hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > پایان تلخ یک ستاره؛ از سنگلج تا آسایشگاه سالمندان

سعید راد بازیگر مطرح ایران درگذشت

پایان تلخ یک ستاره؛ از سنگلج تا آسایشگاه سالمندان

احمد سعید حق‌پرست راد با نام هنری سعید راد روز گذشته در آسایشگاه سالمندانی در تهران درگذشت تا تلخ‌ترین پایان برای زندگی پرفرازونشیب بازیگری رقم بخورد که پنج دهه فعالیت هنری در سینما، تئاتر و تلویزیون کشور داشت و پرسپولیسی دو آتیشه بود. سعید راد  ۴ آبان ۱۳۲۶ در تهران محله سنگلج متولد شد و دارای مدرک تحصیلی دیپلم بود. اصالتا اهل جونقان استان چهارمحال بختیاری بود، پدرش افسر نیرو هوایی و مادرش خانه‌دار بوده‌اند. پدرش از اعضای حزب توده و سیاسی بود که قبل از انقلاب ترور شد. از ۲۴ سالگی جلوی دوربین رفت.

احمد سعید حق‌پرست راد با نام هنری سعید راد روز گذشته در آسایشگاه سالمندانی در تهران درگذشت تا تلخ‌ترین پایان برای زندگی پرفرازونشیب بازیگری رقم بخورد که پنج دهه فعالیت هنری در سینما، تئاتر و تلویزیون کشور داشت و پرسپولیسی دو آتیشه بود. سعید راد  ۴ آبان ۱۳۲۶ در تهران محله سنگلج متولد شد و دارای مدرک تحصیلی دیپلم بود. اصالتا اهل جونقان استان چهارمحال بختیاری بود، پدرش افسر نیرو هوایی و مادرش خانه‌دار بوده‌اند. پدرش از اعضای حزب توده و سیاسی بود که قبل از انقلاب ترور شد. از ۲۴ سالگی جلوی دوربین رفت.

دوستی سعید راد با «امیر نادری» عکاس فیلم «فاتحین صحرا» در سال ۱۳۵۰ باعث شد سعید راد اولین تجربه بازیگری خود را آن هم بدون آموزش قبلی به دست آورد.

پس از آن در فیلم «خداحافظ رفیق» و «الکی» جلوی دوربین رفت و در سال ۱۳۵۱ در فیلم «مردی در طوفان»، «کافر»، «طغرل» «صبح روز چهارم» و «صادق» بازی کرد.

سعید راد از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ در حدود ۳۵ فیلم سینمایی بازی کرد. در سال ۱۳۶۰ بعد از انقلاب در ۳۷سالگی با فیلم «مرز» به کارگردانی جمشید حیدری کنار مرحوم «داوود رشیدی» و «آهو خردمند» به عرصه بازیگری بازگشت. سعید راد تا سال ۱۳۶۳ در هفت فیلم دیگر ایفای نقش کرد تا اینکه همین سال با فیلم «عقاب‌ها» به اوج شهرت رسید.

ازدواج اول سعید راد در دوران جوانی او رقم خورد، از همسرش یک دختر و یک پسر دارد که هر دو ساکن کانادا هستند. زندگی سعید راد و همسر اولش در نهایت به جدایی ختم شد.

ازدواج دوم آقای بازیگر در سال ۱۳۵۴ در سن ۲۸ سالگی رخ داد. این چهره برای بار دوم با همکار بازیگرش نوش آفرین ازدواج کرد. همسرش پس از ۱۷ سال زندگی مشترک به هندوستان رفت و از سعید راد جدا شد.

سعید راد در سال ۱۳۶۳ ممنوع‌الکار شد، علت ممنوع‌الکاری سعید راد مشخص نیست اما مدتی بعد وی ایران را ترک کرد و مدتی در هند، کانادا و امریکا زندگی کرد.

در نهایت در سال ۱۳۷۸ وقتی ۵۵ساله بود به ایران بازگشت و در سال ۱۳۸۲ در فیلم سینمایی «دوئل» به کارگردانی احمدرضا درویش ایفای نقش کرد و بسیار هم درخشید. در فیلم سینمایی دوئل با بازیگرانی چون پژمان بازغی، پریوش نظریه، انوشیروان ارجمند، پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، کامبیز دیرباز، وحید رهبانی و... هم بازی بود.

 

سعید راد در دوران جوانی جذب بولینگ شد و حتی به مقام قهرمانی هم در این رشته دست‌یافته است.

سعید راد تجربه فعالیت در جبهه هم دارد به گفتة خودش زمانی که سوسنگرد به دست بعثی‌های عراقی افتاده و سپس ایرانی‌ها این منطقه را باز پس گرفته بودند، سعید راد و گروهش در جابه‌جایی زخمی‌ها و بردن دارو فعالیت داشته است.

راد در طول دو دهه اخیر، بازی در آثار تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را نیز تجربه کرد که ازجمله این تولیدات می‌توان به آثاری چون در چشم باد، سرزمین مادری و ترور خاموش اشاره کرد.

او یکی از طرفداران دو آتیشه باشگاه پرسپولیس بود و یکی از نوه‌هایش با نام آدام همتی نیز مدتی در این باشگاه توپ می‌زد.

آخرین حضور راد مقابل دوربین، به سریال‌های ارثیه پدری و گیلدخت مربوط است.

تیرماه ۱۴۰۳ خبری بر بیمار شدن این بازیگر رسانه‌ای شد. دختر سعید راد گفت: پدرم از شهریورماه سال گذشته دچار مصدومیت شد و پس از دو بار عمل جراحی و فیزیوتراپی، همچنان نمی‌توانست راه برود. ایشان ۱۰ ماه است که در بستر بیماری است و هم‌اکنون تحت‌نظر پزشک در یکی از کلینیک‌های تهران، در حال درمان است اما روند درمان به‌خوبی پیش نمی‌رود و حال ایشان بهبود پیدا نکرده است.

نگاه راد دختر سعید راد با اشاره به اینکه پدرش هم اکنون ۷۹ سال سن دارد، بیان کرد: به‌مرور از اواخر سال گذشته مشکلات دیگری همچون عفونت ریه و مثانه نیز به مشکلات راه‌رفتن پدرم اضافه شد و علی‌رغم مخالفت من و خانواده، با رضایت خودشان مورد عمل جراحی قرار گرفتند اما متأسفانه عمل موفقیت‌آمیز نبود.

 

هوشنگ گلمکانی از دوستان و نزدیکان سعید راد و هم چنین بهمن بابازاده خبرنگار نوشته اند که سعید راد روز گذشته در آسایگاه سالمندان درگذشته است و او مدتی در خانه سالمندان زندگی می‌ کرده. هوشنگ گلمکانی روز گذشته در صفحه شخصی خود نوشته بود: روز پنجم فروردین که با جواد طوسی به عیادتش رفتیم، بیش از شش ماه از آغاز وضعیت وخیمش می‌گذشت و تازه رضایت داده بود که دخترش به ما خبر بدهد. بس که مغرور است و دلش نمی‌خواست کسی او را در آن حال ببیند. تا پیش از آن، صبح‌ها (سحرخیز بود) روزی یک ساعت می‌دوید، اهل سیگار و مشروب نیست و می‌کوشید سلامت و تناسب اندامش را حفظ کند. به‌سختی می‌پذیرفت نقش یک پدر را بازی کند و همیشه به کارگردان‌ها اصرار می‌کرد یک سکانس اکشن برایش در نظر بگیرند.

آن روز در یک خانه سالمندان به عیادتش رفتیم و اکنون هم در همان جا بستری است. بعید می‌دانم این را خودش بداند، وگرنه حاضر نیست ساکن یک «خانه سالمندان» باشد. سعید رادی که آن روز روی تخت دیدم، شباهتی با آن‌چه که حتی از سال‌های اخیرش به یاد داریم نبود. دلم نمی‌خواهد وضعیت او را در آن روز توصیف کنم، حتی اگر نتوانم فراموش کنم.

پس از آن، چند بار در تماس با آن آسایشگاه حالش را پرسیدم که شاید به عنوان یک پاسخ کلیشه‌ای گفتند «خوب است، بد نیست.» اما هفته گذشته که مسعود کیمیایی و جواد طوسی به عیادتش رفته بودند، از جواد خبر حال سعید راد را گرفتم. گفت از آن روزی که با هم به دیدارش رفتیم بدتر است! و حالا با توصیفی که دخترش از حال امروز پدر کرده، معنایش این است که: مگر که دست معجزتی… آرزوی آن معجزه را دارم.

 برخی از منابع خبری نیز نوشته‌اند که نه باشگاه پرسپولیس و نه خانه سینما از وضعیت این بازیگر مشهور و مهم سینمای ایران اطلاع‌رسانی نکرده و سراغی از این بازیگر در بستر بیماری را نگرفته‌ است.


 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد