hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرایه تاکسی‌ها در اصفهان گران‌تر می‌شود/ مسافران ناراضی؛ رانندگان ناراضی‌تر

کرایه تاکسی‌ها در اصفهان گران‌تر می‌شود/ مسافران ناراضی؛ رانندگان ناراضی‌تر

کرایه تاکسی‌ها از این هفته ۲۵ درصد افزایش می‌یابد اما با توجه به رعایت سوار کردن ۳ نفر عملاً درآمد این افزایش کرایه برای رانندگان، نسبت به سال گذشته کمتر خواهد بود و ضرر نیز به همراه دارد.
وضعیت اقتصادی امروز کشور سبب ایجاد نگرانی‌های معیشتی در مردم شده است  که این نگرانی‌ها دولتمردان را بر آن داشته تا به چاره اندیشی در این خصوص بپردازند و تصمیماتی را در راستای بهبود وضعیت کار و معیشت مردم در این باره اخذ کنند.
امروز با وجود شرایط به وجود آمده و تصمیماتی که در راستای کم کردن مشکلات اقتصادی گرفته شده است برخی مشاغل شامل افزایش درآمد شده‌اند ازجمله رانندگان تاکسی که در بحبوحه بیماری کرونا نیز نتوانستند مزد روز خود را به عنوان معاش به طور کافی تامین کنند.
با توجه به این موضوع سازمان تاکسیرانی اصفهان تعرفه‌ای جدید از کرایه تاکسی‌ها با تصویب استانداری و شورای شهر اصفهان ارائه کرده است تا این دسته از مشاغل نیز همانند دیگر شاخه‌های سیستم حمل و نقل عمومی اصفهان شاهد افزایش درآمد باشند.
افزایش 40 درصدی هزینه رانندگان تاکسی
هادی منوچهری مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: افزایش نرخ کرایه تاکسی در شهرستان‌ها هر سال اتفاق می‌افتد که تحت تاثیر چندین پارامتر مانند تورم انجام می‌پذیرد.
وی در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش کرایه تاکسی‌ها بالا رفتن حداقل حقوق اداره کار است تا به معیشت رانندگان توجه شود، بنابراین پس از کارشناسی پارامترهای مختلف عددی به دست می‌آید که پس از تایید شورای شهر به فرمانداری ارجاع داده شده و پس از تصویب عملیات اجرایی آن انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان گفت: باتوجه به نوسانات اقتصادی کشور هزینه‌های جاری رانندگان نسبت به سال گذشته بیش از 40 درصد است اما به دلیل اینکه باید معیشت مردم را هم در نظر گرفت و اینکه مسافران تاکسی با عدم استقبال از این سیستم مواجه نشوند افزایش کرایه‌ برای تاکسی‌ها 25 درصد تصویب شد.
وی افزود: در شهرهای دیگر از جمله تهران، مشهد مقدس، شیراز نیز افزایش قیمت کرایه تاکسی‌ها بین 20 تا 27 درصد تصویب شده که به نظر عدد معقولی می‌آید.
منوچهری اعلام کرد: این مصوبه تا آخر هفته جاری به اجرا درمی‌آید اما تفاوت آن با سال‌های گذشته نصب برچسب‌های تعرفه قیمت به همراه تلفن رسیدگی به شکایات در تاکسی‌هاست که همه آنان موظف به نصب آن هستند.
محمد احمدی یکی از رانندگان تاکسی در اصفهان با اشاره به افزایش نرخ کرایه‌ها خاطرنشان کرد: این اتفاق می‌تواند با خود مشکلات عدیده دیگری را به همراه آورد چرا که مشکل پول خُرد بین رانندگان و مسافران ایجاد می‌شود و اگر مسافران توانایی پرداخت با کارت نداشته باشند این مشکل دوچندان می‌شود.
یکی دیگر از رانندگان به خبرنگار تسنیم گفت: وضعیت معاش تاکسی‌ها خوب نیست و پرداخت نقد کرایه‌ها توسط مسافران درهرحال مشکلاتی را به دنبال داشت که بیماری کرونا سبب شد با پرداخت الکترونیک مشکلات دیگری نیز دامن گیر رانندگان شود و برخی با سوء استفاده از این امر از پرداخت کرایه سرباز زنند.
 
کرایه‌ها نمی‌تواند ثابت بماند
علیرضا نصر اصفهانی رئیس شورای شهر اصفهان در این‌باره گفت: تاکسی‌ها نیز مانند دیگر وسائل حمل و نقل عمومی که شامل افزایش قیمت شدند باید به روز شوند و باتوجه به بالا رفتن قیمت قطعات، استهلاک و بنزین قیمت تاکسی نمی‌تواند ثابت بماند.

وی بیان کرد: برای تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها باید هم شرایط حال شهروندان و مسافران تاکسی‌ را درنظر بگیریم و هم مراعات تاکسی‌داران را بکنیم چرا که این شغل کسب و کار آنان محسوب می‌شود، بنابراین باید دخل و خرج آنان باهم جور در بیاید.

در شرایط اخیر که ویروس کرونا سبب تضعیف کسب و کارهای مردم در جامعه شده است رانندگان تاکسی ملزم به سوار کردن کمتر از  3  مسافر در ماشین هستند و این در حالی است که مسافران باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با استفاده از کاورهایی که برای تاکسی‌ها درنظر گرفته شده است فاصله اجتماعی را حفظ کنند.

باتوجه به این موضوع اکثریت رانندگان تاکسی به این قوانین احترام می‌گذارند و این شرایط را قبول کردند اما عده‌ای حق کرایه نفر چهارم را بر دیگر مسافران تحمیل می‌کنند و با افزایش کرایه سعی در جبران این کمبود دارند.

یکی از رانندگان تاکسی با اشاره به شرایط اخیر بیان کرد: در بحبوحه ویروس کرونا درآمد تاکسی‌ها کم شده بود، درواقع برای ما که روزمزد هستیم کار نبود و این اتفاق خوبی برای تاکسیرانان به حساب نمی‌آید.

وی افزود: پس از گذشت چند ماه که مشاغل به کار خود برگشتند به تبع تاکسی‌ها نیز با رعایت موازین بهداشتی و فاصله اجتماعی ملزم به سوار کردن 3نفر شدند، این قانون به دوشکل عملیاتی شد که افزایش کرایه خودسر رانندگان بر  3 مسافر دیگر یکی از آنها بود و دیگری بی توجهی به این قانون و سوار کردن 4 نفر در ماشین می‌شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اصفهان در این باره گفت: زمانی که ستاد مقابله با کرونا مصوب کرد که تاکسی‌ها نباید بیش از 3 مسافر سوار کنند برخی رانندگان به افزایش کرایه دست زدند، بنابراین بهتر است که بعد از این مصوبه تعیین تکلیف شود که کرایه نفر چهارم از درآمد راننده پرداخت می‌شود یا از هزینه مسافران دیگر.

وی ادامه داد: رانندگان مدعی هستند که به اندازه کافی ضربه اقتصادی خورده‌اند و نباید کرایه نفر چهارم را متضرر و اگر هم بخواهیم این ضرر را به رانندگان تحمیل نماییم عملا 25درصد افزایش کرایه بی اثر هست و این قیمت نسبت به سال گذشته کمتر نیز می‌شود.

رئیس شورای شهر اصفهان نیز تصریح کرد: تاکسیرانی درخواستی مبنی بر افزایش قیمت بالای 25 درصد را ارائه کرده بود به دلیل اینکه تاکسیرانان ملزم به سوار کردن بیش از 3 نفر نبودند و در نظر داشتند که کرایه نفر چهارم را سرشکن بر دیگران مسافران بکنند که این پیشنهاد توسط شورای شهر رد شد و 25 درصد افزایش قیمت خالص برای رانندگان به تصویب رسید.

به گزارش تسنیم، تاکسی‌رانان به سبب روزمزد بودن شغل خود و به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه در شرایط کنونی ملزم به سوار کردن بیش از  3 نفر در ماشین نیستند که برای جبران خسارت آنان و همچنین با درنظر گرفتن افزایش قیمت دیگر وسائط حمل و نقل عمومی، 25 درصد افزایش کرایه تاکسی‌ها از این هفته آغاز می‌شود اما با توجه به رعایت سوار کردن 3 نفر عملا این افزایش کرایه نسبت با سال گذشته کمتر خواهد بود و ضرر نیز به همراه دارد چرا که باعث برخی قانون شکنی‌ها نیز توسط رانندگان می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد