hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) 5 سوپراسپرت افسانه‌ای مرسدس بنز کدام‌اند؟

(تصاویر) 5 سوپراسپرت افسانه‌ای مرسدس بنز کدام‌اند؟

مرسدس‌بنز کار را به‌عنوان یک خودروساز لوکس شروع کرد اما سوپراسپرت‌هایی که در میان راه خود توسعه داد برای همیشه در تاریخ صنعت خودرو جاودانه شدند.

مرسدس‌بنز به‌عنوان یکی از نخستین خودروسازان جهان شناخته می‌شود؛ این برند در سال ۱۹۲۶ تاسیس شد و با هر محصول تازه، یک‌بار مسیر صنعت خودرو را دستخوش تغییر کرد. ریشه این برند به «کارل بنز» و همکاری او با دایملر برمی‌گردد که در سال ۱۸۸۶ میلادی محصولی با نام «موتورواگن» را به نام خود به ثبت رساند و عملا نخستین خودروی کاربردی جهان را با یک پیشرانه درون‌سوز آفرید. این شرکت در ادامه به تولید سدان‌ها و کوپه‌های لوکس بسیاری پرداخت که همیشه از صنعت جلوتر بودند و فناوری‌های داشتند که بی‌بدیل قلمداد می‌شدند.

90

با این وجود هیجان و علاقه این برند آلمانی به تولید مدل‌های سریع‌ هم افزایش پیدا کرد تا اینکه دست به تولید خودروهایی زد که در زمان خود جزو بهترین‌ها به شمار می‌رفتند. در ادامه به ۵ مدل اسپرت افسانه‌ای این خودروساز نگاه خواهیم داشت.

مرسدس بنز CLK GTR استراسن‌ورژن

مسابقات قهرمانی استقامت جهان در دهه ۹۰ میلادی دوباره شکوفا شد و فدراسیون اتوموبیلرانی هم مالکیت سری رقابت‌های جهانی «BPR» را دردست گرفت تا مجموعه خود را پشتیبانی کند. مرسدس‎‌بنز که از زمان فاجعه سال ۱۹۵۵ لمان از این رقابت‌ها کنار کشیده بود تصمیم گرفت برای قهرمانی GT آماده شود. نتیجه این رویدادها خلق یک مسابقه‌دهنده تازه برای کلاس پرچمدار GT1 بود که بتواند مک‌لارن F1 GTR را به چالش بکشاند.

مرسدس برای افزایش احتمال موفقیت AMG را هم وارد بازی کرد و نهایتا CLR GTR را برای مسابقات قهرمانی GT سال ۱۹۹۷ آماده کرد. از آنجا که این برند مشتریان متمول زیادی داشت، CLK GTR را برای جاده هم آماده کرد. تقریبا تمام پنل‌های بدنه این خودرو از نسخه مسابقه‌ای به‌عاریه گرفته شدند و برخی قسمت‌های دیگر هم برای دریافت مجوز ورود به خیابان بهبود یافتند.

92

CLK GTR استراسن‌ورژن از همان پیشرانه مسابقه M120 V12 تنفس طبیعی آلومینیومی استفاده می‌کرد که ۶.۹ لیتر حجم داشت و می‌توانست حداکثر ۶۰۴ اسب بخار قدرت و ۷۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این خودرو درعرض ۳.۷ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و شتاب‌گیری را تا سرعت ۳۴۴ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌داد.

مرسدس بنز SLR مک لارن

93

این خودروساز آلمانی در سال ۱۹۹۹ و در جریان نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی از «ویژن SLR» رونمایی کرد که ادای احترامی به مدل‌های قدیمی دهه ۵۰ میلادی این برند محسوب می‌شد. نهایتا این خودرو با کمک برند مک‌لارن توسعه پیدا کرد و چهار سال بعد با نام رسمی SLR مک‌لارن روانه بازار شد. طراحی این مدل به گوردون موری واگذار شده بود که مسئولیت طراحی F1 را نیز برعهده داشته است.

103

SLR با بهره‌وری از پنل‌های آیرودینامیکی فعال، یک پیشرانه ۵.۴ لیتری سوپرشارژ V8 به‌همراه ۶۱۷ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت به یکی از خاص‌ترین خودروهای جهان تبدیل شد که اتفاقا در تیراژ محدود از خط تولید خارج شد. این خودرو در مدل‌های متفاوتی مانند رودستر، ۷۲۲ و GT تولید شد و بعدا با SLR استرلینگ‌ماس جایگزین شد.

مرسدس بنز SLS AMG

مرسدس‌بنز با موفقیت SLR تصمیم گرفت تا از فرمولاسیون آن در یک مدل تولیدانبوه هم استفاده کند؛ نتیجه کار خلق یکی از زیباترین و خاص‌ترین مدل‌های تاریخ صنعت خودروی جهان یعنی SLS AMG شد. این مدل با الهام از SLR و به‌عنوان جایگزین مدرن ۳۰۰SL شناخته شد و اولین خودرویی بود که زیربرند AMG مسئولیت تولید آن را برعهده داشته است.

96

SLS با بهره‌مندی از درهای گالوینگ، بدنه کوپه و پیشرانه ۶.۲ لیتری V8 M156 تنفس طبیعی به قوی‌ترین خودروی V8 تنفس‌طبیعی زمان خود تبدیل شد. این خودرو که نسخه‌های مختلف کوپه، برقی، رودستر، بلک‌سریز و فاینال ادیشن دردسترس خریداران قرار گرفت ۵۶۳ اسب بخار قدرت داشت (البته نمونه بلک‌سریز ۶۲۲ اسب بخاری بود). SLS بلک‌سریز درعرض ۳.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کرد.

مرسدس AMG GT

تولید SLS AMG در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید اما مسیری را آغاز کرد که منجر به خلق یک مدل خاص‌ دیگر شد: مرسدس AMG GT. وظیفه تولید این مدل تماما به AMG محول شد و در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یک خودروی ۲۰۱۵ روانه بازار شد. AMG GT برخلاف پدرش حالت فست‌بک داشت و از یک پیشرانه ۴ لیتری تویین توربوی V8 سود می‌برد که در ابتدا ۴۵۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

97

مرسدس‌بنز ابتدا با همکاری AMG از جدیدترین عضو خانواده عملکرد بالای بلک‌سریز با نام AMG GT بلک‌سریز رونمایی کرد که با تکیه‌بر پیشراه ۴ لیتری تویین توربوی تقویت‌شده خود ۷۲۰ اسب بخار قدرت داشت و عملا به‌ خودرویی تازه تبدیل شده بود.

مرسدس AMG وان

98

پیچیده‌ترین و گران‌ترین سوپراسپرت مرسدس‌بنز با همکاری مجموعه AMG و راننده فرمول ۱ آن زمان مرسدس-پتروناس، «لوییس همیلتون»، توسعه پیدا کرد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ دیده به جهان گشود با فناوری و پیشرانه V6 خودروهای فرمول ۱ تولید شد و توانست رکورد سریع‌ترین خودروی تولید انبوه پیست نوربرگرینگ را از آن خود کند.

99

پیشرانه ۶ سیلندر درون‌سوز این خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد اما می‌تواند ۵۶۶ اسب بخار قدرت تولید کند که با کمک الکتروموتورهای برقی محورهای جلو و عقب به ۱,۰۴۹ اسب بخار می‌رسد. مرسدس مدعی شده که این ابرخودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و شتاب‌گیری را تا رسیدن به ۳۵۲ کیلومتر بر ساعت ادامه می‌دهد.

عضو افتخاری فهرست: مرسدس بنز ۳۰۰SL

102

این خودرو به پیشنهاد مشتری آمریکایی مرسدس‌بنز و در سال ۱۹۵۴ رونمایی شد و خیلی زود به ستاره این برند آلمانی تبدیل شد. ۳۰۰SL که از W194، نخستین خودروی برنده مرسدس‌بنز در رقابت‌های لمان در سال ۱۹۵۲، الهام گرفته بود، روی یک قاب شاسی فولادی لوله‌ای سوار شده بود و از پنل‌های بدنه آیرودینامیک آلومینیومی سود می‌برد. درهای گالوینگ این مدل به امضای مرسدس‌بنز تبدیل شدند و بعدها در مدل SLS AMG، جایگزین مدرن ۳۰۰SL، هم مورد استفاده قرار گرفتند.

101

۳۰۰SL که توجه اشخاص مهم و متمولان زیادی را به خود جلب کرده بود از توان تولید ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۴ نیوتن متر گشتاور را داشت و درعرض ۹.۳ ثانیه به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. شتاب‌گیری این خودرو در ۲۶۳ کیلومتر بر ساعت متوقف می‌شد که در نوع خود بی‌نظیر به شمار می‌رفت و ۳۰۰SL را به یک سوپراسپرت روباز تبدیل می‌کرد. به نظر شما، کدام خودروهای دیگر مرسدس‌بنز مانند مدل‌های بالا بی‌نظیر بودند؟

منبع: پدال

منبع: faradeed-199725

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد