hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > اسرائیل اشتباه استراتژیک کرد / ترور هنیه در تهران تاثیرگذارتر از نقاط دیگر بود

اسرائیل اشتباه استراتژیک کرد / ترور هنیه در تهران تاثیرگذارتر از نقاط دیگر بود

افراد جرئت نمی‌کردند مطلبی علیه اسرائیل و صهیونیسم مطرح کنند، چون به یهودستیزی متهم می‌شدند. لابی اسرائیل در آمریکا و اروپا از طریق حاکمان، جلوی این مساله را می‌گرفت. اما دیدیم که در خیابان‌ها و دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا و دیگر کشور‌های دنیا، پرچم فلسطین بالا رفت. همین روز‌ها در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ندای حمایت از فلسطین بلند است. هر چه پیش می‌رویم، این دایره گفتمانی گسترده‌تر و وضعیت اسرائیل فرسایشی‌تر می‌شود.

فرارو– ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، جهان را در شوک فرو برد. البته حمله اخیر یا به تعبیر رسمی، اصابت پرتابه به محل اسکان اسماعیل هنیه، سومین حمله اسرائیل به پایتخت‌های منطقه در روز‌های گذشته است.

به گزارش فرارو، اسماعیل هنیه یکی از چهار مهمان متعلق به محور مقاومت در مراسم تحلیف رئیس جمهور بود. دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان و سخنگوی جنبش انصارالله یمن به همراه اسماعیل هنیه، چهار مهمانی بودند که در این مراسم حاضر شدند. اما صبح امروز، خبر ترور هنیه در تهران، شوک بزرگی به منطقه وارد کرد و صدر اخبار جهان را به خود اختصاص داد. برای بررسی این موضوع با اصغر زارعی، استاد دانشگاه و تحلیلگر امنیتی گفتگو کردیم.

زارعی درباره پیش‌زمینه آغاز عملیات‌های جدید اسرائیل برای ترور رهبران مقاومت، گفت: رژیم صهیونیستی که ۱۰ ماه گذشته نتوانست برای مهار مقاومت و آزادی اسرای خود توفیقی به دست بیاورد، قصد گسترش جنگ به سمت لبنان را داشت. ولی به خاطر خطرات و آسیب‌های احتمالی این اقدام، گسترش جنگ به سرزمین‌های شمالی با موافقت آمریکا و متحدین غربی روبرو نشد. به همین دلیل استراتژی نتانیاهو به ترور رهبران مقاومت تغییر کرد. در کم‌تر از ۱۴ - ۱۵ ساعت سه اقدام تروریستی در لبنان، عراق و ایران اتفاق افتاد. در جریان این حملات، نفر دوم حزب‌الله در لبنان (فواد شکر) و رهبر سیاسی جنبش حماس در تهران و یکی از فرماندهان حشدالشعبی به شهادت رسیدند. این مساله نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل قصد دارد با دستاوردسازی از ترور رهبران مقاومت، شکست‌های پیشین خود را جبران کند. اما همانطور که ترور شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس خلل و خدشه‌ای در مسیر مقاومت ایجاد نکرد، شهادت اسماعیل هنیه و ترور‌های لبنان و عراق هم خللی ایجاد نمی‌کند بلکه باعث تقویت و تحکیم روابط درون جبهه مقاومت می‌شود.

وی افزود: اسرائیل در یک باتلاق گیر کرده است. تلاش می‌کند با این اقدامات خودش را نجات دهد، اما در باتلاق هرچه بیشتر تقلا کنی، بیشتر فرو می‌روی. بعد از جنگ ۳۳ روزه در تابستان ۲۰۰۶ که آن‌ها اولین شکست سنگین را از مقاومت خوردند، به مرور اسرائیل در جریان جنگ‌های مختلف در عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دچار شکست و ناکامی شد. افکار عمومی جهان امروز علیه اسرائیل است. امروز در دنیا گفتمانی شکل گرفته که اسرائیل را یک رژیم جنایتکار نسل‌کش می‌داند. تا پیش از طوفان الاقصی به این صورت نبود. افراد جرئت نمی‌کردند مطلبی علیه اسرائیل و صهیونیسم مطرح کنند، چون به یهودستیزی متهم می‌شدند. لابی اسرائیل در آمریکا و اروپا از طریق حاکمان، جلوی این مساله را می‌گرفت. اما دیدیم که در خیابان‌ها و دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و اروپا و دیگر کشور‌های دنیا، پرچم فلسطین بالا رفت. همین روز‌ها در المپیک ۲۰۲۴ پاریس ندای حمایت از فلسطین بلند است. هر چه پیش می‌رویم، این دایره گفتمانی گسترده‌تر و وضعیت اسرائیل فرسایشی‌تر می‌شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که چرا هینه در تهران ترور شد و نه در دیگر سفر‌های خارجی خود، اظهار داشت: معتقدم برای این ترور برنامه‌ریزی انجام شد. چرا که تهران و ایران مهد مقاومت هستند. آثاری که ترور هنیه در تهران می‌توانست داشته باشد، در نقاط دیگر به دست نمی‌آمد. آن‌ها می‌توانند از این مساله به عنوان یک دستاورد بزرگ استفاده و مطرح کنند در حالی که امکان زدن او در امارات و قطر و دیگر کشور‌ها فراهم بود. اما به خاطر روابطی که میان اسرائیل و این کشور‌ها وجود دارد و همچنین اثری که ترور در تهران می‌توانست داشته باشد، این اشتباه استراتژیک را مرتکب شدند. چرا که آثار این ترور بر وحدت درونی مقاومت بیشتر از مسائل منفی آن است.

منبع: fararu-759510

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد