hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > «میگ‌میگ» دنیای واقعی؛ مارمولکی که 20 سال دم به تله نمی‌داد!

«میگ‌میگ» دنیای واقعی؛ مارمولکی که 20 سال دم به تله نمی‌داد!

از اوایل دهه ۲۰۰۰، متخصصان سعی کرده بودند خزندۀ موسوم به Ctenotus rungulla را برای مطالعۀ بیشتر شکار کنند، اما تا به حال موفقیتی به دست نیاورده بودند.

فرادید| پس از فرار از دست محققان به مدت ۲۰ سال، حالا جمعیت مرموزی از خزندگان «پرسرعت» استرالیایی به عنوان گونه‌ای جدید شناسایی شده‌اند.

به گزارش فرادید؛ این مارمولک کوچک که «اسکینک صخره‌ای رونگولا» (Ctenotus rungulla) نامگذاری شده، اولین بار در ابتدای قرن حاضر مشاهده شد. اما به دلیل اینکه اکولوژیست‌ها نتوانستند به اندازه کافی به آن نزدیک شوند تا آن را به درستی ببینند، تصور کردند که این یک گونه دیگر قبلا شناخته شده به نام Ctenotus brevipes است.

دکتر استفن زوزایا، زیست‌شناس، به یاهو نیوز گفت: «آن‌ها واقعاً سریع هستند و اغلب شکار آن‌ها بسیار دشوار است. مردم آن‌ها را گهگاه دیده‌اند، اما همه بلافاصله آن‌ها را به عنوان یک گونه دیگر با نام Ctenotus brevipes اشتباه گرفته‌اند زیرا آن‌ها کوچک و با الگوی رنگی مشابه هستند».

1

زوزایا، که اکنون به عنوان پژوهشگر پسادکترا در دانشگاه ملی استرالیا فعالیت می‌کند، در حدود سال ۲۰۱۵ به محدوده گریگوری در کوئینزلند سفر کرد، اما او نیز نتوانست یکی از آن‌ها را شکار کند.

او گفت: «حتی نمی‌دانستم که آن‌ها معمای بزرگی هستند. فقط فکر کردم که عجیب است که نتوانستم آن‌ها را بگیرم و سپس دیگر به آن‌ها فکر نکردم».

اما دو سال بعد، همکارش دیلن کیس موفق شد مجموعه‌ای از تصاویر با وضوح بالا از این مارمولک‌ها بگیرد که ویژگی‌های آن‌ها را به‌طور دقیق نشان داد و این باعث شد که انگیزه بیشتری برای گیر انداختن یکی از آن‌ها به وجود بیاید.

زوزایا گفت: «بعد از اینکه توانستیم یکی از آن‌ها را بگیریم، بلافاصله مشخص شد که این همان چیزی نیست که محققان قبلا فکر می‌کردند».

زوزایا گفت: «نام جنس Ctenotus به معنای گوش‌شانه‌ای است زیرا این ویژگی بیشتر این مارمولک‌ها است. اما Ctenotus brevipes تنها گونه‌ای از حدود ۱۰۰ گونه بود که هیچ لوب گوشی نداشت».

علاوه بر تفاوت‌های ظاهری، توالی‌یابی DNA که توسط زوزایا انجام شد نشان داد که این گونه «کاملاً جدید» است و حتی با Ctenotus brevipes رابطه نزدیکی هم ندارد.

این یافته‌ها توسط زوزایا، کیس و پروفسور کنراد هاسکین در مجله استرالیایی تاکسونومی منتشر شده است.

زوزایا، نویسنده اصلی مقاله، گفت: «من به هیچ وجه این گونه را کشف نکردم. اکولوژیست کیت مک‌دونالد اولین کسی است که می‌دانیم این موجودات را دیده و فکر کرده که ممکن است جدید باشند».

«این واقعاً نتیجه‌ای شگفت‌انگیز از تلاش تیمی متشکل از چندین نفر بود که بیش از ۲۰ سال یک مارمولک عجیب را در آنجا دیده  و تعقیب کرده بودند. در نهایت ما توانستیم آن را توصیف کنیم».

3

او گفت: «چشم‌اندازی که این مارمولک در آن زندگی می‌کند فوق‌العاده است؛ این فلات ماسه‌سنگی واقعاً بکری است که تا دهه گذشته واقعاً مورد بررسی قرار نگرفته بود».

«اما سپس چند نفر از ما شروع به گذراندن وقت در آنجا کردیم و چیزهای عجیبی پیدا کردیم. این مارمولک چهارمین گونه‌ای است که ما در اینجا شناسایی کرده‌ایم که بومی یا تقریباً بومی این محدوده است».

منبع: faradeed-197586

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد