hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > علمی > کلید درمان سرطان لوزالمعده کشف شد

کلید درمان سرطان لوزالمعده کشف شد

دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی یک نقص ژنتیکی کلیدی را در سرطان لوزالمعده شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به توسعه درمانی برای این بیماری کشنده منجر شود.

دانشمندان سرانجام کلید دی‌ان‌ای برای مبارزه با سرطان کشنده لوزالمعده (پانکراس) را کشف کردند که این کشف یک هدف جدید برای توسعه درمانی این بیماری مهلک ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، سرطان لوزالمعده یا پانکراس یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان‌ها است. این بیماری سالانه بر زندگی بیش از نیم میلیون نفر تأثیر می‌گذارد و کمترین میزان بقا را در بین سایر سرطان‌ها و بیماری‌های بدخیم دارد.

به نقل از آی‌ای، اکنون یک کشف جدید توسط تیمی از محققان بین‌المللی بارقه‌ای از امید را نشان می‌دهد.

دانشمندان آمریکایی و بریتانیایی یک نقص ژنتیکی کلیدی را در سرطان لوزالمعده شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به توسعه درمانی برای این بیماری کشنده منجر شود.

دکتر ماریا هاتزیاپوستولو پژوهشگر مرکز تحقیقات سرطان جان ون گیست دانشگاه ناتینگهام ترنت، نیاز فوری به تمرکز مجدد بر درک چگونگی گسترش سرطان لوزالمعده را برجسته کرد.

نرخ بقای پایین در این بیماری تهاجمی، محققان این مطالعه جدید را بر آن داشت تا علت زمینه‌ای در پسِ گسترش سریع آن را رمزگشایی کنند.

علت زمینه‌ای

رشد و گسترش سرطان لوزالمعده ناشی از توانایی آن در غیرفعال کردن مولکول‌های کلیدی در ژن HNF۴A است. این ژن برای عملکرد کلی اندام‌های حیاتی، ضروری است.

این اختلال مانع از توانایی این ژن برای کنترل رشد سلولی می‌شود و در نتیجه موجب گسترش بیماری می‌شود. این فرآیند بسته شدن ژن به عنوان متیلاسیون دی‌ان‌ای شناخته می‌شود.

این کشف یک هدف جدید برای توسعه درمانی برای سرطان لوزالمعده ارائه می‌دهد.

هاتزیاپوستلو می‌گوید: این کار که درک و دانش جدیدی از نحوه رفتار سرطان لوزالمعده ارائه کرده است، امیدواریم راه را برای درمان‌های جدید بالقوه آن در آینده هموار کند.

این مطالعه شامل تجزیه و تحلیل بافت سالم و بیوپسی سرطان لوزالمعده برای درک این بیماری بود.

توسعه گزینه‌های درمانی جدید

یک مانع بزرگ در مبارزه با سرطان لوزالمعده، تشخیص آن در مراحل پیشرفته است که آن زمان دیگر گزینه‌های درمانی محدودتر شده‌اند. به گفته متخصصان، بیش از نیمی از بیماران بیش از سه ماه پس از تشخیص زنده نمی‌مانند.

این پژوهش اولین گام مهمی است که امید به بهبود نتایج بیماران را ارائه می‌دهد.

دانشمندان اکنون هدف جدیدی دارند که کشف راه‌هایی برای معکوس کردن اثرات متیلاسیون دی‌ان‌ای و بازیابی عملکرد ژن HNF۴A است. این کار می‌تواند منجر به تولید دارو‌های جدیدی شود که می‌توانند سرطان لوزالمعده را در مسیر خود متوقف کنند.

دکتر کریس مک‌دونالد سرپرست تحقیقات سرطان لوزالمعده در بریتانیا می‌گوید: ما شدیداً به گزینه‌های درمانی مهربان‌تر و مؤثرتری برای سرطان لوزالمعده نیاز داریم. اکثر سرطان‌های لوزالمعده در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شوند و ۸۰ درصد آن‌ها تا زمانی که بیماری گسترش یافته و دیگر قابل جراحی نیست، شناسایی نمی‌شوند.

جدای از این مطالعه جدید، تحقیقات پیرامون سرطان لوزالمعده با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. به عنوان مثال در یک پیشرفت قابل توجه در اوایل سال جاری، محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) از برنامه‌های هوش مصنوعی برای تشخیص زودهنگام این بیماری رونمایی کردند.

همچینن موسسه آکادمیک متدیست هیوستون دستگاهی به اندازه یک دانه برنج ساخته است تا دارو‌ها را مستقیماً به تومور لوزالمعده برساند.

این مطالعه جدید شامل محققانی از دانشگاه ناتینگهام، دانشگاه استنفورد، دانشگاه کالیفرنیا و مرکز پزشکی سدارس-سینای (Cedars-Sinai) در لس آنجلس بود که توسط سازمان سرطان لوزالمعده انگلستان تامین مالی شد.

جزئیات این مطالعه نیز در مجله Gastro Hep Advances منتشر شده است.

منبع: fararu-754464

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد