hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > معرفی پلتفرم wish: تجربه خرید مقرون‌ به‌ صرفه برای خانواده‌ها

معرفی پلتفرم wish: تجربه خرید مقرون‌ به‌ صرفه برای خانواده‌ها

wish یک اپلیکیشن موبایلی در حوزه تجارت الکترونیکی است که میلیون‌ها مشتری را با گسترده‌ترین محصولاتی که به صورت مستقیم به در خانه‌های آنها تحویل داده می‌شود، متصل می‌کند.

تجارت الکترونیکی در دنیا در حال توسعه است. پلتفرم‌های بسیاری ایجاد شدند تا تولیدکننده‌های کوچک به راحتی به مصرف‌کننده متصل شوند و محصولات خود را به فروش برسانند. پلتفرم موبایلی wish هم از جمله این استارتاپ‌ها است که در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. wish یک اپلیکیشن موبایلی در حوزه تجارت الکترونیکی است که میلیون‌ها مشتری را با گسترده‌ترین محصولاتی که به صورت مستقیم به در خانه‌های آنها تحویل داده می‌شود،متصل می‌کند. 

خرید شخصی‌سازی شده و مقرون به صرفه

Wish یک پلتفرم تجارت الکترونیکی آمریکایی است که در سال ۲۰۱۰ توسط پیوتر سولچوسکی و دنی ژانگ تاسیس شد. این استارتاپ در ابتدا به عنوان یک شرکت نرم‌افزاری به نام contextLogic راه‌اندازی شد و و بعد به wish تبدیل شد. برنامه‌ای که به کاربران اجازه می‌دهد لیست‌ محصولات دلخواه خود را ایجاد کرده و آنها را به تولیدکنندگان و بازرگانان متصل کند.

این پلتفرم برای ارائه یک تجربه خرید مطلوب و شخصی‌سازی شده، از کلان داده (big data) و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. به این دلیل اسم wish را برای این استارتاپ انتخاب کردند چون منعکس‌کننده مفهوم اصلی پلتفرم برای اجازه‌دادن به کاربران برای ایجاد لیست آرزوها از محصولات موردعلاقه‌شان است.

پیوتر سولچوسکی متولد ۱۹۸۱ در ورشو، لهستان، یک کارآفرین و مهندس کامپیوتر کانادایی-لهستانی است. او در محله تارکومین ورشو بزرگ و پس از فروپاشی کمونیسم در لهستان به همراه خانواده‌اش به واترلو، انتاریو، کانادا نقل‌مکان کرد. سولچوسکی ریاضیات و علوم کامپیوتر را در دانشگاه واترلو خواند و درآنجا با دنی ژانگ آشنا شد.

پس از فارغ‌التحصیلی، سولچوسکی به عنوان مهندس نرم‌افزار به گوگل پیوست. در طول مدت حضورش در گوگل، او الگوریتم‌های اولیه‌ای را برای بسط کلمات کلیدی توسعه داد که به تبلیغ‌کنندگان کمک کرد تا محصولات را به طور موثرتری جست‌وجو کنند. 

درسال ۲۰۰۹، او گوگل را ترک کرد تا کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند. او contextLogicرا تاسیس کرد. این شرکت نرم‌افزاری در ابتدا روی یک پلتفرم تبلیغاتی تمرکز داشت.

در سال ۲۰۱۰، این شرکت ۱.۷ میلیون دلار سرمایه‌ دریافت کرد و در سال ۲۰۱۱ پیوتر از دوست خود ژانگ دعوت کرد تا به عنوان یکی از بنیانگذاران در کنارش باشد. آنها با هدف ایجاد یک پلتفرم خرید مقرون به صرفه و راحت نام شرکت را به wish تغییر دادند.

دنی ژانگ هم سابقه‌ای در زمینه علوم کامپیوتر و کارآفرینی دارد. پیش از wish، او در yellowpages.com کار می‌کرد و در آنجا تجربیاتی کسب کرد. در سال ۲۰۱۱ به عنون مدیر ارشد فناوری (CTO) پلتفرم ویش به پیوتر پیوست. 

سولچوسکی به دنبال ایجاد پلتفرمی بود که برای خانوارهای کم‌در‌آمد، دسترسی به طیف وسیعی از محصولات با قیمت‌های رقابتی را فراهم کند. او می‌خواست بزرگترین، راحت‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین مرکز خرید در جهان را ایجاد کند.

دنی ژانگ در سال ۲۰۱۱ به سولچوسکی پیوست و تخصص خود را برای کمک به توسعه پلتفرم به کار گرفت. آنها با هم روی استفاده از کلان داده‌ها (big data) و یادگیری ماشینی تمرکز کردند تا تجربه خرید را برای هر کاربر شخصی‌سازی کنند و wish را به یک بازیکن منحصربه فرد در بازار تجارت الکترونیکی تبدیل کنند.

Wish و رقابت با آمازون

در wish تولیدکنندگان و کسب‌وکارهای کوچک به طور مستقیم اجناس خود را به مصرف‌کننده می‌فروشند. براساس گزارش سایت businessofapps هنگامی که Jet.com درسال ۲۰۱۶ به والمارت فروخته شد، کارشناسان اعتقاد داشتند در بازار کنونی با وجود آمازون و eBay برای اپلیکیشن‌های تجارت الکترونیکی دیگر فضایی وجود ندارد. ۲ سال بعد پلتفرم تجارت الکترونیکی wish شروع به کار کرد و به سومین بازار بزرگ تجارت الکترونیکی در ایالات متحده تبدیل شد.

Wish در ابتدا به عنوان لیست علاقمندی‌ها تاسیس شد. به این معنا که کاربران لیستی از محصولات مورد علاقه خود را ایجاد می‌کنند و تولیدکنندگان این لیست را تهیه می‌کردند. سپس wish برای کسب‌ درآمد خود یک ویژگی دیگر به سایت خود اضافه کرد و به صورت گسترده همکاری خود را با بازرگانان شروع کرد.

 هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ میلیون محصول برای فروش در اپلکیشین ویش قرار دارد که توسط بازرگانان در سراسر جهان، تولید، بسته‌بندی و ارسال می‌شود.  دفتر مرکزی wish در سانفرانسیسکو است و دفاتری در شانگهای،تورنتو و آمستردام دارد. علاوه بر دفاتر بین‌المللی، شبکه‌ای از بازرگانان هم در سراسر جهان با wish همکاری می‌کنند.

امروزه بسیاری از بازرگانانی که روی ویش محصولات خود را به فروش می‌رسانند، در چین مستقر هستند. کاربران همچنین می‌توانند از فروشنده محلی خود که در نزدیکی آنها است و در wish هم فعالیت می‌کند، حمایت کند. فقط کافیست در اپلیکیشن محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند و اقلام خود را در خانه تحویل بگیرند.

مصرف‌کنندگان همچنین قادر خواهند بود چند محصول از چند فروشنده مختلف خریداری کنید. فقط ممکن است زمان ارسال کالاها متفاوت باشد.

چرا محصولات در wish ارزان است؟

این سوال پرتکراری برای تیم wish است که چرا محصولات آنها ارزان است؟ از نظر آنها ارزانی محصولات به دلیل ارتباط با بازرگانان و تجار از سراسر دنیا است. ارتباط آنها با تولیدکنندگان مستقیم و بازرگانان مجاز باعث می‌شود کاربران اقلامی با قیمت عالی را خریدار کنند. برخی از اقلام ۹۸ درصد ارزان‌تر از ارزش اصلی خود به فروش می‌رسند. Wish همچنین روزانه کوپن‌ها و تخفیف‌های بیشمار به کاربران خود ارائه می‌دهد. در برخی مواقع هم زمانی که مشتری هزینه حمل و نقل را پرداخت می‌کند، یک کالا را به صورت رایگان به او هدیه می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانند در قرعه‌کشی‌های روزانه شرکت کنند. البته در مقایسه با آمازون در زمینه حمل‌ونقل تفاوت‌هایی دارد. آمازون بیش از یک دهه است که یک پلتفرم تحویل پیچیده ساخته است که می‌تواند محصولات را در کمتر از ۲ هفته به کاربر برساند. در wish مشتریان معمولا بیش از ۲ هفته منتظر رسیدن بسته خود هستند.

البته در اپلیکیشن wish، کاربران می‌توانند مثل یک شبکه اجتماعی در آن گشت‌وگذار کنند. در حالیکه در آمازون مشتری معمولا فقط در جست‌وجوی یک مورد خاص است. اپلیکیشن wish به قدری مورد استقبال قرار گرفت که در سال ۲۰۱۸ به عنوان پردانلودترین اپلکیشن خرید در سراسر دنیا شناخته شد.

دردسرهای راه‌اندازی wish

پیوتر سولچوسکی و دنی ژانگ برای راه‌اندازی پلتفرم wish با چالش‌های بسیاری روبرو بودند:

کنترل کیفیت: یکی از مسائل اصلی کیفیت محصولات فروخته شده در پلتفرم بوده است. بسیاری از مشتریان گزارش دادند که محصولاتی که دریافت کردند با توضیحات یا تصاویر مطابقت ندارد. این موضوعات باعث نارضایتی و نظرات منفی شده بود.

تاخیر در حمل و نقل: از آنجایی که بسیاری از محصولات از سوی فروشندگان بین‌المللی ارسال می‌شود، امکان دارد زمان ارسال طولانی شود. 

بررسی نظارتی: یکی از چالش‌های wish در رابطه با کالاهای تقلبی و محصولاتی است که استانداردهای ایمنی را رعایت نمی‌کنند. 

رقابت: بازار تجارت الکترونیکی بسیار رقابتی است و غول‌های بزرگی مانند آمازون و علی‌بابا در این فضا تسلط دارند. wish مجبور بوده به طور مداوم نوآوری و خلاقیت به خرج دهد تا از رقبای قوی خود پیشی بگیرد.

اعتماد مشتری: ایجاد و حفظ اعتماد مشتری به خاطر مشکلات در حمل ونقل و کیفیت محصول یک چالش بزرگ برای این تیم بود.

البته تیم wish برای چالش‌هایی که داشت راه‌حل‌هایی ارائه داد. به عنوان مثال برنامه استانداردهای ویش را راه‌اندازی کرد. در این برنامه بازرگانان براساس عملکرد خود دسته‌بندی می‌شوند و یکسری مشوق‌ها هم برای آنها در نظر گرفتند. به این صورت بازرگانان تشویق می‌شوند تا استانداردهای خود را برای ارائه محصولات افزایش دهند. 

در حوزه حمل و نقل و تاخیر در ارسال هم، wish با شرکت‌های لجستیک همکاری آغاز کرد تا فرآیند حمل‌ونقل را ساده کند و زمان تحویل را کاهش دهد. آنها همچنین اطلاعات ردیابی دقیقی را به مشتریان ارائه می‌دهند تا محصول خود را لحظه به لحظه دنبال کنند.

در حوزه کالاهای تقلبی هم به صورت منظم روی محصولات نظارت و بازرسی می‌کنند تا محصولات تقلبی یا غیرمنطبق با استانداردها حذف شوند.

Wish سعی کرده است در ارائه خدمات خود در اپلیکیشن نوآوری‌هایی به خرج دهد. با عرضه محصولات مقرون به صرفه و ارزان و تجربه خرید شخصی با رقبا تمایز ایجاد کنند.

این پلتفرم تجارت الکترونیکی همچنین برای بررسی به مشکلات مشتریان، سیستم خدمات مشتری پیاده‌سازی کرده است. آنها همچنین به طور فعال بازخورد مشتریان را جمع‌آوری کرده و براساس آن عمل می‌کنند تا تجربه خریدشان را بهبود ببخشند.

استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای تجربه خرید خوب

Wish تنها یک اپلیکیشن نیست. بلکه این تیم با استفاده از فناوری‌های مختلف در تلاش است تا تجربه خرید خوبی برای مشتریان رقم بزند:

فناوری‌هایی مانند الگوریتم‌های شخصی‌سازی wish: از الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین برای شخصی‌سازی تجربه خرید برای هر کاربر استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها رفتار، اولویت‌ها و تاریخچه خرید کاربر را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا محصولاتی را که احتمالاً به آنها علاقه دارند را پیشنهاد کنند.

رویکرد Mobile-First :  تیم ویش از ابتدای فعالیت خود روی پلتفرم موبایل تمرکز کرده است. iOS و Android اپلیکیشن موجود است و به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر پسند و جذاب باشد و مرور و خرید محصولات را برای کاربران در گوشی‌های تلفن همراه آسان کند.

تجربه خرید بصری: به جای اینکه اپلیکیشن ویش تنها به نوار جست‌وجو متکی باشد و مشتریان فقط کالاهای خود را سرچ کنند، یک تجربه خرید بصری ارائه می‌دهد. در این پلتفرم، محصولات در قالبی شبیه به رسانه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود که کاربران را تشویق می‌کند تا در حین اسکرول‌کردن، محصولات جدید را کشف کنند. 

تجزیه و تحلیل داده‌ها: این تیم برای اینکه با کاربران خود آشنا شود و تصمیم‌های خوبی در زمینه تجربه خرید بگیرد، داده‌ مشتریان را تجزیه و تحلیل می‌کند. 

یکپارچه سازی پرداخت: تیم ویش چندین ارائه دهنده خدمات پرداخت را ادغام کرده است تا فرآیند پرداخت یکپارچه و ایمن را ارائه دهد. این شامل پشتیبانی از روش‌های پرداخت مختلف، مانند کارت‌های اعتباری، PayPal و گزینه‌های پرداخت محلی است.

Wish از نظر آمار و ارقام

این پلتفرم تجارت الکترونیکی در سال ۲۰۲۳، ۲۷۸ میلیون دلار درآمد داشته که نسبت به سال گذشته ۵۰.۸ درصد کاهش داشته است. زیان خالص wish به ۳۱۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

Wish، ماهانه ۱۲ میلیون کاربر فعال دارد و تقریبا ۶۸۰ میلیون کاربر ثبت‌نام شده‌اند. بیش از ۲۰۰ هزار بازرگان هم در این پلتفرم محصولات خود را به فروش می‌رسانند.

برنامه wish برای سال ۲۰۲۴

Wish با هدف بهبود پلتفرم و تجربه مشتری چندین برنامه برای سال ۲۰۲۴ دارد:

در سال جدید، wish اعلام کرد توسط پلتفرم تجارت الکترونیک آسیای جنوب شرقی Qoo10 به قیمت ۱۷۳ میلیون دلار خریدار خواهد شد و wish به عنوان یک بازار مستقل در اکوسیستم Qoo10 به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این تیم همچنین در زمینه لجستیک و حمل‌ونقل،گسترش شبکه‌های تجاری و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به اپلیکیشن برنامه‌هایی دارد. Wish clips و wish fashion و بازطراحی صفحه اول اپلکیشن بخشی دیگر از برنامه‌های این تیم برای سال جدید است.

 

منبع: sharghdaily-938072

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد