hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > چه کسی جانشین اسماعیل هنیه خواهد شد

چه کسی جانشین اسماعیل هنیه خواهد شد

با وجود آنکه رسانه‌های عربی تلاش دارند تا خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی حماس را به عنوان جانشین اسماعیل هنیه اعلام کنند، اما اخبار رسیده از داخل این جنبش، از رقابت سخت بین چند شخصیت مهم این جنبش برای رسیدن این پست حکایت دارند.

با وجود آنکه رسانه‌های عربی تلاش دارند تا خالد مشعل رئیس سابق دفتر سیاسی حماس را به عنوان جانشین اسماعیل هنیه اعلام کنند، اما اخبار رسیده از داخل این جنبش، از رقابت سخت بین چند شخصیت مهم این جنبش برای رسیدن این پست حکایت دارند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در پی ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه، پیش‌بینی‌ها و نظریه‌پردازی‌ها در رابطه با جانشین او شدت گرفته است.

بسیاری از رسانه‌های عربی تلاش دارند تا خالد مشعل را به عنوان جانشین معرفی کنند، گرچه رسانه‌های نزدیک به محور مقاومت و حتی نزدیک به حماس در این رابطه فعلاً سکوت اختیار کرده‌اند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، با وجود آنکه خالد مشعل همچنان یکی از نامزدهای بالقوه احراز این پست است اما به دلیل زاویه‌ای که مواضعش در جنگ داخلی سوریه داشت، تصور نمی‌شود حماس حداقل در این برهه بغرنج حاضر به پذیرش او در راس خود باشد.

به هر شکل، خالد مشعل که بین سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ رئیس دفتر سیاسی حماس بود و در حال حاضر پست تشریفاتی رهبر حماس در خارج را هم با خود یدک می‌کشد، همچنان به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی محسوب می‌شود.

خالد مشعل از سال ۲۰۱۱ به بعد تقریباً در جنبش در حاشیه قرار گرفته و در آخرین انتخابات هم از اسماعیل هنیه شکست خورده بود.

در این بین، موسی ابو مرزوق، اولین رئیس دفتر سیاسی حماس، که بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ ریاست آن را به عهده داشت و تا پیش از شهادت هنیه جانشین او محسوب می‌شد، دیگر نامزد احراز این پست و یکی از شانس‌های بزرگ رسیدن به این مقام محسوب می‌شود.

سومین شخصیت، خلیل الحیه است. او جانشین رئیس حماس حماس در غزه و عضو دفتر سیاسی این جنبش است.

ارتباط تنگاتنگ او با یحیی السنوار در غزه از یک‌سو و روابط گسترده بین‌المللی‌اش، به ویژه با جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و حزب‌الله باعث شده است تا نام او به عنوان یکی از مهم‌ترین نامزدها مطرح شود.

الحیه چند بار مورد سوءقصد قرار گرفت و با وجود آنکه از آنها جان سالم به در برد اما شماری از اعضای خانواده‌اش را بر اثر آن از دست داد. همچنین در یک اقدام سمبلیک دیگر، او در دوحه قطر نماز را بر اسماعیل هنیه خواند.

محمود الزهار چهارمین نامزدی است که کارشناسان نام او را به عنوان رئیس احتمالی دفتر سیاسی حماس مطرح می‌کنند.

او یکی از شخصیت‌های بسیار بارز حماس و عضو رهبری سیاسی جنبش است و از نظر سنی فعلاً مسن‌‌ترین رهبر حماس محسوب می‌شود.

 

منبع: etemadonline-669628

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد