hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > سفر نتانیاهو به واشنگتن: تاکتیک‌های فریب و راه‌های پاسخ‌دهی به آن

سفر نتانیاهو به واشنگتن: تاکتیک‌های فریب و راه‌های پاسخ‌دهی به آن

بار دیگر، نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، به واشنگتن سفر کرد تا با رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، دیدار کند و سخنرانی‌ای در کنگره انجام دهد. این سفر در شرایطی حساس صورت می‌گیرد، امروز فلسطین با تبعات اشغال و تجاوز مداوم دست و پنجه نرم می‌کند. اما، هدف این سفر چیست؟ نتانیاهو چه اهدافی دارد؟ و چگونه باید به آن پاسخ دهیم، به عنوان فلسطینی و مسلمان؟

نوشته: ناصر سعید

تحلیل‌گر فلسطینی

بار دیگر، نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، به واشنگتن سفر کرد تا با رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، دیدار کند و سخنرانی‌ای در کنگره انجام دهد. این سفر در شرایطی حساس صورت می‌گیرد، امروز فلسطین با تبعات اشغال و تجاوز مداوم دست و پنجه نرم می‌کند. اما، هدف این سفر چیست؟ نتانیاهو چه اهدافی دارد؟ و چگونه باید به آن پاسخ دهیم، به عنوان فلسطینی و مسلمان؟

اهداف سفر نتانیاهو به واشنگتن

اهداف سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

۱. تقویت حمایت آمریکا:

نتانیاهو به دنبال تایید و پشتیبانی حداکثری آمریکا از تل‌آویو است، به ویژه که اسرائیل این روزها خود را در جنگی چندجبهه‌ای می‌بیند.

حمایت آمریکا که شامل کمک‌های مالی و نظامی است می‌تواند در کنار تضمین‌های آمریکا در حمایت‌های بی‌چون و چرا از جنایات رژیم صهیونیستی در محافل بین‌المللی به صهیونیست‌ها اطمینان بیشتری از بازخواست نشدن به رغم تمامی جنایات‌شان علیه بشریت بدهد.

۲. تأثیرگذاری بر سیاست‌های آمریکا:

نتانیاهو بر دولت آمریکا فشار می‌آورد تا سیاست‌های آمریکا با منافع دشمن صهیونیستی همخوانی داشته باشد، این مساله به ویژه در مورد مساله فلسطین و ایران بیشتر و نمایان‌تر است.

نتانیاهو به دنبال جلوگیری از هر گونه اقدامات آمریکایی است که می‌تواند در راستای منافع فلسطینی‌ها دسته‌بندی شود.

اقداماتی مانند به رسمیت شناختن حقوق فلسطینی‌ها یا اعمال محدودیت‌ها بر گسترش شهرک‌سازی‌ از خطوط قرمزی است که ظاهراً آمریکا در سیاست‌های خود در دفاع کور از اسرائیل در دستور کار خود قرار داده است.

۳. تلطیف تصویر دشمن صهیونیستی:

نتانیاهو از طریق شوهای رسانه‌ای خود  و پرداختن به ادعاهایی در مورد نزدیک بودن پایان جنگ یا رسیدن به توافق تبادل اسرا، سعی در مثبت جلوه دادن فضای مثبتی قبل از سفر خود دارد. هدف از این اظهارات نشان دادن تصویری متفاوت از رژیم خود و کاهش فشارهای بین‌المللی است.

چگونه می‌توان به سفر نتانیاهو پاسخ داد؟

وحدت فلسطینی‌ها قوی‌ترین سلاح در مقابله با سیاست‌های صهیونیستی محسوب می‌شود. باید تلاش‌های همه گروه‌ها برای دستیابی به موضعی متحد که آرزوها و حقوق مردم فلسطین را منعکس می‌کند، هر روز بیشتر نمود پیدا کند. علاوه بر این، باید حمایت و همبستگی از سوی امت اسلامی برای تقویت موضع فلسطین وجود داشته باشد.

باید از تمامی ظرفیت‌های ممکن، حتی ظرفیت‌های موجود در دولت آمریکا و اعضای کنگره که از حقوق فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند، هم استفاده کرد.

در این زمینه باید تماس‌هایی با اعضای کنگره که مواضعی در حمایت از ملت فلسطین گرفته‌اند صورت بگیرد و اطلاعات و داده‌های به‌روزی مربوط به نقض‌های انجام‌گرفته توسط رژیم صهیونیستی در اختیار آنها قرار بگیرد.

تماس‌ها و تعامل نهادهای فلسطینی با سمن‌ها، نهادها و اتحادیه‌های بین‌المللی تقویت شده و از طریق آنها، پیام‌هایی به جامعه بین‌المللی برای افشای سیاست‌های صهیونیستی ارسال شود.

استفاده از ظرفیت رسانه‌های جهانی باید حداکثری شود. در این راستا باید کمپین‌های رسانه‌ای برای روشن کردن جنایات صهیونیستی و جنایات مستمر و سیستماتیک علیه مردم فلسطین تقویت شود. استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های بین‌المللی و پلتفرم‌های اجتماعی برای انتقال این حقایق و جلب همدردی و حمایت افکار عمومی جهانی می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

برگزاری فعالیت‌ها و تجمع‌های مسالمت‌آمیز برای تاکید بر رد اشغال و سیاست‌های صهیونیستی و جلب حمایت جامعه بین‌المللی با مساله فلسطین یکی دیگر از این راهکارهاست. در این راستا باید این پیام به جهانیان ارسال شود که مقاومت مردم فلسطین مقاومتی مسالمت‌آمیز و حق‌طلبانه است و از این ابزار برای تغییر نگاه افکار عمومی بین‌المللی نسبت به فلسطینیان استفاده شود.

بی‌تردید پس از تصمیم دادگاه بین‌المللی که رژیم اسرائیل را به عنوان دولت اشغالگر و نظام آپارتاید معرفی کرد، باید از این تصمیم به صورت قانونی و مردمی بهره‌برداری حداکثری کرد.

در این راستا می‌توان این ظرفیت‌ها را فعال کرد:

  • طرح دعاوی بین‌المللی: ارائه شکایات به دادگاه جنایی بین‌المللی و محافل قانونی دیگر برای تعقیب رهبران اسرائیلی به خاطر جنایات‌شان علیه مردم فلسطین.
  • تشکیل ائتلاف‌های قانونی: همکاری با سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی برای مستندسازی نقض‌ها و جمع‌آوری مدارک برای حمایت از دعاوی قانونی علیه اشغال و اشغالگری.
  • آگاهی‌بخشی قانونی: انتشار آگاهی در مورد تصمیم دادگاه بین‌المللی عدالت و توضیح تاثیرات قانونی آن در سطح افکار عمومی جهانی.

مخالفت‌های آمریکایی

قابل ذکر است که در داخل ایالات متحده برخی مخالفت‌ها با سفر و سخنرانی نتانیاهو وجود دارد، چه در سطح رسمی و چه در سطح مردمی. برخی از اعضای کنگره و فعالان حقوق بشری مخالفت خود را با سیاست‌های اسرائیل اعلام می‌کنند و خواستار توقف حمایت غیرمشروط هستند. باید از این مخالفت‌ها بهره‌برداری کرد و قضیه خود را تقویت کنیم و حمایت بین‌المللی بیشتری را جلب کنیم.

نتیجه‌گیری

سفر نتانیاهو به واشنگتن در چارچوب کمپینی مداوم برای تقویت حمایت غیرمشروط آمریکا از دشمن صهیونیستی و تلطیف تصویر آن در سطح بین‌المللی قرار دارد. وظیفه ما به عنوان فلسطینی و مسلمان این است که به صورت جدی با این تلاش‌ها مقابله کنیم، از طریق تقویت وحدت ملی، تقویت تلاش‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای، حمایت از مقاومت مردمی و بهره‌برداری موثر از جنبه‌های قانونی. وحدت و اراده ما برای دفاع از حقوق‌مان راهی به سوی آزادی و عدالت برای مردم ماست. باید هوشیار و متحد باقی بمانیم و برای تحقق حقوق مشروع خود تلاش کنیم. 

 

منبع: etemadonline-668265

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد