hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > بهار پربار حوادث کار و لغو یک آیین‌نامه پرچالش

بهار پربار حوادث کار و لغو یک آیین‌نامه پرچالش

صفحه کارگری خبرگزاری‌ها را که باز می‌کنید، پر از اخبار جان‌باختن یا مصدوم‌شدن کارگران در محیط کار است. همین روز گذشته ایلنا در صفحه کارگری‌اش خبر داده که یک کولبر جان باخته است.

شرق: صفحه کارگری خبرگزاری‌ها را که باز می‌کنید، پر از اخبار جان‌باختن یا مصدوم‌شدن کارگران در محیط کار است. همین روز گذشته ایلنا در صفحه کارگری‌اش خبر داده که یک کولبر جان باخته است. کمی پایین‌تر از این خبر هم آمده که یک منبع کارگری در استان کرمان به این خبرگزاری اطلاع داده حادثه‌ای روز جمعه ۱۲ مرداد برای یک کارگر شاغل در معدن زغال‌سنگ «داربید‌خون» رخ داده و منجر به سقوط او از ارتفاع در خارج از تونل شده است. ایلنا در این زمینه می‌نویسد: هویت کارگر متوفی «اکبر امیری‌سبتکی» است، اما جزئیات حادثه هنوز اعلام نشده است. مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد در بهار امسال ۷۲۹ نفر به دلیل مصدومیت ناشی از حوادث در محیط‌های کاری به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند.

از سوی دیگر، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران روز گذشته خبر داده که تنها در بهار سال ۱۴۰۳، ۷۲۹ گزارش در اثر مراجعه کارگران حادثه‌دیده در پزشکی قانونی استان تهران ثبت شده است. مهدی فروزش درباره آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز پزشکی قانونی استان تهران در بهار امسال برای حوادث مرتبط با کار‌ گفت: این مدت ۷۲۹ مورد مصدوم ناشی از حوادث محیط‌های کاری به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش یافته است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ که تعداد مصدومان ناشی از حوادث کار ۷۲۲ نفر بود، یک درصد افزایش داشته است. به گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از کل مصدومان ناشی از حوادث محیط‌های کاری در سه ماه نخست امسال، ۶۵۹ نفر مرد و ۷۰ نفر نیز زن بودند. فروزش در تعریف حوادث ناشی از کار نیز گفت: حوادث محیط‌های کاری به حوادثی گفته می‌شود که از اتفاق یا پیامدی در حین انجام کار پدید آمده یا با صدمات شغلی مرگبار و غیرمرگبار همراه باشد.

این اتفاقات در حالی با شدت زیاد در حال رخ‌دادن در کارگاه‌ها و محیط‌های کار غیراستاندارد است که به‌تازگی با تصویب هیئت وزیران اجبار ارائه گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری لغو شده است. هیئت وزیران هشتم مرداد امسال با پیشنهاد معاون حقوقی رئیس‌جمهور و همکاری سازمان برنامه و بودجه و کمیته حمایت از کسب‌وکار (اتاق ایران)، مصوبه‌ای را به تصویب رساند که بر اساس آن، شرط اجبار به ارائه گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری در اسناد مناقصه حذف می‌شود. این الزام که از سال ۱۳۹۷ برای پیمانکاران مقرر شده بود، موجبات اعتراض بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را فراهم کرده بود. آنها معتقد بودند که بررسی ایمنی باید در حین احراز صلاحیت پیمانکار و اجرای پروژه صورت گیرد و نظارت پسینی اهمیت بیشتری دارد. همچنین، برخی از شرکت‌ها که پیش‌تر گواهینامه‌های صلاحیت ایمنی بین‌المللی یا تأییدیه‌های خاص دستگاه‌های اجرائی را دریافت کرده بودند، به دلیل این شرط از شرکت در مناقصات محروم شده بودند. موضوع حذف این شرط ابتدا در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و سپس در کمیته حمایت از کسب‌وکار مطرح شد و منجر به صدور مصوباتی جهت پیشنهاد اصلاح مقرره شد. معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نیز در خرداد با دعوت از ذی‌نفعان به بررسی مسئله پرداخت و در ۱۷ تیرماه ۱۴۰۳ طی مکاتبه‌ای از هیئت دولت درخواست کرد پیشنهاد حذف این مقرره در دستور کار قرار گیرد.

انجمن صنفی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای آذربایجان شرقی یکی از تشکل‌های صنفی است که در هفته گذشته به این تصمیم اعتراض کرده است. این تشکل صنفی در نامه‌ای به کانون سراسری انجمن ایمنی و کار سراسر کشور به تصمیماتی مانند لغو الزام ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران اعتراض کرد. در این نامه آمده به جای این قبیل مصوبات با تصمیماتی مقتضی، در جهت افزایش سطح ایمنی و بهداشت نیروی کار اقدام کنید. در بخشی از نامه اعتراضی این انجمن اشاره شده است که اصلاح و بهبود آیین‌نامه صلاحیت و ایمنی پیمانکاران به جای لغو الزام ارائه گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران در زمان شرکت در مناقصات انتظاری بود که برای رسیدن به شرایط بهتر کاری وجود داشت و محقق نشد. از سوی دیگر تجربه چندین‌ساله اجرای آیین‌نامه حاکی از کاهش شدید حوادث ناشی از کار است. از این‌رو اقدامات این‌چنینی منجر به عقبگرد در حوزه ایمنی می‌شود. این انجمن در ادامه اشاره می‌کند که کارگران پیمانکار به‌ویژه کارگران پیمانکار عمرانی که خطرپذیرترین و پرریسک‌ترین قشر جامعه هستند، با این لغو مجوز در موقعیت خطرناکی قرار گرفته و عدم رعایت استانداردهای لازم ممکن است به قیمت جان‌شان تمام شود. در بخش دیگر این نامه تأکید می‌شود که کارگران بدنه اصلی نیروی کار کشور هستند و باید شرایطی برای آنها فراهم شود تا در ایمنی کامل به کارشان برسند، نه اینکه در فضای پراسترس کار مشغول فعالیت باشند. آنها معتقدند لغو این آیین‌نامه به ناامن‌ترشدن فضای کاری و کارگری در ایران منجر می‌شود.

 

منبع: sharghdaily-938899

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد