به گزارش اکوایران، بورس تهران پس از انتخابات ریاست جمهوری اندکی از رکود معاملاتی چند ماهه خارج شد اما با محدودیت در تأمین برق صنایع کشور، بار دیگر شاهد افت ارزش معاملات خرد و از دست رفتن سطوح حمایتی شاخص کل بودیم.

حال با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه، بورس تهران نیز مشابه دیگر بازارهای جهانی، با افزایش شدید عرضه سهام مواجه است. در دو روز معاملاتی قبل از معاملات یکشنبه، تشدید عرضه اوراق سهام موجب رشد شدید ارزش معاملات خرد به نسبت روند قبل از دهم مرداد شده است.

با این شرایط سازمان بورس و اوراق بهادار برای کنترل نوسان کوتاه مدت ناشی از افزایش ریسک سیاسی اوراق سهام، معاملات روز یکشنبه را با محدودیت یک درصدی دامنه نوسان آغاز کرد.

چالش‌ها و نوسانات قیمت سنگ آهن در بازار جهانی/رشد تقاضای سنگ آهن در صنعت فولاد

030514

کاهش دامنه نوسان قیمتی اوراق سهام در معاملات امروز بازار سهام موجب شد تا ارزش معاملات خرد با 48 درصد افت به سطح 2 هزار و 270 میلیارد تومانی بازگردد. خروج جریان پول حقیقی نیز که در آخرین روز معاملاتی هفته قبل از سطح 201 میلیارد تومانی به هزار و 241 میلیارد تومان صعود کرد و روز شنبه نیز در سطح هزار و 70 میلیارد تومانی قرار داشت، با افت قابل توجهی تا 161 میلیارد تومان فروکش کرد.

شاخص کل بورس تهران در آخرین هفته تیر ماه در سطح 2 میلیون و 200 هزار واحدی قرار داشت، با روند رکودی و نزولی معاملات دو هفته ابتدایی مردادماه، نزدیک به 80 هزار واحد افت تراز داشت اما در معاملات 10 دهم و سیزدهم مرداد ماه، شاخص کل بورس تهران 115 هزار واحد افت تراز داشت تا با کف حمایتی 2 میلیون واحدی تنها 6 هزار واحد فاصله داشته باشد. معاملات امروز با محدود شدن دامنه نوسان قیمتی توانست سطح حمایتی 2 میلیون واحدی را همچنان حفظ کند.

محدودیت دامنه نوسان یک درصدی تا انتهای این هفته بر قرار است و جو حاکم بر بورس تهران از روند نزولی به روند رکودی تغییر کرده است.

منابع صندوق توسعه، فردا به بورس می‌رسد؟