hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) مورچه‌ها؛ جراحان کوچک طبیعت که جان همنوعان خود را نجات می‌دهند

(تصاویر) مورچه‌ها؛ جراحان کوچک طبیعت که جان همنوعان خود را نجات می‌دهند

محققان با مطالعه بر روی مورچه‌های نجار فلوریدا (Camponotus floridanus) در آزمایشگاه‌های دانشگاه لوزان سوئیس، رفتار این حشرات را پس از ایجاد جراحت در پای عقبی راست برخی از آنها بررسی کردند.

در مطالعه‌ای جدید که توسط دکتر اریک فرانک، بوم‌شناس رفتاری از دانشگاه وورتسبورگ آلمان، انجام شده، توانایی شگفت‌انگیز مورچه‌ها در انجام عملیات‌های نجات‌بخش بر روی دیگر اعضا، کشف شده است. این پژوهش نشان می‌دهد مورچه‌ ها قادرند با تشخیص عفونت و انجام اقدامات درمانی مناسب، جان همنوعان خود را نجات دهند.

محققان با مطالعه بر روی مورچه‌های نجار فلوریدا (Camponotus floridanus) در آزمایشگاه‌های دانشگاه لوزان سوئیس، رفتار این حشرات را پس از ایجاد جراحت در پای عقبی راست برخی از آنها بررسی کردند.

نتایج نشان داد که مورچه‌های سالم به دو روش به کمک همنوعان آسیب‌دیده می‌آیند: تمیز کردن زخم با دهان یا قطع عضو کامل.

نکته جالب توجه این است که مورچه‌ ها مانند یک پزشک متخصص، نوع آسیب را ارزیابی کرده و روش درمانی مناسب را انتخاب می‌کنند. در صورت آسیب به قسمت ران پا، اقدام به قطع عضو می‌کنند، اما اگر آسیب در ساق پا باشد، تنها به تمیز کردن زخم می‌پردازند.

این مداخلات باعث افزایش چشمگیر نرخ بقا در مورچه‌های آسیب‌دیده می‌شود. میزان موفقیت در قطع عضو حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد و در تمیز کردن زخم حدود ۷۵ درصد است، در حالی که بدون مداخله، این نرخ به کمتر از ۴۰ درصد برای آسیب‌های ران و ۱۵ درصد برای آسیب‌های ساق می‌رسد.

محققان معتقدند این رفتار درمانی با خطر عفونت از محل زخم ارتباط دارد. اسکن‌های میکرو-سی‌تی نشان می‌دهد که ران پا عمدتاً از بافت عضلانی تشکیل شده و نقش مهمی در پمپاژ خون به بقیه بدن دارد، بنابراین خطر عفونت کشنده از آسیب ران بیشتر است.

اگرچه مورچه‌ها اغلب به عنوان باهوش‌ترین حشرات شناخته می‌شوند، محققان بر این باورند که توانایی کمک به هم‌لانه‌ای یک رفتار ذاتی است و نه اکتسابی. دکتر لوران کلر از دانشگاه لوزان می‌گوید: «رفتار مورچه‌ها بر اساس سن تغییر می‌کند، اما شواهد کمی از یادگیری وجود دارد.»

این مطالعه نشان می‌دهد که مورچه‌های نجار فلوریدا تنها با استفاده از روش‌های مکانیکی و بدون بهره‌گیری از غدد خاص، قادر به درمان همنوعان خود هستند. دکتر فرانک تأکید می‌کند: «در قلمرو حیوانات رخ می‌دهد، این تنها موردی است که در آن قطع عضو پیچیده و سیستماتیک یک موجود توسط عضو دیگری از گونه‌اش.»

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-197780

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد