به گزارش اکوایران، امروز -‌۳۱ تیرماه- در شصت و چهارمین اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و داود منظور، رییس سازمان برنامه و بودجه، محمدرضا فرزین، رییس بانک مرکزی به ارائه گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم پرداختند. در ادامه نکات مهمی که در این نشست مطرح شد را می‌خوانید.

خاندوزی: تعداد مودیان جدید مالیاتی به 12.5 میلیون نفر رسید

  • کاهش نرخ مالیات برای تولیدکنندگان، افزایش میزان وصولی و تامین هزینه‌های جاری دولت از مالیات در دولت سیزدهم رقم خورد. معافیت مالیاتی برای شرکت‌های بورسی انجام شد تا سرمایه‌گذاری در بورس صورت بگیرد.

  • رسیدگی به ارزش افزوده صورت گرفت و ۳۷۰ هزار اظهارنامه در سامانه ثبت شد. وصول نیمی از مالیات مشاغل بر یک درصد از مودیان حقیقی صورت گرفت و جهش سهم پرداخت شهرداری‌ها به ۱۳۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

  • ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار صدور مجوز ملی برای اولین بار صادر شد و در همین راستا حذف امضای طلایی از مجوزها خورد.

تکمیل شناسایی املاک دولت و مستغلات شرکت‌های دولتی

  • ۱۰ حوزه ماموریت وزارت اقتصاد بود که در حوزه خزانه‌داری، تکمیل واحد خزانه برای همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی از ۷۶ به ۱۴ هزار حساب با فراگیری ۱۰۰ درصد رسید و باعث شد تا خزانه‌داری هیچ تنخواهی را از بانک مرکزی دریافت نکند.

  • اجرای کامل پرداخت به ذی‌نفع نهایی حتی به پیمانکاران، مانع از رسوب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه در حساب‌ها شد.

  • تکمیل شناسایی حدود ۲ سوم املاک دولت و مستغلات شرکت‌های دولتی به صورت سامانه‌ای صورت گرفت که از ۴۰۰ فقره ملک در ابتدای دولت به یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره رسیدیم.

حذف هزار و ۱۰۰ شرط از شروط امضای مجوزهای کسب و کار

  • یک هزار و ۱۰۰ شرط از شروط امضای مجوزهای کسب و کار حذف شده است. ۳۴ مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در این زمینه صورت گرفت که برای اتاق‌های بازرگانی حایز اهمیت بود انجام شد. کمک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان طلب نیروگاه‌ها و صنایع از دولت از طریق تهاتر بدهی یا ارائه اوراق صورت گرفت.

شکستن انحصار مربوط به نهادهای بورسی

  • شکستن انحصار مربوط به نهادهای بورسی که تعداد نهادها از ۷۶۰ به بیش از هزار نهاد رسید. زمان استعلام از دستگاه‌های مجاور گمرک، از ۱۱.۵ روز به ۶.۵ روز در پایان سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

انتشار صورت‌های مالی ۲ هزار شرکت دولتی

  • انتشار صورت‌های مالی ۲ هزار و پنج شرکت تحت یا مدیریت دولت یا دستگاه‌های دولتی برای اولین بار صورت گرفت که این عدد در آغاز به کار دولت شهید رئیسی، صفر بود.

  • سودآور شدن تمام بانک‌های دولتی جز یک بانک از دیگر اقدامات در این دولت بود که ۲۷۵ هزار میلیارد تومان سرمایه بانک‌ها افزایش یافت. این سرمایه کل افزایش سرمایه در هشت سال قبل دولت شهید رئیسی ۲۲۶ هزار میلیارد تومان بود.

 داود منظور از رشد چهار درصدی اقتصاد بدون نفت خبر داد

  • رشد غیر نفتی کشور به ۵.۷ درصد در سال گذشته رسید و در همه این سه سال گذشته بالای پنج درصد بوده است.

  • رشد اقتصادی بدون نفت در سال های ۹۰ تا ۹۹ ۲.۱ درصد بود اما در سه سال گذشته به ۴.۴ درصد رسیده است.
  • رشد گروه صنعت در دهه گذشته منهای ۲.۳ درصد بود، اما در سه سال گذشته ۶.۹ درصد و از رشد منفی به رشد بالای مثبت رسیده است. رشد گروه خدمات از ۴.۲ درصد به ۵.۴ درصد افزایش یافته است.

کمترین میزان نرخ بیکاری در یک دهه اخیر

  • کمترین میزان نرخ بیکاری از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ به میزان ۸.۱ درصد بود که در ابتدای دهه ۹۰، ۱۲.۳ درصد بود و طی این سه سال ثابت بوده است. در سه سال گذشته تعداد شاغلان ۱.۵ میلیون نفر افزایش یافت. همچنین بیکاری جمعیت ۱۵ ساله از ۹.۲ درصد به ۸.۱ درصد کاهش یافته است.

  • بخش قابل توجهی از اوراق بدهی منتشر شده، برای پرداخت بدهی دولت قبل بوده است. در بودجه عمومی شاهد این هستیم که در سال های ۹۶ تا ۱۴۰۰ تعداد پروژه‌های خاتمه یافته یک‌هزار و ۳۸۰ پروژه است.

550 همت، ارزش پروژه‌های خاتمه یافته در چهار سال اخیر

  • ارزش روز پروژه‌های خاتمه یافته در چهار سال گذشته ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است و پیش بینی ما این است که تا پایان امسال این عدد به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

  • سهم اعتبارات تملک در بودجه های استانی از ۳۱ درصد در سال ۹۹ به ۳۹ درصد در سال در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرده است، یعنی نه تنها در سطح ملی تخصیص طرح‌های تملک افزایش یافته، سهم استان‌ها هم در تخصیص تملک افزایش پیدا کرده است.

  • در ابتدای دولت ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مجموعه اصل و سود اوراقی بوده که دولت قبل منتشر کرده و تحویل گرفتیم. این رقم اکنون به حدود ۸۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و از این رقم بخشی برای پرداخت تعهدات ۴۷۷ هزار میلیارد تومان مانده از دولت قبل است.

  • ما برای حدود ۱۴۰ همت بدهی های گذشته اوراق صادر کردیم، ۲۶۸ همت این دولت اوراق خالص صادر کرده است، اوراقی که منتشر کردیم به طور میانگین هر سال پنج درصد بودجه مصوب دولت بوده است.

فرزین: ضریب جینی به کمترین میزان در یک دهه اخیر رسیده است

  • اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ رشد ۵ درصدی (بر اساس قیمت های بازار) را تجربه کرد در حالیکه نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی و رشد پول با روندی نزولی به روندهای بلندمدت بازگشته است و تورم مصرف کننده و تولیدکننده نیز با تداوم روند کاهشی کنترل شده است. همچنین بر اساس اطلاعات مقدماتی بانک مرکزی ضریب جینی در سال ۱۴۰۲ با رقم ۰.۳۶۱۴ به کمترین میزان حداقل در طی یک دهه اخیر رسیده است. مدیریت بازار ارز نیز به گونه ای انجام شده که کمترین میزان ضریب تغییرات در سال های اخیر در حوزه نوسانات بازار ارز در سال گذشته ثبت شده است.

  • بخش واقعی اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ بر اساس قیمت پایه رشد ۴.۵ درصدی و به قیمت بازار رشد ۵ درصدی را تجربه کرده است؛ البته رشد اقتصادی به قیمت بازار گزارش جامع تری از رشد فعالیت های بخش های مختلف ارائه می کند. 

  • تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سال گذشته ۷.۲ درصد رشد داشته است. همچنین مصرف نهایی بخش خصوصی ۴.۱ درصد رشد در سال گذشته را به ثبت رسانده است که نشان می دهد وضعیت مصرف کالاها و خدمات مصرفی آحاد جامعه در وضعیت مناسبی قرار دارد. همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ماشین آلات و ساختمان در سال ۱۴۰۲ به ترتیت ۷.۹ درصد و ۷.۱ درصد رشد داشته است. این آمار به خوبی بیانگر سرمایه گذاری مناسب در کشور است و بنابراین آمار رشد اقتصادی همچنان مثبت و پایدار باقی خواهد ماند.

  • سرمایه گذاری بخش خصوصی برحسب قیمت واقعی در کل مناطق شهری در سال گذشته ۷.۸ درصد رشد داشته است و در ساختمان های جدید برحسب قیمت های واقعی و در مقایسه با سال ۱۴۰۱ معادل ۱۷.۱ درصد رشد نشان می دهد و امیدواریم این روند به بهبود وضعیت مسکن در کشور کمک کند.

  • در خرداد ماه ۱۴۰۳ با وجود افزایش ۱۴.۱ درصدی حجم معاملات در شهر تهران نسبت به مقطع مشابه سال گذشته اما قیمت هر واحد مسکونی در شهر تهران در این بازه زمانی معادل ۹.۷ درصد رشد داشته است.

ضریب جینی، پایین‌ترین میزان در یک دهه اخیر

  • بر اساس اطلاعات مقدماتی بانک مرکزی ضریب جینی ۰.۳۶۱۴ یکی از پایین‌ترین ضریب جینی های اقتصاد کشور حداقل در طول یک دهه اخیر بوده است که این تحول مثبت در نتیجه اجرای طرح مردمی سازی یارانه و افزایش یارانه هر فرد در دهک های مختلف درآمدی متعاقب حذف ارز ترجیحی برخی از کالاهای اساسی در ابتدای سال ۱۴۰۱، اجرای موفق سیاست تثبیت اقتصادی و مهار رشد بالای قیمت ها، تامین ارزاق اساسی معیشتی مردم با اجرای گسترده طرح کالا برگ الکترونیک خانوار و سایر سیاست های حمایتی دولت از دهک های پایین درآمدی محقق شده است.

نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲: 24.3 درصد

  • نرخ رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴.۳ درصد رسید که پایین تر از نرخ ۲۵ درصد هدفگذاری شده بود.همچنین پایه پولی نیز در راستای همگرایی با نرخ رشد نقدینگی به ۲۷.۶ درصد در پایان سال گذشته رسید و با ادامه این روند نزولی در سال جاری شاهد کاهش نرخ تورم نیز خواهیم بود.

  • رشد پول ( بخش سیال نقدینگی) در بین کل های پولی دارای بالاترین همبستگی با انتظارات تورمی است و این شاخص با کاهش ۴۷.۷ درصدی از ۶۵.۵ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ و از این منظر به کمتر از میانگین بلندمدت رسید.

تامین نیازهای واقعی ارزی اقتصاد در دستور کار بانک مرکزی

  • تامین نیازهای واقعی ارزی اقتصاد در حوزه تولید و سرمایه گذاری در دستور کار بانک مرکزی بوده است و بر این اساس بیش از ۸۵ درصد ارزش واردات گمرکی کشور شامل مواد اولیه، کالاهای سرمایه ای و واسطه ای است که این موضوع نقش مهمی در کاهش تورم تولید کننده داشته است.

  • راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا با هدف تعمیق بازار رسمی ارز، تفکیک نرخ حواله و اسکناس و هدایت نرخ های رسمی به سطوح تعادلی، تقویت عرضه ارز و افزایش کیفیت دارایی های خارجی بانک مرکزی از طریق دیپلماسی فعال پولی و بانکی از مهمترین اقدامات ما در این حوزه بوده است که از این طریق علامت دهی به فعالان و مرجعیت به بانک مرکزی بازگشته است.

افزایش پرداخت تسهیلات برای خرید تضمینی گندم

  • سهم تسهیلات خانوار از ۱۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۱۸.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید که نشان از اهمیت تامین مالی خرد و خانوارها در دولت سیزدهم است.

  • افزایش پرداخت ۱۹.۹ درصدی در تسهیلات پرداختی بابت خرید تضمینی گندم، تحقق ۱۰۷ درصدی تسهیلات پرداختی ازدواج و رشد ۵۲.۲ درصدی در پرداخت تسهیلات دانش بنیان از دیگر دستاوردهای اعتباری بانک مرکزی و شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲ است.