hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سیاسی > حضور ۵ رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس در مراسم تحلیف قطعی شده است

حضور ۵ رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس در مراسم تحلیف قطعی شده است

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تا الان پنج رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس تا امروز در مراسم تحلیف حضور پیدا خواهند کرد
بیشتر بخوانید

به گزارش شبکه شرق، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا کنون پنج رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان اعلام آمادگی کرده اند، گفت: این فهرست در حال تکمیل شدن است و تا زمان برگزاری مراسم تحلیف قطعا تعداد روسای جمهور، روسای مجلس، معاونان و سایر مسوولان کشورهای دعوت شده، تغییر خواهد کرد.

مجتبی یوسفی روز دوشنبه درباره فرآیند مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، گفت: در روزهای گذشته صحت انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تایید و اعتبارنامه ریاست‌جمهوری توسط اعضای شورای نگهبان صادر و به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شد که بعد از صدور اعتبارنامه، مراسم تنفیذ رئیس جمهور، هفتم مردادماه با حضور رهبر معظم انقلاب و سایر مقامات کشوری و لشکری در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: پس از مراسم تنفیذ، مراسم تحلیف رئیس جمهور با حضور رئیس دیوان‌عالی کشور، اعضای شورای نگهبان قانون اساسی و رئیس قوه قضائیه قرار است ۹ مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مراسم تحلیف، رئیس جمهور منتخب طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد خواهد کرد مبنی بر اینکه همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته است، به‌کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

متن سوگند رییس جمهور در مراسم تحلیف به این شرح است:

من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همه استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس دو هفته زمان دارد تا برنامه خود و وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کند، گفت: پس از اعلام وصول فهرست وزرای پیشنهادی توسط هیات رییسه مجلس، به‌مدت یک هفته برنامه وزرا با حضور آنها در کمیسیون‌های تخصصی مجلس بررسی می شود و در نهایت جلسه رأی اعتماد به کابینه در هفته پس از آن در صحن مجلس برگزار خواهد شد.

یوسفی در ادامه درباره مقامات و شخصیت‌هایی که قرار است در مراسم تحلیف رئیس جمهور حاضر شوند، تصریح کرد: علاوه بر رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از برخی مقامات ‌و شخصیت‌های داخلی و ‌خارجی برای حضور در مراسم تحلیف دعوت به‌عمل آمده و کمیته‌ای متشکل از وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی در حال دعوت از شخصیت‌ها و مقامات مختلف کشورها هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت خارجه تا امروز از حضور پنج رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس تا امروز برای حضور در مراسم تحلیف خبر داده است. البته این فهرست در حال تکمیل شدن است و تا زمان برگزاری مراسم تحلیف قطعا تعداد روسای جمهور، روسای مجلس، معاونان و سایر مسوولان کشورهای دعوت شده، تغییر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مراسم تحلیف قرار است رئیس جمهور منتخب، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه سخنرانی کنند.

 

منبع: sharghdaily-937698

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد