hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > سرمایه‌گذاران، نگران تأمین برق صنایع در تابستان/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 23 تیر 1403+ نمودار

سرمایه‌گذاران، نگران تأمین برق صنایع در تابستان/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 23 تیر 1403+ نمودار

اقتصادنیوز: بورس تهران در روز انتهایی معاملات هفته سوم تیر ماه با کاهش تراز شاخص کل و افت تراز شاخص هم‌وزن مواجه شد. در آخرین روز معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات خرد در کانال 3 همتی قرار داشت و شاهد خروج جریان پول حقیقی از بازار سهام بودیم.

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام در روند روز معاملاتی گذشته شاهد کاهش تراز شاخص کل هم‌وزن و افت تراز شاخص کل بود. شاخص‌های سهامی معاملات روز چهارشنبه را نیز در تداوم روند دو روز معاملاتی قبل از آن سپری کردند. بازار سهام که در روز ابتدایی هفته قبل شاهد سبز پوشی 88 درصد از نمادها بود؛ در روز انتهایی هفته با حاکمیت 69 درصدی رنگ قرمز مواجه بود.

روز چهارشنبه، شاخص‌های سهامی فرابورس ایران عملکرد مشابه نسبت به شاخص‌های اصلی بازار بورس به ثبت رساندند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن در بازار بورس تهران 4 صدم درصد بود و کاهش تراز کمتر شاخص کل را نشان می‌داد. این معیار برای فرابورس ایران صفر بود و شاخص کل و هم‌وزن این بازار 95 صدم درصد ریزش داشتند. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 1.01 درصد کاهش تراز به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص بازار اول فرابورس با 79 صدم درصد کاهش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت بیمه و صندوق‌های بازنشستگی با 18.1 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با 9 میلیارد تومان و صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 7.4 میلیارد تومان در جایگاه‌های‌ بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فلزات اساسی با 87 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت خودرو و ساخت قطعات با 76.5 میلیارد تومان و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با 56.1 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

بازار سهام روز چهارشنبه شاهد نوسان نزولی شاخص‌های سهامی بود و ارزش معاملات خرد اندکی افزایش داشت. شاخص‌های سهامی هفته‌های سختی را پشت سر گذاشته‌اند اما همچنان رکود معاملاتی موجب ناتوانی روند‌های صعودی می‌شوند.

030420

روز چهارشنبه ارزش صف‌های خرید سهام کاهش 14 درصدی داشت و ارزش صف‌های فروش بدون تغییر بود. با این تفاسیر، ارزش صف‌های خرید به 258 میلیارد تومان نزول کرد و ارزش صف‌های فروش در سطح 115 میلیارد تومان باقی ماند.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از 22.5 میلیون تومان روز سه‌‌شنبه تا 21.7 میلیون تومان کاهش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی نیز افزایش داشت و از 24 میلیون تومان روز سه‌شنبه به 24.6 میلیون تومان رسید. با این اوصاف شکاف سرانه خرید و فروش به سمت فروشندگان حقیقی سنگینی می‌کند.

تراز شاخص کل بورس تهران نیز در انتهای هفته دوم تیرماه 2 میلیون و 100 هزار و 662 واحد بسته شد و در روز انتهایی هفته قبل تا سطح 2 میلیون و 209 هزار و 207 واحدی افزایش داشت و بازدهی مثبت 5.17 درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل هم‌وزن بورس تهران نیز در هفته اخیر چیزی نزدیک به 4.72 درصد افزایش داشت و در تراز 706 هزار و 902 واحدی ایستاد.

پیش بینی بورس شنبه

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ بورس تهران هفته چهارم تیر‌ماه را با سطح حمایتی 2 میلیون و 200 هزار واحدی شاخص کل و سطح حمایتی 700 هزار واحدی شاخص هم‌وزن آغاز خواهد کرد. بازار سهام خرداد ماه و هفته اول تیرماه را با محدودیت 2 درصدی دامنه نوسان پشت سر گذاشت و رکود معاملاتی تشدید شد. در هفته گذشته شوک مثبت انتخابات باعث رشد تراز شاخص‌ها در روز شنبه و یکشنبه شد اما این شوک به سرعت تخلیه شد و در سه روز معاملاتی انتهای هفته شاهد روند معاملاتی قبل از انتخابات بودیم. اصلی‌ترین چالش این روز‌های بازار سهام را نیز می‌توان نگرانی بابت توانایی تأمین برق صنایع دانست.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 3 تا 6 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت پیش بینی می‌شود و احتمالا با خروج پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت مواجه خواهیم بود. صفوف خرید سهام احتمالاً اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 25 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 26 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً افزایش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمال شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن فرابورس افزایش یابد.

منبع: eghtesadnews-658928

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد