hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روایت بانوی کوهنورد از آتش سوزی جنگل‌های خائیز

روایت بانوی کوهنورد از آتش سوزی جنگل‌های خائیز

دختر کوهنوردی که برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های خائیز کهگیلویه به کمک محیط زیست رفته بود، کمبود امکانات و تجهیزات را از مهمترین مشکلات مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگلها، عنوان و بیان کرد: باید از جوامع محلی برای حفاظت و نگهداری از جنگل‌ها کمک گرفته شود.
رویا جانفزا جوان ۱۹ ساله ای که برای خاموش کردن آتش به کوه‌های خائیز در دهدشت رفته بود، دچار مصدومیت دو پا شده است. وی بخاطر حس نوعدوستی و علاقمندی به جنگل‌ها و طبیعت اکنون به یکی از چهره های مطرح تبدیل شده است.
"رویا جانفزا"، دختر کوهنوردی که برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های خائیز کهگیلویه به کمک رفته بود، گفت: چون یک کوهنورد هستم و علاقمند به کوه، طبیعت و جنگل دارم و وقتی شنیدم که جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز در آتش می سوزند با خودم فکر کردم که برای خاموش کردن آتش به کمک نیروها و امدادگران بروم و تا جایی که برایم امکان داره کمک در مهار آتش سوزی کنم.
وی افزود: در منطقه که دچار آتش سوزی شده بود با توجه به کوهستانی بودن، با خطراتی همچون پرت شدن سنگ و شعله ور شدن آتش و سوختگی مواجه بوده یام که وحشتناک بود.
این کوهنورد جوان اظهارکرد: برای خاموش کردن آتش جنگل‌ها دوره ای ندیده ام اما در حد ابتدایی و توان خودم کمک می کردم. دو روز در مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌ها خائیز کهگیلویه کمک کرده ام.
خانم جانفزا خاطرنشان کرد: در حین برگشت از ارتفاعات خائیز که هوا تاریک شده بود که ناگهان سنگی از ارتفاعات به سمت سقوط کرد و از ناحیه دو پا مصدوم شدم، پای چپم دچار شکستگی شده و پای راستم نیز زخمی شده است.
وی ادامه داد: این بانوی کوهنورد که در مهار آتش سوزی جنگل‌های خائیز کمک کرده بود تصریح کرد: تا کنون هزینه‌های زیادی را برای امور درمانی خود پرداخت کرده ام، پدرم بیکار و درآمدی هم ندارد.
این دختر کوهنوردی که برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های خائیز کهگیلویه به کمک رفته بود، عنوان کرد: علاوه بر بنده یک خانم همنورد خودم در گروه کوهنوردی "توکا" در مهار و خاموش کردن آتش سوزی کمک می کرد.
جانفزا گفت: امکانات خاصی برای مهار آتش سوزی نداشتیم اما یک آتش کوب به ما دادند و با این وسیله قدام به خاموش کردن آتش جنگل‌ها می کردیم.
وی کمبود امکانات و تجهیزات را از مهمترین مشکلات مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌ها عنوان کرد و افزود: باید از جوامع محلی در حفاظت و نگهداری از جنگل‌ها کمک گرفته شود و با توجه به سخت گذر بودن و کوهستانی بودن استان کهگیلویه و بویراحمد جهت تسریع در مهار آتش سوزی جنگل‌های استان بالگرد آب پاش برای اطفا حریق جنگل‌ها اختصاص داده شود.
این دختر کوهنورد با اشاره به اینکه شرکت کردن در مهار و خاموش کردن آتش سوزی جنگل‌های خائیز و تلاش وصف ناپذیر و خودجوش نیروهای مردمی برای مهار آتش سوزی و نجات جنگل‌ها را خاطره شیرین خود عنوان و تصریح کرد: خاطره بدی که در خاطرم می ماند سوختن تنه درختان در منطقه بود و اینکه در حین برگشت دچار مصدومیت شدم.
جانفزا تاکید کرد: حدود 10 روز است که در آتش سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز دچار مصدومیت شدم اما تاکنون مسئولان شهرستان و استان حالی از من نپرسیدند، البته با توجه به علاقه خود به خائیز برای مهار آتش رفته بود اما به هر حال سرکشی و رسیدگی به مصدومانی که در آتش سوزی جنگل‌ها کمک می کنند می تواند برای کمک بیشتر در آتش سوزی های آینده نیز مردم جهت ایجاد انگیزه موثر باشد.
وی بیان کرد: اهل شهر دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه هستم که بعلت مصدوم شدن در آتش سوزی جنگل‌های خائیز کهگیلویه حدود یک هفته در بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت بستری و تحت مداوا بودم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد