hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > فارس > علائم و راه‌های درمان گرمازدگی کودکان

پزشک استاددانشگاه پاسخ داد:

علائم و راه‌های درمان گرمازدگی کودکان

یک پزشک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی کودکان و استاددانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن بیان نشانه‌های گرمازدگی، راهکارهای پیشگیری از این عارضه در کودکان را بیان کرد.

دکتر سید حسام‌الدین نبوی‌زاده گفت: گرمازدگی شرایطی است که در نتیجه گرم شدن بیش از حد بدن و با علائمی چون تعریق و تپش شدید قلب بروز پیدا می‌کند؛ این حالت برای نوزادان و کودکان خطرناک است.

نبوی‌زاده افزود: گرمازدگی یکی از مشکلات شایع در نوزادان و کودکان، در روزهای گرم سال است. کودکان جزو ‌آسیب ‌پذیرترین افراد در برابر گرما هستند و هرچه سن کودک کمتر باشد، آسیب‌ها افزایش می یابد.

این پزشک فوق تخصص آلرژی کودکان خاطرنشان کرد: گرمازدگی متوسط در شرایطی رخ می‌دهد که کودک یا نوزاد زمان بیشتری در معرض گرما قرار داشته باشد یا آب بدنش تبخیر شده باشد.

نشانه های گرمازدگی در کودکان

او توضیح داد: بروز نشانه های گرمازدگی با توجه به شدت و مدت مواجهه با گرما، طیف وسیعی دارد. دمای بدن هنگام گرمازدگی بالا می‌ رود و مراحل اولیه با قرمز شدن پوست، گرگرفتگی، بی‌قراری و عطش به مایعات بروز پیدا می ‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد که دمای تب ناشی از گرمازدگی با تب ناشی از بیماری‌ عفونی متفاوت است.

او گفت: کودک در مراحل اولیه، عطش برای نوشیدن مایعات و کلافگی نسبت به پوشش بدن دارد، اگر آب از دست رفته جبران نشود و وضعیت ادامه یابد، بی‌حالی و خواب ‌آلودگی، تنفس سریع و سطحی، گیجی و افت فشارخون ظاهر می‌ شود.

اقدامات ضروری و اولیه

این پزشک فوق تخصص توصیه کرد که هنگام مواجهه با علایم گرمازدگی در افراد مختلف به ویژه کودکان، نخستین اقدام کم کردن لباس و خنک‌ کردن حرارت محیط است.

نبوی‌زاده با یادآوری اینکه باید کودک گرمازده را به مکان خنک منتقل کرد، گفت: اگر کودک بیهوش نشده است، به کودک آب و مایعات خنک یا در حد دمای محیط بدهید.

فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی کودکان خاطرنشان کرد: باید روی صورت و بدن کودک، آب پاشید یا یک حوله یا پارچه نمدار و مرطوب پهن کرد تا دمای بدن کاهش پیدا کند.

دکتر حسام‌الدین نبوی‌زاده با یادآوری اینکه حتما هوشیاری و تنفس کودک بررسی شود، گفت: در صورت مشاهده هر گونه مشکل تنفسی و پایین نیامدن دمای بدن، کودک را به مراکز درمانی منتقل کرد.

انتهای پیام

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد