توجه کند.

منبع: mehrnews-6187144

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد