hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > بسته پیشنهادی هفته فن‌ویک: همزیستی مسالمت‌آمیز با ربات‌ها

بسته پیشنهادی هفته فن‌ویک: همزیستی مسالمت‌آمیز با ربات‌ها

بیل بیشاپ در کتاب «همزیستی با ربات‌ها» راست می‌گوید، در آینده تاریک ربات‌ها اربابان ما هستند.

«ما در دورانی زندگی می‌کنیم که پیانو به نوازنده یا آهنگساز یا حتی شنونده نیاز ندارد. در این جهان پیانوها خودشان خود را می‌سازند و سپس قطعه‌های خود را برای دیگران می‌نوازند.به انسان‌ها نیازی نیست.»

بیل بیشاپ در کتاب «همزیستی با ربات‌ها» راست می‌گوید، در آینده تاریک ربات‌ها اربابان ما هستند. به نظر می‌رسد با سرعتی که تکنولوژی پیش می‌رود، ربات‌هایی که قرار بود دستورات ما را عملی کنند، ما را به سلطه خود درمی‌آورند. البته بیل بیشاپ در کتاب خود راهبردهایی را ارائه می‌دهد تا به صورت مسالمت‌آمیز در کنار ربات‌ها و هوش مصنوعی زندگی کنیم.

البته زندگی در کنار ربات‌ها آنقدر هم تلخ نیست. مانند فیلم «فینچ» که داستان مهندس رباتیک است. او رباتی ساخته تا اگر مرد از سگش نگهداری کند. 

دنیای ربات و رباتیک و هوش مصنوعی آنطور که فکر می‌کنیم ساده هم نیست و پیچیدگی‌هایی دارد و پویا اصغریان در پادکست ربوتیک سعی می‌کند با زبان ساده ما را با این دنیا آشنا کند.

در آخر هم در بسته پیشنهادی این هفته کمک می‌کنیم تا استرس را از خود دور کنید . نوشتن می‌تواند به ما کمک کند تا استرس خود را کاهش دهیم، به جای دفتر خاطرات فیزیکی می‌توانید از اپلکیشن دفتر خاطرات پیشرفته در گوشی هوشمند خود استفاده کنید.

پادکست ربوتیک/ آشنایی با دنیای رباتیک به زبان ساده

وقتی صحبت از ربات و رباتیک می‌شود، ذهن‌ها به سمت آدم‌آهن‌هایی می‌رود که از دستورات بشر پیروی می‌کند.  در صورتی که این دنیا خیلی پیچیده‌تر است. به همین دلیل پویا اصغریان تصمیم گرفته در پادکست ربوتیک نگاهی ساده به دنیای پیچیده رباتیک و هوش مصنوعی داشته باشد. 

پویا اصغریان دانشجوی دکترای رباتیک است و در کانادا زندگی می‌کند. اصغریان پیش ازاین پادکست انگلیسی زبان ضبط می‌کرد که به دلایلی ادامه پیدا نکرد. او سعی می‌کند دانسته‌ها و اطلاعاتی که در مورد رباتیک و هوش مصنوعی به دست آورده را با کاربران به اشتراک بگذارد.

این پادکست چندبخش دارد؛  مرور اخبار هفته که اصغریان سعی می‌‌کند این بخش را به صورت تحلیلی ارائه دهد. بخش دیگر معرفی فیلم و سریال و کتاب درحوزه رباتیک و هوش مصنوعی است. معرفی استارتاپ‌های این حوزه همچنین از دیگر بخش‌های این پادکست است.  در بعضی از اپیزودها هم اصغریان با متخصصان این حوزه گفت‌وگو می‌کند. پادکست ربوتیک در کست‌باکس ۱۳۳ نفر دنبال‌کننده دارد و ۱.۹ هزار بار هم شنیده شده است. 

این پادکست ۲۷ اپیزود دارد و آخرین قسمت هم ۱۷ جولای امسال منتشر شد. شما می‌توانید پادکست ربوتیک را از کست‌باکس، تهران پادکست و شنوتو گوش کنید.

فیلم فینچ/ زندگی مرد و ربات و سگ

فیلم‌های بسیاری درمورد آخرالزمان ساخته شده است که موضوعات مختلفی داشتند. میگل سپاچنیک در سال ۲۰۲۱ آخرالزمان را با دنیای ربات‌ها ترکیب کرد و نتیجه آن فیلم «فینچ» با بازی تام‌ هنکس در ژانر علمی-تخیلی و ماجراجویی شد. 

در این فیلم ۱۰ سال از برخورد شراره خورشیدی به زمین می‌گذرد و زمین به سیاره‌ای سوخته و غیرقابل سکونت تبدیل شده است.  فینچ واینبرگ مهندس رباتیک همراه با سگ خود گودیر و یک ربات در آزمایشگاه زیرزمینی زندگی می‌کند. فینچ که انتظار دارد به زودی در اثر تشعشعات خورشید بمیرد، جف، یک ربات فوق هوشمند با صدای کالب لندری جونز را می‌سازد تا از سگش گودیر مراقبت کند.

کارگردان این فیلم میگل سپاچنیک کارگردان و تهیه‌کننده آرژانتینی‌تبار اهل انگلستان است که کارگردانی برخی از قسمت‌های سریال بازی تاج و تخت را به عهده داشته است. او همچنین فیلم «Repo men»  را کارگردانی کرده است. سپاچنیک قصد داشت فیلم بعدی خود را مناسب همه سنین بسازد تا خانواده‌ها بتوانند با هم این فیلم را تماشا کنند: «من زمان زیادی را صرف کار روی فیلمنامه کردم، بدون اینکه واقعاً به این فکر کنم که قرار است چه شکلی باشد. البته قصد نداشتم بیشتر وقت خود را روی فیلمنامه بگذارم، اما منتظر بودم تصویر مناسبی از فیلم وارد ذهنم شود و بگویم دقیقا این همان چیزی است که می‌خواستم. دراین راه با جو ویلیامز یا DP و با اسکات استوکدیک که ناظر جلوه‌های بصری ما بود صحبت کردم، اما این ایده با تام مایر که طراح تولید بود، تکمیل شد. ما حدود یک سال و نیم روی طراحی جف کار کردیم.»

سپاچنیک درمورد چگونگی طراحی جف به سایت slashfilm گفت: «ما به دنبال این بودیم تا از اجسام دم‌دستی ربات بسازیم، مثل سر مخزن هیدروژنی. یک روز تام یک عکس برای من ایمیل کرد و آن یک دسته مخزن هیدروژن بود که سیلندر داشتند. تام زیر عکس گفت جف؟ و اینطور تصویر جف ساخته شد.»

این فیلم طولانی است و با یک انسان، سگ و ربات فوق هوشمند داستان پیش می‌رود، اما خسته‌کننده نیست. از نظر ببیندگان این فیلم، مکالمات تام هنکس و رباتش باعث شده این فیلم دیدنی شود. فینچ، مانند دیگر داستان‌های علمی تخیلی که سگ‌ها نقش دارند، رابطه انسان و سگ را تا حدودی بررسی و معنای انسان بودن را تعریف می‌‌کند.

این فیلم ۵ بار نامزد دریافت جایزه و ۲ بار هم برنده جایزه انجمن جلوه‌های بصری و جوایز انجمن بازنشستگان آمریکا برای بزرگسالان شد.

کتاب همزیستی با ربات‌ها/ یاد بگیریم در کنار ربات‌ها زندگی کنیم

در فیلم‌های بسیاری مواجه با ربات‌ها را تماشا کردیم. در برخی از آنها انسان برنده بوده و بعضی دیگر ربات‌ها توانستند بر ما حکومت کنند، اما در واقعیت این موضوع چگونه پیش می‌رود؟

بیل بیشاپ در کتاب همزیستی با ربات‌ها به این موضوع پرداخته و ۲۹ راهبرد در موفقیت در عصر هوش مصنوعی ارائه داده است.

براساس آنچه در این کتاب آمده است: «در آینده تاریک هوش مصنوعیِ ربات‌ها دائما دستورالعمل‌هایی ارائه می‌دهند درباره سلامتان: الان ورزش کنید! دربار امور مالی‌مان: الان خرید کنید! و درباره روابطمان: الان با مادرهمسرتان تماس بگیرید! در ابتدا این راهنمایی‌ها خوشایند است، اما طولی نمی‌کشد که عاملیت خود را از دست می‌دهیم و تنها به دستورات عمل می‌کنیم.»

بیشاپ معتقد است در حال حاضر همزیستی ما با ربات‌ها مانند سواری بر ببر وحشی است. امیدواریم بتوانیم روی آن ببر بمانیم و بر زمین نیفتیم و ما را نخورد.

و او برای اینکه بتوانیم در این دنیا دوام بیاوریم، در کتاب همزیستی با ربات‌ها، تاکید می‌کند که باید یاد بگیریم چطور آنها را بپذیریم و به زیبایی با آنها همزیستی کنیم تا با هم دنیایی زیبا به وجود آوریم.

در این کتاب ۲ سناریو برای آینده پیش‌بینی کرده است، آینده روشن و آینده تاریک تا بتوانیم پیامدهای آن را تشخیص دهیم. بعد پنج ابر نیروی انسانی را بررسی می‌کند که می‌توانیم در این همزیستی استفاده کنیم:

۱.تشخیص الگوی نهفته

۲.کنجکاوی مهارنشدنی

۳.ایده‌پردازی هدفمند

۴.قالب‌بندی اخلاقی

۵.برقراری ارتباط به کمک استعاره.

بعد ۲۹ راهبرد برای موفقیت در عصر هوش مصنوعی و خودکارسازی ارائه می‌دهد. این اصول نقشه راه در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بیل بیشاپ مؤسس و مدیرعامل شرکت بیگ آیدیا، شرکت ارائۀ راه‌حل‌های خلاقانه در تورنتو است. بیشاب ۱۰ کتاب درمورد ظهور رسانه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها، تلفن‌های هوشمند و نیز مشکلات اقتصاد دیجیتال مانند حریم خصوصی آنلاین، امنیت سایبری، داده‌کاوی و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی را به رشته تحریر درآورده است. شما می‌توانید این کتاب را از طاقچه، ایران‌‌کتاب، دیجی‌کالا، تهران کتاب و گودگل تهیه کنید.

اپلیکیشن دفتر خاطرات پیشرفته/ خاطرات روزانه‌ات را ثبت کن

بعضی از افراد عادت به نوشتن خاطرات روزانه دارند. نوشتن باعث کاهش استرس و اضطراب می‌شود. زمانی نوشتن روی کاغذ بسیار مرسوم بود و پس از پایان نوشتن هم قفلی به دفترمان می‌زدیم، اما امروزه اگر کاغذی در دسترس نداشتیم، گوشی‌های هوشمند می‌توانند جایگزین دفتر خاطراتمان باشند. دراین مورد هم اپلیکیشن‌های گوناگونی به وجود آمدند، مانند اپلیکیشن دفتر خاطرات پیشرفته.

دراین اپلیکیشن شما می‌توانید خاطرات خود را ثبت کنید، علاوه بر متن، هراتفاق زندگی خود را با صدا و عکس ثبت کنید و حتی کارهای روزانه خود را ثبت کنید تا به شما یادآوری کند.

استفاده از اپلکیشن هم آسان است. پس از نصب، دکمه شروع را فشار دهید. علامت «به‌علاوه» را انتخاب کنید. برای متن خود عنوانی بنویسید و متن را وارد کنید.

بالای اپلکیشن سمت راست، اگر علامت گوشی هوشمند را انتخاب کنید، می‌توانید به متن خود عکس و ویدیو و صدا هم اضافه کنید. با انتخاب قلم شما قادر خواهید بود روی اسکرین گوشی متنی بنویسد و به متن خود بیافزایید. پس از پایان نوشتن، متن ذخیره می‌شود.

نکته جالب این اپلیکیشن این است که در تقویم روی روزی که شما خاطره نوشتید علامت‌‌گذاری می‌شود و در صورت لزوم می‌توانید دوباره به متن خود بازگردید و آن را مطالعه یا ویرایش کنید. در بخش تنظیمات هم می‌توانید تم و پس‌زمینه را تغییر دهید و برای کارهای روزانه خود همچنین یادآوری تعیین کنید.شما می‌توانید اپلیکیشن «دفتر خاطرات پیشرفته» را از کافه‌بازار و مایکت دریافت کنید.

 

منبع: sharghdaily-938025

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد