hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > تلاش‌های پشت پرده تشکیلات خودگردان برای بازگشت به غزه

تلاش‌های پشت پرده تشکیلات خودگردان برای بازگشت به غزه

چند روز پیش رسانه‌های آمریکایی از نشست محرمانه‌ای بین مسئولان آمریکایی، اسرائیلی و تشکیلات خودگردان خبر دادند که با هدف سامان دادن به گذرگاه مرزی رفح بین مصر و نوار غزه برگزار شده بود.

سیدعماد حسینی- چند روز پیش رسانه‌های آمریکای از نشست محرمانه‌ای بین مسئولان آمریکایی، اسرائیلی و تشکیلات خودگردان خبر دادند که با هدف سامان دادن به گذرگاه مرزی رفح بین مصر و نوار غزه برگزار شده بود.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه، واشنگتن تلاش‌هایی برای متقاعد کردن اسرائیل جهت واگذاری اداره نوار غزه به تشکیلات خودگردان داشت اما اسرائیلی‌ها به دلیل چیزی که آن را ناکارآمدی و ناتوانی دارودسته محمود عباس در انجام این وظیفه، به ویژه سرکوب مقاومت در این منطقه، از این امر سرباز می‌زدند.

ظاهراً این بار اسرائیل بعد از آنکه تمامی طرح هایش در نوار غزه به بن‌بست خورده است، مجدداً به همان نقطه اول یعنی استفاده از ابزار دم‌دستی خود، تشکیلات خودگردان، افتاده است.

به اعتقاد کارشناسان، اسرائیل به طور حتم قادر به اشغال بلندمدت نوار غزه نیست، زیرا کاملاً اطمینان دارد که این امر به معنای تبدیل شدن آن به منطقه‌ای بدتر از لبنان در دوره اشغال نوار امنیتی خواهد بود.

امکان اخراج تمامی فلسطینیان و شهرک‌سازی در نوار غزه هم پیشاپیش با شکست مواجه شد.

یافتن عشیره یا طایفه‌ای در نوار غزه که حاضر به همکاری با اسرائیل در این زمینه باشد نیز بعد از جنایاتی که طی ۹ ماه گذشته مرتکب شده و تقریباً تمامی خانواده‌های غزه را داغدار کرده، حتی کمتر از صفر است، امکان استفاده از ظرفیت نیروهای حافظ صلح عربی یا بین‌المللی هم در نوار غزه بدون پوشش و تایید فلسطین وجود نداشته است یا در بهترین شرایط موفقیت‌آمیز نیست.

شاید به همین خاطر باشد که رهبران تشکیلات خودگردان برای این جلسه سری فرا خوانده شدند، جلسه‌ای که پیش از سفر نتانیاهو به واشنگتن انجام گرفت. شاید بتوان از این طریق راهی برای تحقق یکی از اهداف نتانیاهو در جنگ غزه، یعنی پایان دادن به حاکمیت حماس بر این منطقه پیدا شود، گرچه تصور نمی‌شود تشکیلات محمود عباس در حد و اندازه چنین امری باشند و حتی فتوای محمود الهباش، وزیر اوقاف تشکیلات خودگردان، مبنی بر وجوب شرعی و ملی سرنگونی حکومت حماس هم به مسئولان ساکن رام‌الله کمک زیادی نخواهد کرد و حداکثر در حد یک پوشش برای فراهم کردن زمینه فعالیت دیگر بازیگران است!

 

منبع: etemadonline-668101

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد