hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > سرمایه شرکت‌های بورسی چه تغییری کرد؟

سرمایه شرکت‌های بورسی چه تغییری کرد؟

اقتصادنیوز: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سال گذشته حدود ۵۰۰ همت افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را شاهد بودیم و سرمایه شرکت‌های بورسی کمتر از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به ۲ همت افزایش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «مجید عشقی» در آئین رونمایی از سامانه جامع تسهیلات اشتغالزایی کشور و همچنین افتتاح مرکز تسهیل تأمین مالی تولید وزارت امور اقتصادی و دارایی، ابراز امیدواری کرد با تدوین دستورالعمل‌های لازم و راه‌اندازی نهادهایی که در قانون تأمین مالی تولید دیده شده‌اند، بتوانیم به بحث تشکیل سرمایه که یکی از چالش‌های جدی اقتصاد است، بپردازیم و دست یابیم.

وی افزود: در فصل ۴ قانون تأمین مالی تولید به طور خاص به مباحث بازار سرمایه پرداخته شده که از ماده ۱۴ تا ماده ۲۴ احکامی بود که ما در سال‌های گذشته پیگیری کردیم تا در قانون بودجه بیاید و بعضاً نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمک می‌کردند و وارد قانون بودجه می‌شد، اما به صورت یکجا همه این موارد به عنوان قانون دائمی گردآوری شده است.

عشقی بیان‌داشت: علاوه بر موارد متعدد این قانون برای کمک به تأمین مالی شرکت‌ها و تسهیل افزایش سرمایه آنها، یکی از اهدافی که در این قانون دنبال می‌کردیم و مجلس شورای اسلامی هم کمک کرد موضوع کاهش زمان‌های مربوط به افزایش سرمایه بود که با توجه به اینکه این موضوع یکی از زیربناهای جدی و جاری شرکت‌ها بود، سعی کردیم که همزمان با طرح این موضوع در مجلس و طی شدن مراحل قانونی آن، مقدمات را فراهم کنیم؛ بنابراین اجرای یکی از موضوعات را به محض ابلاغ قانون آغاز کردیم تا بحث افزایش سرمایه شرکت‌ها را تسریع کنیم.

خبر مرتبط
بورس سیگنال مثبت دریافت کرد+ اینفوگرافیک
بورس سیگنال مثبت دریافت کرد+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: با انتشار اخبار مثبت، بورس تهران واکنش مثبت نشان داد و تابلوی بازار سبزپوش شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه‌داد: یکی از موضوعاتی که در قانون دیده شده بود، بحث امکان انتشار اوراق با عرضه خصوصی در اوراق کوچک و کوتاه‌مدت در هیأت مدیره سازمان بورس بود که تاکنون سابقه نداشته است و پیش از این زیرساخت قانونی آن فراهم نشده بود. از این طریق ما رکن ضامن، بازارگردان و متعهد پذیره نویسی را برای انتشار اوراق و قابلیت حذف ان را فراهم کردیم و شرکت می‌تواند برای انتشار اوراق بدون نیاز به ضامن و بدون تعهد پذیره نویسی و بازارگردان و در مدت زمان کوتاه اقدام کند.

وی توضیح داد: موضوع دیگر که در قانون تجارت ماده ۱۷۳ وجود داشت این بود که پذیره نویسی عمومی یا عرضه عمومی حق تقدم‌های استفاده نشده که برای اکثر شرکتها معضل شده بود و زمان ۶۰ روزه برای فروش اوراق حق تقدم استفاده نشده وجود داشت که به ۳۰ روز کاهش یافت و این مدت زمان لازم برای ثبت افزایش سرمایه را طولانی می‌کرد؛ اما در قانون آمده است که اولاً باید بدون نیاز به اخذ مجوز از اداره ثبت شرکتها و صرفاً با مجوز سازمان بورس پذیره‌نویسی انجام شود و ثانیاً حق تقدم‌های استفاده نشده از ۳۰ روز به ۱۵ روز با قابلیت تمدید یک هفته‌ای کاهش یافت.

عشقی عنوان کرد: موضوع دیگر انتشار آگهی در سامانه اطلاع رسانی ناشران بورسی است که کافی است که آگهی پذیره نویسی منتشر شود و هزینه افزایش سرمایه را کاهش می‌دهد. همچنین مدت استفاده از حق تقدم از ۶۰ روز به ۳۰ روز کاهش یافت که قابلیت تمدید ۱۵ روزه نیز دارد و در مجموع از ۹۰ روز به ۴۵ روز کاهش یافت. دستورالعمل اجرایی مطابق قانون تأمین مالی تولید بلافاصله در هیأت مدیره سازمان تصویب و اجرایی شد که شامل ارسال حق تقدم‌ها بود.

خبر مرتبط
بورس سیگنال مثبت دریافت کرد+ اینفوگرافیک
بورس سیگنال مثبت دریافت کرد+ اینفوگرافیک

اقتصادنیوز: با انتشار اخبار مثبت، بورس تهران واکنش مثبت نشان داد و تابلوی بازار سبزپوش شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارائه اصلاح دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق رأی به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار از دیگر موارد قانون است. سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ مجمع عمومی به صورت الکترونیکی برگزار شد و امسال عمده مجامع به صورت الکترونیکی برگزار می‌شوند که انشاالله این فرایند به همه شر کت‌های بورسی تسری خواهد یافت.

وی توضیح داد: همچنین ۱۹۰ روز مهلت قانونی به علاوه ۴۵ روز تمدید برای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به ۸۰ روز کاهش یافت که امکان تمدید ۲۲ روزه دارد که با توجه به الکترونیکی شدن فرآیندها، خیلی از شرکت‌ها برای کمتر از ۳ ماه هم امکان آن را دارند و در کل از ۲۳۵ روز که اکثر مواقع تا یک سال هم طول می‌کشید، به ۱۲۲ روز کاهش یافته است.

 

منبع: eghtesadnews-661642

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد