hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > پایان اجلاس اصفهان؛ آغاز گفتگو

سرمقاله

پایان اجلاس اصفهان؛ آغاز گفتگو

امیر اکبری: اصفهان در دو روز گذشته میزبان اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا بود. اجلاسی که با احترام به «گفتگو» به‌عنوان ابزار و سنتی ارزشمند و با هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا تأسیس شد و ۳۵ عضو دارد. برگزاری این اجلاس در اصفهان به‌عنوان شهری که پیشینه طولانی در سنت گفتگو، همچنین تجربه‌ای ارزشمند از تولید، تجارت و ارتباطات بین‌المللی دارد نمادی از آینده‌ مطلوب برای آینده آسیا است. در دنیای امروز، مردم و بخش خصوصی به‌عنوان نماد فعالیت مردمی، بیش از گذشته نقش‌آفرین و اثربخش هستند. بسیاری از تنش‌ها و مشکلات کشورها از طریق شرکای تجاری در بخش خصوصی تلطیف شده و مراوده اقتصادی شرکت‌ها سبب شده پیوند ملت‌ها مستحکم‌تر شود.
در این میان اجلاس اتاق‌های بازرگانی که نخستین دوره آن در زمان همه‌گیری کرونا به‌صورت مجازی در استانبول اجرا شده بود، این بار در اصفهان و به میزبانی اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی به نمایندگی از ایران برگزار شد. آنچه بیش از همه در گفتگوهای این دو روز در بین روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی آسیا و ایران مورد تاکید قرار گرفت، تلاش برای ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری مشترک، ایجاد بانک ACD، حرکت در مسیر توسعه پایدار، نقش فناوری در آینده و امنیت غذایی بود. 
حضور فعالانه اصفهان در نمایش توانمندی‌های استان و ایران در شرایطی که حجم سنگینی از تبلیغات منفی پیرامون ایران در فضاهای گوناگون تولید می‌شود، نمونه‌ای از راه‌هایی است که خارج از دنیای سیاست، به رشد و توسعه کشور کمک می‌کند.
اما سنت گفتگو موضوعی است که تنها برای مراوده با طرف‌های خارجی کاربرد ندارد، بلکه ضرورت احترام و ترویج آن در همه سطوح و عرصه‌های داخلی نیز بسیار احساس می‌شود. برای این موضوع باید ارج‌نهادن به گفتگو و مفاهمه از دل خانواده‌ها آغاز شده و در مسیر بین نسل‌ها تبدیل به هنجاری عمومی شود. پس از آن هزاران راه تجربه نشده از طریق نزدیک‌شدن افکار در بین نسل‌ها پدید می‌آید و سهم و جایگاه هر شخص در چارچوب ارتباط با دیگران تعریف می‌شود. بدون شک در این بستر اجتماعی، سهم خیراندیشی عمومی به‌جای منفعت‌طلبی شخصی بالا خواهد رفت. با این کار میزبانی اصفهان شاید تلنگری باشد برای بازگشت به سنتی که اصفهان همواره داعیه‌دار و مبدع آن بوده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد