hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > چرا پرنده‌ها را برق نمی‌گیرد؟

چرا پرنده‌ها را برق نمی‌گیرد؟

​خطوط برق یکی از استراحتگاه‌های رایج پرندگان است. دیدن گروهی از پرندگان کوچک یا یک پرنده بزرگتر در حال استراحت روی سیم‌های انتقال برق در فواصل طولانی به مصرف‌کنندگان، غیرعادی نیست. اما پرندگان چرا این کار را می‌کنند و چگونه دچار برق‌گرفتگی نمی‌شوند؟

فرادید| سیم‌های برق نشیمنگاه زیبا و بدون شاخ و برگی هستند که پرندگان می‌توانند از آنجا به محیط اطرافشان نگاه کنند و مراقب شکارچیان یا طعمه‌های احتمالی باشند. 

به گزارش فرادید، در مورد این پرسش که چرا آن‌ها دچار برق‌گرفتگی نمی‌شوند، پاسخ این است که بسیاری از آن‌ها دچار برق‌گرفتگی می‌شوند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ تخمین زد سالانه بین ۰.۹ تا ۱۱.۶ میلیون پرنده در اثر برق‌گرفتگی در ایالات متحده کشته می‌شوند.

پرندگان بزرگتر مانند پرندگان شکاری در معرض خطر خاصی هستند، چون احتمال تماس آن‌ها با دو سیم یا یک سیم و منبع زمین بیشتر است. سال ۲۰۱۶ در یک مطالعه از سوی آزمایشگاه ملی پزشکی قانونی خدمات ماهی و حیات‌وحش ایالات متحده، ۴۱۷ پرنده شکاری دچار برق‌گرفتگی بررسی شدند و مشخص شد نزدیک به ۸۰ درصد تلفات مربوط به عقاب‌های سرسفید یا طلایی بوده است. 

1

با این حال، دلیل اینکه بیشتر پرندگان دچار برق‌گرفتگی نمی‌شوند این است که پرندگانی که روی «یک» خط برق می‌نشینند، با زمین اتصالی ندارند. اگر آن‌ها از طریق نردبان به سیم‌های برق دسترسی پیدا می‌کردند و لباس عایق مناسب پرندگان نمی‌پوشیدند، مثل بقیه ما سرخ می‌شدند.

ویل باب از بخش حیات‌وحش دپارتمان منابع طبیعی اوهایو به سینسیناتی اِنکوآیِرِر توضیح داده: «پرندگان ارتباطی بین خط برق و زمین ایجاد نمی‌کنند، بنابراین اتصال مدار صورت نمی‌گیرد. اما اگر قرار بود در حالی که روی زمین ایستاده‌ایم به سیم برق دست بزنیم، مدار را کامل می‌کردیم و اتفاقات بدی رخ می‌داد.» 

2

تصور کنید در حال هل دادن یک بار توپ کامل به بالای یک رشته‌کوه و در امتداد یک مسیر طولانی در بالای آن هستید. توپ‌ها امتداد این خط‌الراس را ادامه می‌دهند تا به انتهای دیگر می‌رسند و در مسیر پایین غلت می‌زنند و انرژی پتانسیل گرانشی را به انرژی جنبشی تبدیل می‌کنند. اگر قرار بود مسیر دیگری را در امتداد خط‌الراس ایجاد کنید که سریعتر از کوه به پایین منتهی شود، توپ‌ها مطمئناً از آن پایین می‌رفتند و منتظر راه انتهای مسیر نمی‌شدند. 

به همین ترتیب، یک جسم متصل به زمین و رسانای الکتریکی که با سیم برق زنده تماس می‌گیرد، مسیر دیگری را برای عبور جریان الکتریسیته فراهم می‌کند. بنابراین اگر پرندگان سیم و تیر برق را همزمان لمس کنند، مسیری به سمت زمین ایجاد می‌شود که خبر بسیار بدی برای پرندگان است یا اگر به اندازه کافی بزرگ باشند، ممکن است دو سیم را به طور همزمان لمس کنند و به برق اجازه جریان یافتن دهند که باز هم خبر بسیار بدی برای پرنده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-199140

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد