hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > بازی‌های آسیایی، برای علیزاده «کیمیا» شد!

بازی‌های آسیایی، برای علیزاده «کیمیا» شد!

خبر بسیار بد و شوکه‌کننده بود! کیمیا علیزاده ملی پوش تکواندوی بانوان بازی‌های آسیایی را از دست داد. این بانوی افتخار آفرین تکواندو ایران در تمرینات روز شنبه دچار پارگی رباط صلیبی شده و به همین خاطر نمی‌تواند در جاکارتا حضور داشته باشد.
خبر بسیار بد و شوکه‌کننده بود! کیمیا علیزاده ملی پوش تکواندوی بانوان بازی‌های آسیایی را از دست داد. این بانوی افتخار آفرین تکواندو ایران در تمرینات روز شنبه دچار پارگی رباط صلیبی شده و به همین خاطر نمی‌تواند در جاکارتا حضور داشته باشد. ورزشکاری که قرار بود پرچمدار کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا باشد اما انگار حضور در این رقابت‌ها برای او طلسم شده است!
طلسم بازی‌های آسیایی
علیزاده که 4 سال قبل به‌عنوان پدیده تکواندو لقب گرفته بود و مربیان تیم ملی روی مدال‌آوری او در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ حساب کرده بودند، برای حضور در این رقابت‌ها به اینچئون رفته بود اما بدون اینکه در مسابقه‌ای شرکت کند، تنها نظاره‌گر مبارزه دیگر تکواندوکاران بود. چرا که مسئولان برگزارکننده مسابقات به علیزاده مجوز شرکت در رقابت‌ها را ندادند! آنها به سن پایین علیزاده ایراد گرفتند و طبق قانون او به‌دلیل نرسیدن به سن ۱۷ سالگی از بازی‌های آسیایی دور ماند اما او ناامید نشد و در مسابقات جهانی 2015 به مدال برنز و در المپیک 2016 ریو نیز مدال برنز وزن منفی 57 کیلوگرم را به دست آورد. او در تیرماه 97 به‌عنوان پرچمدار کاروان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ انتخاب شد اما سرنوشت چیز دیگری را برای این دختر افتخار آفرین ورزش ایران رقم زد.
دو عمل جراحی بعد از المپیک
کیمیا که قبل از المپیک دچار مصدومیت شده بود و با آسیب دیدگی در ریو به روی شیاپ چانگ رفت، 24 مهر ماه سال 95 مچ پای چپ و زانوی خود را در بیمارستان ایرانمهر به تیغ جراحی سپرد تا با پشت سر گذاشتن دوران نقاهت، خود را برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان 2017 آماده کند. او که از سوی فدراسیون جهانی تکواندو، به‌عنوان پرچمدار بیست و سومین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۷ در کره جنوبی انتخاب شده بود، برای اولین بار به‌عنوان یک بانوی تکواندو کار ایرانی به فینال این مسابقات رسید و ۹ تیر۱۳۹۶ به مدال نقره دست یافت تا صاحب رکوردی تاریخی شود. با این حال پزشکان گفتند در این مسابقات بدن کیمیا علیزاده آسیب دیده و باید جراحی شود. در این شرایط، او که نخستین بانوی مدال آور ورزش ایران در المپیک به شمار می‌رود، روز دوم مهر ماه 96 برای دومین بار و این بار مچ پای راست خود را به تیغ جراحی سپرد و پس از طی کردن دوران نقاهت و انجام تمرینات خود را آماده می‌کرد تا این بار در بازی‌های آسیایی مبارزه کند که دوباره مصدومیتی دیگر گریبانگیر او شد.
دکتر رازی: کیمیا ۹ ماه تا یک سال امکان انجام ورزش حرفه‌ای را ندارد
دکتر محمد رازی که وضعیت مصدومیت علیزاده را بررسی کرده، در گفت‌وگو با ایسنا، چنین صحبت کرد: «علیزاده، به‌دلیل پیچ خوردگی زانوی چپش، دچار پارگی رباط صلیبی شده که بعد از معاینه این تشخیص را دادم که ابتدا باید استراحت و فیزیوتراپی انجام دهد و همچنین با عصا راه برود. البته زانوی چپ وی نیاز به عمل جراحی دارد که هنوز در این زمینه کیمیا تصمیم نهایی خود را نگرفته و منتظر تصمیم او برای عمل جراحی هستیم.»وی به این پرسش که در صورت جراحی، علیزاده تا چه مدت از ورزش دور خواهند ماند، چنین پاسخ داد‌: «او به مدت ۹ ماه تا یک سال امکان انجام ورزش حرفه‌ای را ندارد. البته در حال‌ حاضر نیاز به فیزیوتراپی دارد تا بتوانیم شرایط او را بعد از فیزیوتراپی مورد بررسی نهایی قرار دهیم.»
رازی در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید پارگی رباط صلیبی علیزاده به چه علت بوده گفت:«اتفاقی بود که امکان دارد در جریان تمرینات برای هر ورزشکار حرفه‌ای رخ دهد. بویژه‌ در رشته‌های رزمی یا در فوتبال، هندبال و بسکتبال. پارگی رباط صلیبی اتفاقی طبیعی است و ورزشکار ممکن است در جریان ورزش سنگین دچار چنین اتفاقاتی شود. کیمیا در جریان تمرینات تعادل خود را از دست داده و زانوی چپ او دچار پیچ خوردگی شده و مصدومیت او دلیل خاص دیگری نداشته است. زانوی چپ وی تاکنون هیچ مشکل خاصی نداشته و قبلاً از این ناحیه دچار مصدومیت نشده است.»
رازی در پایان پیرامون این پرسش که آیا با مصدومیت فعلی علیزاده امکان اعزام او به بازی‌های آسیایی جاکارتا وجود دارد یا خیر؟ گفت‌: «این بستگی به سیاست وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک دارد، اما باید بگویم مصدومیت او به حدی است که باید با عصا راه برود و هر چه‌ سریع‌تر فیزیوتراپی خود را آغاز کند.»
کیمیا علیزاده نمی‌تواند پرچمدار باشد
محمد بنی جمالی مسئول کمیته‌ درمان ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی جاکارتا درباره حضور علیزاده در بازی‌های آسیایی جاکارتا، چنین صحبت کرد: «حضور او به‌عنوان پرچمدار در بازی‌های آسیایی بستگی به نظر کمیته ملی المپیک دارد، اما از نظر ما نباید اعزام شود و باید کار درمانی خود را زودتر شروع کند.» وی درباره علت پارگی رباط صلیبی علیزاده، چنین توضیح داد: «این حادثه‌ای است که برای هر ورزشکار حرفه‌ای امکان دارد در جریان تمرینات رخ دهد و طبیعی است و قابل پیشگیری نیست. او پیش از این نیز هیچ مشکل خاصی در این زمینه نداشته و حتی دو هفته‌ پیش در مسابقات کره جنوبی شرکت کرد.»
ملیکا میرحسینی به جاکارتا می‌رود
با تصمیم کادر فنی فدراسیون تکواندو، بعد از آسیب دیدگی علیزاده و با تصمیم کادر فنی تیم ملی، ملیکا میرحسینی ملی پوش تهرانی که در تورنمنت بین‌المللی کره جنوبی موفق به کسب مدال طلا شده بود، جایگزین علیزاده در وزن ۶۷- کیلوگرم می‌شود.
دستور وزیر ورزش برای حمایت از علیزاده
فریبا محمدیان معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان در تماسی تلفنی با کیمیا علیزاده ضمن آرزوی سلامتی و حضور مجددش در میادین ورزشی، سلام سلطانی فر و دستورات وزیر ورزش و جوانان به فدراسیون پزشکی ورزشی و فدراسیون تکواندو برای حمایت کامل درمانی را به اطلاع او رساند و گفت: «دکتر سلطانی فر از حادثه پیش آمده برای او بسیار ناراحت شد و از من خواست به هر شکل ممکن از وی حمایت شود.»
پرچمدار، امروز معرفی می‌شود
بعد از آسیب‌دیدگی علیزاده، قرار است امروز در جلسه ستاد عالی پرچمدار معرفی شود. شاهرخ شهنازی دبیر کل کمیته ملی المپیک درباره انتخاب پرچمدار گفت: «همان طور که می‌دانید نشست‌های ستاد بازی‌های آسیایی به پایان رسید اما قرار است به خاطر انتخاب پرچمدار امروز (سه‌شنبه) نشستی برگزار و در این خصوص تصمیم‌گیری شود. وی به این سؤال که آیا گزینه شما از بین بانوان خواهد بود، پاسخ داد: «در این خصوص ستاد باید تصمیم بگیرد.»
حسن یزدانی پرچمدار کاروان ایران می‌شود؟
در حالی که الهه احمدی و خواهران منصوریان پیش از این گزینه‌های پیشنهادی برای پرچمداری بودند، فدراسیون کشتی از پرچمداری حسن یزدانی دارنده مدال طلای کشتی آزاد جهان و المپیک استقبال کرده است. رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی، در این باره می‌گوید: «یزدانی نابغه کشتی جهان این شایستگی را دارد که به‌عنوان پرچمدار ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا انتخاب شود. فکر می‌کنم به لحاظ زمانی و با توجه به تاریخ ورود کاروان کشتی ایران مشکلی برای حضور یزدانی در مراسم افتتاحیه و پرچمداری کاروان ایران وجود نداشته باشد.» گفتنی است احسان حدادی قهرمان 3 دوره مسابقات پرتاب دیسک بازی های آسیایی و همچنین سهراب مرادی قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان نیز از دیگر گزینه های پرچمداری ایران در جاکارتا هستند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد