hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > تناقض‌های غیرقابل اغماض در سخنرانی نتانیاهو

تناقض‌های غیرقابل اغماض در سخنرانی نتانیاهو

سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا از دید برخی تحلیل‌گران با تناقض‌های شکل‌گرفته در متن و حاشیه آن دیده شده است.

سید عماد حسینی- سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا از دید برخی تحلیل‌گران با تناقض‌های شکل‌گرفته در متن و حاشیه آن دیده شده است.

این اولین باری نبود که بنیامین نتانیاهو در برابر کنگره آمریکا سخنرانی می‌کند. او که بیش از ۱۸ سال نخست وزیر رژیم اسرائیل بوده در زمینه سخنرانی شخصیت غیرآمریکایی در کنگره نیز با چهار بار سخنرانی رکوردار محسوب می‌شود. با این حال، این بار متن و حاشیه سخنرانی‌اش مملو از تناقضاتی است که شاید نشأت‌گرفته از شکست یا حداقل ناکامی باشد که در جنگ علیه حماس دچار آن شده و جهانیان را هم علیه خود برانگیخته است.

برخلاف سخنرانی‌های قبلی تقریباً نیمی از دموکرات‌های دو مجلس سخنرانی او را تحریم کردند، هزاران نفر در برابر ساختمان کنگره علیه‌ او شعار می‌دادند و حتی قشرهای قابل توجهی از یهودیان نیز طی اعلامیه‌‌هایی مخالفت خود را با سخنرانی نتانیاهو اعلام و تاکید کردند نتانیاهو به نمایندگی از آنها سخنرانی نمی‌کند.

با وجود آن که جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا امروز به بزرگ‌ترین حامی اسرائیل و صهیونیستی‌‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا به توصیف تل‌آویو و تعبیر شخص بایدن تبدیل شده است اما تحریم این سخنرانی توسط بسیاری از دموکرات‌های عضو کنگره نشان می‌دهد که سیاست‌های نتانیاهو روز به روز گوش شنوای کمتری در مراکز تصمیم‌گیری آمریکا پیدا می‌کند. در حالی که گفته می‌شود هریس و دخترخوانده‌اش هم مواضعی در مخالفت با جنایات اسرائیل در غزه داشته‌اند، حال اگر پیوستن شماری از اعضای جمهوری‌خواه کنگره را هم به  این فرایند بیفزاییم، رویکرد شکل‌گرفته عینیت بیشتری به خود می‌گیرد.

با این حال، در یک تناقض آشکار شاهد آن بودیم که سیاست‌های نتانیاهو همچنان در میان تعداد قابل توجهی از اعضای کنگره مورد پذیرش و قبول قرار داشته و دست زدن‌های مکرر برای او نشان داد که جنایات مرتکب‌شده رژیمش در نوار غزه حامیان و طرفداران زیادی در ساختار حاکم آمریکا دارد و شاید بدون حمایت سیاستگذاران آمریکایی قابل انجام نبود.

با این حال، برخی از تحلیل‌گران تاکید دارند اعضای کنگره حاضر در سخنرانی نتانیاهو که ۴۰ بار سخنرانی او را برای تشویق‌های بی‌امان قطع کردند، بیشتر رفتارهای نمایشی داشتند و به دنبال دیده شدن توسط طرف‌های خاصی بودند و ظاهراً این اقدام را برای تامین آینده سیاسی خود انجام دادند.

به هر شکل، آمریکا همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای مجالس سنا و نمایندگان است و نمایندگان چشم به موضع حمایتی لابی صهیونیستی از خود دارند.

همچنین نباید فراموش کرد که نتنیاهو در این تعبیر که اسرائیل و آمریکا یک شی واحد هستند، حقیقت را گفته است، گرچه به اعتراف تحلیل‌گران آمریکایی آنچه نتانیاهو در رابطه با وقایع تاریخی حضور یهودیان در فلسطین اشغالی گفته چیزی جز خرافه نبوده است.

 

منبع: etemadonline-668689

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد