hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > برای اولین‌بار یک قلب مصنوعی با فناوری مگ‌لِو به یک بیمار زنده پیوند زده شد

برای اولین‌بار یک قلب مصنوعی با فناوری مگ‌لِو به یک بیمار زنده پیوند زده شد

این اولین‌باری است که دانشمندان از فناوری شناوریِ مغناطیسی یا مگ‌لو (Maglev) در قلب مصنوعی استفاده می‌کنند.

مؤسسه قلب تگزاس (THI) اعلام کرده است با همکاری شرکت BiVACOR اولین عمل ایمپلنت قلب کاملاً مصنوعی (TAH) خود را که از فناوری مگ‌لو (MagLev) بهره می‌برد، در انسان زنده با موفقیت انجام داده است. هدف این دستگاه جدید این نیست که جایگزین کامل قلب طبیعی بشود، بلکه فقط تا زمانی که بیمار منتظر پیوند قلب واقعی است، در بدن او می‌ماند. همچنین این عمل اولین ایمپلنت موفقیت‌آمیز قلب مصنوعی نبوده –اولین مورد سال 1969 انجام شد– اما این اولین دستگاهی است که از فناوری شناوریِ مغناطیسی یا مگ‌لو استفاده می‌کند.

براساس گزارش نیواطلس، این قلب کاملاً مصنوعی یک پمپ خون دوبطنی تیتانیومی و یک روتور شناور مغناطیسی دارد و می‌تواند خون را در بدن پمپاژ کند و جایگزین موقت هر دو بطن قلب بیمار شود. این اولین‌ باری است که دانشمندان از فناوری شناوری مغناطیسی در قلب مصنوعی بهره می‌برند.

فناوری Maglev از میدان‌های مغناطیسی برای معلق‌کردن و چرخاندن روتور بدون تماس فیزیکی استفاده می‌کند. این فناوری اصطکاک و سایش مکانیکی را کاهش می‌دهد و دوام دستگاه‌های مکانیکی را بهبود می‌بخشد. فناوری مگ‌لو عمدتاً در ریل‌های قطارهای سریع‌السیر استفاده می‌شود.

اولین ایمپلنت قلب کاملاً مصنوعی با فناوری مگ‌لو

22_11zon (7)

قلب TAH تقریباً از یک کنترلر خارجی قابل‌شارژ کوچک برای حفظ چرخش استفاده می‌کند و می‌تواند خون را با سرعت 12 لیتر در دقیقه پمپاژ کند که به ادعای BiVACOR این مقدار برای اینکه یک مرد بالغ بتواند ورزش بکند هم کافی است.

این شرکت همچنین می‌گوید سایر قلب‌های مصنوعی برای پمپاژ خون به دیافراگم‌های پلیمری انعطاف‌پذیر متکی هستند، اما چنین اجزایی ممکن است فرسوده شوند. این قلب جدید با یک بخش شناور در فضا از طریق مغناطیس می‌تواند بیشتر دوام بیاورد.

23_11zon (6)

در ایمپلنت جدید این شرکت فناوری فعال در حوزه سلامت، محققان می‌خواهند ایمنی و عملکرد قلب مصنوعی خود را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی ارزیابی کنند. نارسایی قلبی یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است و حداقل 26 میلیون نفر در جهان از این بیماری رنج می‌برند. بااین‌حال همان‌طور که گفته شد، قلب تیتانیومی جدید فقط برای زنده‌ نگه‌داشتن بیماران منتظر پیوند قلب است.

منبع: دیجیاتو

منبع: faradeed-199302

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد